وزارت دفاع: داعش دیگر امنیت شمال افغانستان را تهدید نمی‌کند

© Photo / 209 Shaheen Corps FBاعضای تسلیم شده گروه داعش در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان
اعضای تسلیم شده گروه داعش در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با تسلیم‌شدن مولوی حبیب‌الرحمن، سرگروه داعش در درزاب جوزجان، مقامات امنیتی افغانستان، گروه داعش را پس از این یک تهدید بزرگ امنیتی حساب نمی‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، اخیراْ مولوی حبیب‌الرحمن، فرمانده گروه تروریستی داعش در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان با شورشیان همراهش به نیروهای دفاعی افغانستان تسلیم شده، تسلیحات دست‌داشته این گروه را نیز به اردوی ملی افغان تحویل داد.

به عقیدهٔ مسوولین امنیتی افغان، بزرگ‌ترین پایگاه داعش که در درزاب جوزجان قرار داشت، پس از آنکه شورشیان داعش تسلیم دولت شدند، دیگر امنیت افغانستان را تهدید نمی‌کند.

جنرال محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع ملی جمهوری اسلامی افغانستان در مصاحبه با آژانس اسپوتنیک با اشاره به اینکه کار و فعالیت‌های هراس‌افگنانهٔ داعش در شمال افغانستان پایان یافته است، گفت: "آخرین لانه‌یی که در درزاب ولایت جوزجان به حساب گروپ داعش فعال بود، با ترکیب ۲۵۰ نفر تحت رهبری مولوی حبیب‌الرحمن و معاون وی به نام مفتی نعمت‌الله به نیروهای دفاعی افغانستان تسلیم شدند و ما این‌ها را به مقامات محترم دولت جمهوری اسلامی افغانستان سپردیم".

آقای رادمنش درمورد اینکه آیا تسلیمی این گروه به معنی ختم و پایان داعش در شمال افغانستان است یا خیر، گفت:

"در شمال کشور ممکن است که یگان نفر موجود باشند که آن‌ها دیگر تحریکانی نمی‌توانند داشته باشند ولی مجموعاً داعشی‌ها برای نیروهای دفاعی افغانستان تثبیت شده اند و دیگر تهدیدها و چالش‌هایی در آنجا از این‌گونه افراد وجود نخواهد داشت".

مردم درزاب: داعشی‌های تسلیم‌شده بر دختران و پسران تجاوز کرده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
مردم درزاب: داعشی‌های تسلیم‌شده بر دختران و پسران تجاوز کرده‌اند

به گفته این مقام امنیتی افغانستان، بزرگ‌ترین پایگاه داعش در افغانستان در درزاب ولایت جوزجان بود.

سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع ملی کشور همچنان افزود: "حملات توسط صنوف مختلفه نیروهای اردوی ملی افغانستان از جمله نیروهای هوایی، زمینی و توپچی ادامه داشت و این‌ها (داعشی‌ها) دیگر هیچ راهی نداشتند جز اینکه تسلیم شوند، این فشار نیروهای دفاعی بود تا این‌ها به نیروهای دفاعی تسلیم شوند، آن‌ها دیگر تحرکاتی در آن سمت نخواهند داشت و حالا معلوم می‌شود که یگانه اسکان‌دار قدرت در افغانستان و به‌خصوص در شمال کشور نیروهای دفاعی افغانستان است".

آقای رادمنش در جواب به اینکه آیا افراد تسلیم‌شده داعش به‌عنوان شهروندان عادی افغانستان شناخته می‌شوند و یا به اتهامات نقض حقوق انسانی، استفاده از کودکان برای جنگ و ربودن دختران جوان از درزاب باید پاسخ داده، محاکمه خواهند شد، گفت:

 

"چیزی‌که به نیروهای دفاعی افغانستان ارتباط داشته، آنرا انجام دادند، حالا دیگر نیروهای تنفیض قانون و نیروهای قانونگذار و دولت، مسوولیت آن‌ها است که در برابر آن‌ها (داعشی‌ها) چه می‌کنند، ما مسوولیت خود را در برابر داعش و دیگر گروپ‌ها همیشه انجام می‌دهیم و بعد از انجام وظیفه، اینکه کسانی در دستگاه دولت مورد مواخذه یا برائت می‌گیرند، این مربوط دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌شود".

 

عبدالله: با داعشی‌های تسلیم‌شده بر بنیاد قانون برخورد خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله: با داعشی‌های تسلیم‌شده بر بنیاد قانون برخورد خواهد شد

گفتنی است که ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان پس از تسلیم‌شدن گروه مولوی حبیب‌الرحمن، با نشر یک اعلامیه نسبت به از بین رفتن گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان ابراز تردید نموده، گفت: هنوز زود است که اعلام کنیم داعش در شمال افغانستان از بین رفته است.

از سوی دیگر، شماری از آواره‌گان ولسوالی‌های قوش‌تپه و درزاب ولایت جوزجان که از سوی داعش مجبور شده‌اند خانه‌های شان را ترک کنند، از حکومت می‌خواهند تا آن عده از جنگجویان داعش را که مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند و اکنون در بند حکومت استند، محاکمه نماید.

آنان می‌‎گویند هرکدام شان از ظلم و ستم داعش خاطره‌های فراموش ناشدنی و دردآوری دارند؛ از لت و کوب گرفته تا زندانی شدن در داخل چاه‌ها و غارت اموال‌ شان.

جنگجویان داعش که در شمال تسلیم شدند محکمه نمی شوند - اسپوتنیک افغانستان
جنگجویان داعش که در شمال تسلیم شدند محکمه نمی شوند

این در حالیست که حبیب‌الرحمن، فرمانده پیشین داعش در شمال‌ کشور که با ۲۵۰ تن از زیردستانش به حکومت تسلیم شده است، می‌گوید که حکومت به آنان تعهد سپرده است که عملکرد گذشتۀ شان را نادیده می‌گیرد، وی در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است: "به ما گفته شد وقتی شما به پروسۀ صلح می‌پیوندید، دیگر شما خودتان اختیار دارید. اگر حکومت خواست برای تان وظیفه می‌دهد."

در ماه‌های اخیر، گروه داعش در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به یک تهدید جدی امنیتی مبدل شده بود، هرچند نهادهای امنیتی از عملیات در برابر این گروه خبر داده بودند و هواپیماهای خارجی بارها بر این ولسوالی بمباران کردند اما این گروه نابود نشده بود و همچنان به فعالیت‌های هراس‌افگنانه‌اش ادامه می‌داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала