پدرام: مخالف سپردن مناطق امن به طالبان نیستیم

© Sputnik / JAK / JAKپدرام: مخالف سپردن مناطق امن به طالبان نیستیم
پدرام: مخالف سپردن مناطق امن به طالبان نیستیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لطیف پدرام رهبر کنگرهٔ ملی و نماینده مردم بدخشان در پارلمان می‌گوید که مسألهٔ طالبان یک مسأله جدی است که سبب شده جامعهٔ بین المللی به خصوص امریکایی‌ها بخواهند با این گروه گفت‌و‌گو کنند.

آقای پدرام در یک مصاحبهٔ ویژه با خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت: «مسألهٔ طالبان یک مسأله جدی است که جامعه بین‌المللی به خصوص امریکایی‌ها می‌خواهند با این گروه مذاکره نمایند و امریکایی‌‌ها مدعی استند که این مسأله باید از راه گفتگو حل شود. من بار ها و بارها در مصاحبه‌های خود تاکید کردم که افغانستان راه حل نظامی ندارد اما اگر قرار است مسأله طالبان حل شود، در چارچوب یک دولت فدرالی می‌تواند حل شود».
یک روزنامه پاکستانی فاش کرد که طالبان در مذاکره با امریکا خواستار کنترل 13 ولایت کشور شده اند.
پیش‌شرط‌ های که از سوی طالبان منتشر شده هنوز هیچ نماینده دو طرف تایید یا رد نکرده‌اند. اما در گذشته نیز یکی از شرایط طالبان برای مذاکره خروج کامل نیروهای خارجی از کشور عنوان شده بود.
در قسمت دیگری از گزارش آمده است که طالبان افغانستان جزئی از دولت خواهند بود، برخی ولایت‌ها را اداره می‌کنند و خواهان به دست آوردن اداره 13 ولایت افغانستان استند.
درخواست کنترل طالبان برای اداره 13 ولایت کشور در حالی مطرح می‌شود که در گذشته گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی خواهان واگذاری مناطق امن برای طالبان شده بود. خواست که واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

پدرام: مخالف کشتار طالبان هستیم/ جنگ افغانستان به سود امریکا است + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
پدرام: مخالف کشتار طالبان هستیم/ جنگ افغانستان به سود امریکا است + ویدیو

عبدالطیف پدرام عضو پارلمان افغانستان به اسپوتنیک گفت: «برای طالبان در مناطقی که مورد قبول مردم‌ شان و یا مورد قبول قوم‌شان استند منطقه داده شود اما این منطقه نباید به عنوان یک منطقهٔ تجزیه‌گونه باشد، اما تعریف شود در یک چارچوب ایالت فدرال، من این موضوع را در پارلمان هم گفتم (موقوع که آقای حکمتیار گفته بود که برای طالبان مناطق امن باید داده شود) مشکلی نیست که شما مناطق امن و یا مناطق را در اختیار طالبان می‌گذارید، اما این در چارچوب قانون باید باشد و در چارچوب جمهوری‌های فدرال افغانستان باید باشد که رابطه مرکز و ولایت براساس قانون باید تعریف شود. اگر چنین کاری نشود معنایش این که یک منطقه خودمختار دارند مثل یک منطقه خودمتخار که هیچ ربطی به دولت ندارد و از جاهای دیگر تمویل می‌شوند».
نماینده مردم بدخشان در پارلمان گفته است که اگر قضیه به این گونه پیش برود ما به مناطق بدخشان، مناطق شمال و شمال‌شرق باید مناطق خدمختار را اعلام کنیم البته با تایید در چارچوب جمهوری فدرالی. و همچان اشاره کرد که اگر تعریف ناشده این مناطق به اختیار طالبان قرار گیرد ما مسلماً طرح فدرالی شمال را اعلام خواهیم کرد.
وی همچنان تایید می‌کند که مناطق امن برای طالبان داده شود اما در یک چارچوب یک دولت فدرالی تا ما مناطق فدرالی خود ما را بسازیم.
این در حال است که پس از دیدار آلیس ویلز از دفتر طالبان در قطر، سهیل شاهین؛ سخنگوی طالبان افغانستان در دفتر قطر اعلام کرد که امریکا نه تنها آماده مذاکره است، بلکه حاضر است درباره شرایط طالبان با این گروه به توافقی دست یابد.
طبق گزارش‌های منتشر شده، شورای مرکزی طالبان افغانستان برای آغاز مذاکرات، شرایطی را تعیین کرد که مولوی هبت الله، رهبر طالبان آن را پذیرفته است. طبق شرایط تعیین شده از جانب طالبان، در مذاکرات مستقیم با امریکا هیچ گروه سومی پذیرفته نخواهد شد و مدت زمان خروج امریکا از افغانستان سه سال تعیین می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала