رئیس جمهورغنی با دوستم دیدار کرد

© ARG - ارگنخستین دیدار رئیس جمهور با جنرال دوستم پس از بازگشت وی از ترکیه
نخستین دیدار رئیس جمهور با جنرال دوستم پس از بازگشت وی از ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمداشرف غنی، رییس جمهور، پس از هشت روز از بازگشت عبدالرشید دوستم، معاون اولش، از ترکیه به افغانستان با وی دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، «عنایت‌الله بابر فرهمند» رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهوری افغانستان گفت که قبل از ظهر امروز، با جنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان با اشرف غنی در کابل دیدار کرده است و این نشست ادامه دارد.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت و سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، نیز در این دیدار که پیش از چاشت امروز دوشنبه در ارگ انجام شد، حضور داشتند. 

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‎ای گفته است که غنی، عبدالله، دوستم و دانش در این دیدار درباره مسایل مختلف مرتبط با افغانستان با هم بحث و تبادل نظر کردند.
دوستم روز یک‎شنبه هفته گذشته/ ۳۱ سرطان از ترکیه به افغانستان بازگشت و مستقیم به دفتر کارش رفت.
او مدت چهارده ماه از دفتر کارش دور بود و در ترکیه به سر می‎برد.

منابع ایتلاف نجات: امریکا، غنی را مجبور به بهبود روابط با دوستم ساخت - اسپوتنیک افغانستان
امریکا رئیس جمهورغنی را مجبور به بهبود روابط با دوستم ساخت
این اقامت دیرهنگام دوستم در ترکیه، از سوی بعضی‎ها "تعبید غیررسمی" تفسیر شده است؛ هرچند خود او علت سفرش به ترکیه را بیماری عنوان کرده است.
معاون اول رییس جمهور در پی اتهامی به ترکیه رفت که حدود دو سال پیش از سوی احمد ایشچی، والی سابق جوزجان، علیه او و محافظانش مطرح شد.
حکومت در آن زمان اعلام کرد که اتهام تجاوز جنسی دوستم و محافظان وی به احمد ایشچی را با جدیت پیگیری خواهد کرد.
حکومت پیش از بازگشت دوستم اعلام کرد که دوسیه دوستم زیر بررسی لوی سارنوالی قرار دارد و او پس از صحت‎یابی از ترکیه به افغانستان برمی‎گردد.
این در حالی است که روز گذشته بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش اسلامی به طلوع نیوز گفته بود که جنرال دوستم تاهنوز نتوانسته با رئیس‌جمهور غنی و نظام‌الدین قیصاری ملاقات کند.
از سویی هم، روز گذشته شماری از هواداران نظام‌الدین قیصاری و بستگان افرادی که با او در بازداشت به سر می‌برند، در برابر دفتر کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان، اعتراض کرده و خواستار آزادی او شدند.
برگشت جنرال دوستم از ترکیه به کابل و آزادی نظام‌الدین قیصاری، نماینده‌ی جنرال دوستم در شمال افغانستان، از خواسته های اصلی اعتراض 20 روزه‌ی هواداران آقای دوستم در شمال بود، اما به رغم بازگشت جنرال دوستم، نظام‌الدین قیصاری هنوز آزاد نشده و در مهمان‌خانه‌ی امنیت ملی به سر می‌برد.
مقامات افغانستان در سال 2016 تحقیقات را در مورد بدرفتاری جنسی دوستم بر احمد ایشچی را آغاز کردند، اما دوستم را مورد اتهام قرار ندادند و اظهارات وی را نیز نگرفتند.
برخی عدم اقدام دولت علیه دوستم را به دلیل ترس از ایجاد ناامنی‌ توسط شبه‌نظامیان مسلح وفادار به دوستم می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала