طالبان در مذاکرات با امریکا خواستار کنترل 13 ولایت شدند

© REUTERSطالبان در مذاکرات با امریکا خواستار کنترل 13 ولایت شدند
طالبان در مذاکرات با امریکا  خواستار کنترل 13 ولایت شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک روزنامه پاکستانی فاش کرد که طالبان در مذاکره با امریکا خواستار کنترل 13 ولایت کشور شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه اردو زبان «امت» چاپ پاکستان، با انتشار گزارشی، جزییات مذاکره و توافق میان نمایندگان طالبان و امریکا در قطر را فاش کرده است.
مولوی هبت‌الله رهبر طالبان، موافقت خود را برای مرحله ابتدایی مذاکرات مستقیم با امریکا اعلام کرده است؛ اما شبکه حقانی با برخی از موارد موافق نیست. بر همین اساس، آلیس ویلز؛ نماینده ویژه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، با نمایندگان طالبان از جمله مولوی عباس استانکزی، شهاب‌الدین دلاور و سهیل شاهین در قطر دیدار کرده است. در این ملاقات، کارمندان سفارت امریکا در قطر، آلیس ویلز را همراهی کرده اند.

در گزارش منتشر شده آمده است که امریکا توافق کرده است که در یکی از این سه کشور، ترکیه قطر یا عربستان سعودی در یک‌ماه آینده دیدار کند.
پس از دیدار آلیس ویلز از دفتر طالبان در قطر، سهیل شاهین؛ سخنگوی طالبان افغانستان در دفتر قطر اعلام کرد که امریکا نه تنها آماده مذاکره است؛ بلکه حاضر است درباره شرایط طالبان با این گروه به توافقی دست یابد.
روزنامه پاکستانی امت این گزارش را در حالی منتشر کرده است که قبلا نیز رسانه ها از دیدار پنهانی نمایندگان طالبان با طرف امریکایی گزارش داده‌بودند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، شورای مرکزی طالبان افغانستان برای آغاز مذاکرات، شرایطی را تعیین کرد که مولوی هبت الله؛ رهبر طالبان آن را پذیرفته است. طبق شرایط تعیین شده از جانب طالبان، در مذاکرات مستقیم با امریکا هیچ گروه سومی پذیرفته نخواهد شد؛ اما اگر امریکا برای آغاز مذاکرات
مدت زمان خروج امریکا از افغانستان سه سال تعیین می‌شود.
پیش‌شرط‌ های که از سوی طالبان منتشر شده هنوز هیچ نماینده دو طرف تایید یا رد نکرده‌اند. اما در گذشته نیز یکی از شرایط طالبان برای مذاکره خروج کامل نیروهای خارحی از کشور عنوان شده بود.
در قسمت دیگری از گزارش آمده است که طالبان افغانستان جزئی از دولت خواهند بود، برخی ولایت‌ها را اداره می‌کنند و خواهان به دست آوردن اداره 13 ولایت افغانستان هستند.
درخواست کنترل طالبان برای اداره 13۱۳ ولایت کشور در حالی مطرح می‌شود که در گذشته گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی خواهان واگذاری مناطق امن برای طالبان شده بود. خواست که واکنش‌های زیادی را در پی داشت.
مذاکره طالبان در حالی به‌صورت مستقیم با امریکا کلید خورده است که در گذشته گلبدین حکمیتار نیز خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان پیش‌شرطی برای آغاز گفتگو با دولت افغانستان اعلام کرده بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала