اظهارات سفیر افغانستان در مسکو «غیر منطقی» و «غیر ضروری» بود

CC BY 4.0 / The Federation Council / اظهارات سفیر افغانستان در مسکو «غیر منطقی» و «غیر ضروری» بود
اظهارات سفیر افغانستان در مسکو «غیر منطقی» و «غیر ضروری» بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی درخواست سفیر افغانستان در مسکو مبنی بر این‌که روسیه باید از افغانستان معذرت بخواهد، شماری از کارشناسان و باشندگان افغانستان می‌گویند که این اظهارات به نفع افغانستان نبوده و فقط به تیره‌گی روابط دو کشور می‌انجامد.

قیوم کوچی، سفیر افغانستان در روسیه، در تازه ترین اظهارت خود گفته‌است، روسیه باید برای ورود نظامیان شوری سابق به افغانستان، از مردم افغانستان معذرت بخواهد.

سخنانی که واکنش تند ضمیر کابلوف، نمایندۀ ولادیمیر پوتین در امور افغانستان را به همراه داشت.

در مورد این‌که چنین اظهارتی تا چه اندازه می‌تواند روی روابط کابل و مسکو تاثیر داشته باشد، عبدالشکور سالنگی، آگاه روابط بین‌الملل و عضو اکادمی علوم افغانستان می‌گوید:

«وضعیت افغانستان امروزه به گونه‌یی نیست که دولت افغانستان در پی منفی‌سازی فضا با کشور‌های همسایه به خصوص کشورهای قدرت‌مند و تاثیر‌گذار در قضایای افغانستان باشد. معمولا صحبت‌هایی که سفرا یا نمایند‌های دولت می‌کنند، به معنای بازتاب سیاست همان کشور در خصوص کشوری است که در آن مقیم است. وقتی سفیر افغانستان در مسکو چنین حرف‌های می‌زند، می‌خواهد فضای سیاسی میان دو کشور را تنش آلود کند، آن‌هم در شرایطی که ما نیاز به حمایت منطقه‌یی در خصوص جنگ و صلح در افغانستان داریم، چنین حرف‌های می‌توانند مانند زهری باشد که در روابط دو کشور تزریق می‌شود. به نظر من چنین اظهارات از آدرس سفیر افغانستان جنبی شخصی ندارد، بل امکان دارد از آدرس دیگر کشورها حمایت شود. طوری که در این آواخر ایالات متحده آمریکا انتقادهای از روسیه در حمایت از طالبان داشت و به خاطر این که  فضا علیه روسیه ایجاد شود که گویا این کشور قبلا در افغاسنتان مداخله داشت و حالا هم دارد، چنین مسایل (در همین راستا) مطرح می‌شود».

ضمیر کابلوف نماینده رییس جمهور روسیه در امور افغانستان در مورد سخنان خیر سفیر افغانستان در مسکو واکنش نشان داده و گفته‌است:

«شوروی (آن زمان) دولت نو افغانستان را به رسمیت شناخت و با آن رابطۀ نورمال ساخت. ورود نیروها پس از اقداماتی که در برابر آن حکومت انجام شد، صورت گرفت. این بیانیه به جز تعجب و کوتاه‌فکری چیز دیگری را بیان نمی‌کند».

امین کاوه، شهروند کابل و دانشجو، در این مورد می‌گوید:

«مطرح کردن چنین حرف‌ها در شرایط کنونی، به نفع افغانستان نیست و سفیر افغانستان به عنوان نماینده رسمی این کشور نباید چنین حرف‌های را مطح می‌کرد. از نگاه سیاسی در وضعیت فعلی مطرح کردن چنین موضوع خیلی مسخره است. شوروی بنا بر یک پروتوکول به افغانستان حمله کرد، طوری که امروز تمام کشور‌های دنیا بر اساس یک پروتوکول به افغانستان آمده اند. افغانستان در شرایط کنونی دچار مشکلات فراوان است و مطرح کردن چنین حرف‌ها که روسیه به عنوان یک کشور بزرگ عملا وارد قضایای سیاسی افغانستان و منطقه است، می‌تواند روابط دو کشور را سرد بسازد».

فرهاد سجودی، شهروند کابل در این خصوص می‌گوید:

«اصلا در چنین شرایط مطرح کردن این بحث‌ها به نفع افغانستان نیست و دور از منطق است. به خاطر این که حالا آن شوروی سابق نیست و کشوری به نام روسیه وجود دارد و اصلا زمان آن نیست که چنین موضوعات مطرح شود. چنین اظهار نظر‌ها بیشتر از این‌که به نفع افغانستان باشد، به ضرر این کشور است».

ظریف رستمی شهروند ولایت کاپیسا این اظهارات را به سود افغانستان نمی‌داند:

«به نظر من در چنین حالت که کشور ما در وضعیت بد قرار دارد، یاد آوری گذشته‌ها روابط را تیره و بد می سازد. دولت افغانستان تلاش کند کسانی را که در کشورهای دنیا به عنوان سفیر تعیین می‌کند، آدم‌های باشند که مسوولانه برخورد کنند تا برخورد سلیقه‌یی. نیاز نیست در شرایط که روسیه به عنوان یک کشور کمک کننده با افغنستان همکار بوده، چنین برخورد‌های سلیقه‌یی صورت بگیرد. یادآوری گذشته‌ها جز رنج فایده دیگر ندارد».

پیش از این نیز سفیر افغانستان در مسکو، تاجیکستان را متهم به دست داشتن در تهیه مواد مخدر در افغانستان کرده بود.

به گفته ی او، مواد مخدر در افغاسنتان کشت می شود، اما در عقب آن روس‌ها و مافیای تاجیکستان دست دارند.

در کنار روسیه، تاجیکستان نیز این اظهارات را غیر قابل قبول دانسته و خواستار پاسخ رسمی از وزارت خارجه افغانستان شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала