امریکا در بحران میان عربستان و کانادا میانجگری خواهد کرد؟

© Flickr / vtgardامریکا در بحران میان عربستان و کانادا میانجگری خواهد کرد؟
امریکا  در بحران میان عربستان و کانادا میانجگری خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با بروز تنش میان عربستان سعودی و کانادا، نگاه‌ها به سمت ایالات متحده دوخته شده است و این پرسش مطرح می‌شود که موضع گیری واشنگتن در قبال این تنش چه خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، دولت کنونی امریکا به ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» می‌‌تواند به‌عنوان نیرویی برای ایجاد مصالحه میان طرفین سعودی و کانادایی باشد از این جهت که ایالات متحده هم‌پیمانی سنتی برای عربستان سعودی و کانادا محسوب می‌شود کما این‌که می‌تواند به جانبداری از یک طرف خاص اقدام کند.
روابط بین ایالات متحده با عربستان سعودی و کانادا، استراتژیک است و این دو کشور را شرکای تجاری خود که در عین‌ حال مواضع سیاسی مشابهی دارند، تلقی می‌کند.
ولی طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر تنش ملموسی میان این دو هم‌پیمان به‌دنبال تصمیم دولت امریکا به وضع تعرفه‌های مالیاتی بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، ایجاد شده است و مقام‌های این دو کشور اظهارات تندی رد و بدل می‌کنند.
همزمان، کاخ سفید از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ روابط سیاسی‌اش با عربستان سعودی به‌ویژه «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور را تقویت کرده است و عربستان سعودی در حال حاضر بزرگ‌ترین همپیمان آمریکا در منطقه خاورمیانه (در کنار اسرائیل) به شمار می‌رود به‌ویژه این‌که طرفین دشمنی واحد به نام «ایران» دارند و در تلاش برای مقابله با نفوذ فزاینده آن در منطقه هستند و در همین چارچوب، ریاض میلیاردها دلار را برای خرید تسلیحات آمریکایی هزینه کرده است.
در عین حال، ایالات متحده از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی انتقاد کرده و از مقام‌های این کشور خواسته است فعالان مدنی بازداشت‌شده را آزاد کند.
تنش میان اوتاوا و ریاض در حالی شکل گرفته است که در میان ۹ کشور عربی عربستان بزرگترین شریک تجاری کانادا محسوب می شود که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ تجارت میان دو کشور بیش از دو برابر رشد داشته است. از سوی دیگر کانادا یکی از تامین کنندگان سلاح برای سعودی است و به نظر می‌رسد با تنش‌هایی که پیش آمده است طرفین دوره‌ای از افول در روابط را تجربه خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала