بانک اطلاعات کمیسیون انتخابات قادر به تفکیک شناس‌نامۀ تقلبی نیست

© Photo / IEC Afghanistan FBبانک اطلاعات کمیسیون انتخابات قادر به تفکیک شناس‌نامۀ تقلبی نیست
بانک اطلاعات کمیسیون انتخابات  قادر به تفکیک  شناس‌نامۀ تقلبی نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گویند که بیش از نُه میلیون تن از واجدان شرایط رأی‌دهی نام‌های شان را ثبت کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مستقل انتخابات، برای تهیه فهرست نام‌های رأی دهنده‌گان اطلاعات را در بارۀ تمامی رأی دهنده‌گان در بانک اطلاعاتی این کمیسیون ثبت می‌کند.
مخالفان سیاسی حکومت می‌گویند که از میان این نُه میلیون بیش از پنج میلیون نام خیالی و تقلبی استند، اما آیا کمیسیون توان جدا سازی نام‌های واقعی را از نام‌های خیالی دارد؟
ابراهیم سادات، رییس فن آوری اطلاعاتی کمیسیون مستقل انتخابات در این باره می‌گوید: «بخاطری که شما می‌دانید تذکره از ادارۀ ما صادر نشده است و این که ما چیزی را به اختیار مردم نداده باشیم مطمین که تشخیص آن نیز از مسؤولیت های کمیسیون نیست.»
در بانک اطلاعاتی کمیسیون مستقل انتخابات، تنها شناس‌نامه‌یی که بیشتر از یک بار ثبت شده باشند، و نیز کسانی که کمتر از هژده ساله باشند، شناسایی خواهند شد اما این نهاد شناس نامه‌های تقلبی را شناسایی نمی‌تواند. با این همه، تاکنون اطلاعات نزدیک به سه میلیون رأی دهنده در بانک اطلاعاتی کمیسیون مستقل انتخابات ثبت شده‌اند.
در بانک اطلاعاتی ادارۀ ثبت احوال نفوس، اطلاعات در بارۀ پنج میلیون شناسنامه ورقی که به تازه گی توزیع شده اند و نیز پنج درصد از شناس نامه های شهروندان تاکنون ثبت نشده اند.
مخالفان سیاسی حکومت، شمار رأی دهنده‌گان خیالی را نگران کننده می‌دانند و برشناسایی این نام ها تأکید می ورزند.
احزاب و جریان های سیاسی برای جلوگیری از آرأی رأی دهنده گان خیالی تثبیت بایومتریک رأی دهنده گان را پیشنهاد کرده اند، اما تا کنون این خواست آن‌ها پذیرفته نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала