از گفتن ایجاد 6 هزار مکتب در افغانستان تا بستن دروازه مکتب افغان ترک در جوزجان

© اسپوتنیکبستن دروازه مکتب افغان ترک در جوزجان
بستن دروازه مکتب افغان ترک در جوزجان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بعد از سخنرانی ریس جمهور در پیوند به ایجاد 6 هزار باب مکتب در افغانستان چند ساعت بعد نیروهای امنیتی مکتب پسرانه افغان ترک در جوزجان را محاصره کرده و به کسی اجازه داخل و بیرون شدن را نمی دهند.

به گزارش اسپوتنیک،به گفته استاد عبدالروف جوره یکی از استادان این مکتب، شب گذشته تعداد زیادی نیروهای امنیتی مجهز با سلاح های مختلف مکتب پسرانه افغان ترک را محاصره نموده و به کسی اجازه داخل و بیرون شدن را نمیدهد.
به گفته استاد عبدالروف فرمانده پولیس جوزجان گفته است که این مکتب باید به معارف کشور ترکیه تسلیم داده شود و آنان از سوی ریس جمهور دستور گرفته اند که باید مکتب افغان ترک را ببندند.
قبلا نیز نیروهای امنیتی برای بستن مکاتب افغان ترک در شهر های مزار شریف و کابل چندین بار کوشش نموده بودند که بارها با برخورد اولیای شاگردان این مکاتب مواجه شده و نیروهای امنیتی موفق نشدند تا این مکاتب را مسدود نمایند.
بعد از کودتای نافرجام در کشور ترکیه حکومت آن کشور با متهم ساختن تعدادی از استادان این مکاتب را در افغانستان بخاطر همدستی با فتح الله گولن یکی از رهبران سیاسی ترکیه که از سوی کشور ترکیه به کودتا متهم است، استادان این مکتب در افغانستان را در نیز متهم می‌کنند و از حکومت افغانستان می خواهند تا مکاتب افغان ترک را که تا قبل از این از سوی فتح الله تمویل می گردد مسدود و استادان ترکی این مکاتب را نیز به کشور ترکیه تسلیم بدارند.بار ها تلاش صورت گرفت تا به همکاری نیرو های امنیتی و وزارت معارف این مکاتب مسدود گردند هر بار با برخورد اعضای کمیته اولیای شاگردان مواجه کردیده موفق نشدند تا این مکاتب را ببندند
گفته می شود که که شب گذشته بعد از نشستی میان جنرال دوستم، والی جوزجان و نماینده سفارت ترکیه فیصله صورت گرفته است تا مکاتب افغان ترک را ببندند ولی این گفته ها از سوی کدام مرجع معتبر تاید نشده است.
در حال حاضر صدها تن از فامیل های شاگردان مکتب افغان ترک در جوزجان دروازه های مکتب و ریاست تصدی که در جوار این مکتب قرار دارد را بسته کرده و به نیروهای امنیتی اجازه داخل شدن به این مکتب را نمیدهند.
صدیق الله توحیدی یکی از عضای کمیته اولیای شاگردان مکتب افغان ترک در کابل می‌گوید که صحبت های با وزارت معارف جریان دارد تا به یک نتیجه کلی برسیم اما این کار حکومت هیچ توجیه قانونی ندارد که بزور تفنگ بخواهند این مکاتب را ببندند.
بستن مکاتب در حالی صورت می‌گیرد که دیروز رئیس جمهور در ولایت غور به حضور رسانه ها گفته بود که تا یک سال دیگر 6 هزار باب مکتب در افغانستان ساخته خواهد شد اما دقیقا چند ساعت بعد از این سخنرانی های رئیس جمهور تلاش شده تا مکتب پسرانه افغان ترک در جوزجان را بسته کنند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала