ارگ: خارجی‌ها اجازه تصمیم‌گیری در روند صلح کشور را ندارند

© Photo / M.Naderiارگ: خارجی‌ها اجازه تصمیم‌گیری در روند صلح کشور را ندارند
ارگ: خارجی‌ها اجازه تصمیم‌گیری در روند صلح کشور را ندارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی می گوید: فقط دولت افغانستان صلاحیت مذاکرات صلح با طالبان را دارد، امریکا و سایر کشورها باید نقش تسهیل کننده را ایفا کنند.

به گزارش اسپوتنیک، "شاه حسین مرتضوی" سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات سفیر سابق اآمریکا در کابل تاکید کرد که سایر کشورها از جمله ایالات متحده امریکا باید نقش تسهیل کننده در روند صلح را داشته باشند و تنها دولت افغانستان است که صلاحیت پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان را دارد.
اوایل هفته جاری«رایان کراکر» سفیر سابق امریکا در کابل گفته بود که تلاش کشورش برای مذاکره با طالبان بدون مشارکت دولت افغانستان به مشروعیت دولت این کشور آسیب می‌زند.
سخنگوی اشرف غنی در واکنش به این موضوع تصریح کرد، اگر مذاکره با طالبان انجام شود، طرف اصلی این مذاکرات تنها دولت افغانستان است. 

سفیر پیشین امریکا: مذاکره واشنگتن با طالبان مشروعیت دولت افغانستان را کاهش می دهد - اسپوتنیک افغانستان
سفیر پیشین امریکا: مذاکره واشنگتن با طالبان مشروعیت دولت افغانستان را کاهش می دهد

مرتضوی اعلام کرد که «به هیچ وجه کشور دیگری نمی‌تواند به نمایندگی از دولت افغانستان مذاکرات صلح با طالبان را انجام دهد».
نمایندگان پارلمان افغانستان نیز اظهار می دارند که مشکل بین طالبان و دولت افغانستان است بنابراین مذاکرات صلح نیز باید بین این دو جناح انجام شود.
این در حالی است که در چند ماه گذشته برخی از رسانه‌ها گزارش‌های ضدو نقیضی از تلاش‌های مقامات امریکایی برای مذاکره با گروه طالبان منتشر کرده‌اند.
کارشناسان بر این باورند که نیروهای خارجی در نهایت خاک افغانستان را ترک خواهند کرد بنابراین طالبان باید به جای مذاکره با امریکا و یا هر کشور دیگری با دولت افغانستان وارد مذاکره شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала