برنامۀ افغانستان برای ارایۀ اینترنت ارزان و پرسرعت

© AP Photo / Ross Dettmanبرنامۀ افغانستان برای ارایۀ اینترنت ارزان و پرسرعت
برنامۀ افغانستان برای ارایۀ اینترنت ارزان و پرسرعت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان در پی بهبود کیفیت و پایین آوردن قیمت اینترنت است و قرار است تا پایان سال آیندۀ میلادی قیمت خدمات اینترنتی را به نیم برساند

پس از سرنگونی رژیم طالبان و روی کار آمدن حکومت جدید افغانستان، دسترسی مردم افغانستان به خدمات تلفونی و اینترنتی گسترش یافته، و مخابرات یکی از موفق‌ترین عرصه‌های کاری حکومت افغانستان بوده است که سبب جذب سرمایه‌گذاری فراوان داخلی و خارجی شده است.

به گفته سائر ځلاند، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در حال حاضر تقریباً حدود ۸۹ درصد جغرافیای افغانستان تحت پوشش خدمات مخابراتی و اینترنتی قرار دارند و بیش از ۸ میلیون شهروند کشور به طور فعالانه از اینترنت استفاده می‌کنند.

سائر ځلاند، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در گفتگو با اسپوتنیک می‌گوید:

«وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت خدمات اینترنتی در کشور برنامه های مختلفی زیر دست دارد. یکی از این برنامه‌ها، برنامه «Open Access Policy» است که بر اساس آن شرکت های مخابراتی پس دریافت جوازنامه میتوانند در انکشاف فایبر نوری سهم بگیرند و خودشان اینترنت را به کشور وارد کنند.»

به باور آقای ځلاند این پالیسی وزارت مخابرات ضمن اینکه سبب ایجاد فضای سالم رقابت میان شرکت های مخابراتی میگردد، بالای کیفیت و قیمت اینترنت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه براین سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از گسترش روابط و توافق های این وزارت با شرکت های مشهور دنیا، کشورهای منطقه و جهان یادآوری نموده، عدم اتصال افغانستان به کیبل اینترنت بحری را یکی از عوامل گرانی خدمات اینترنتی در کشور نامید.

ځلاند افزود:

«تلاش ها برای اتصال افغانستان به Dark fiber یا کیبل اینترنت بحری جریان دارند. در چاچوب موافقتنامه ای که با چین به امضا رسیده، افغانستان از طریق بندر واخان به کشور چین و از طریق چین به کشورهای آفریقایی و اروپایی وصل خواهد شد.»

گسترش تکنالوژی ارتباطی را می‌توان یکی از دست آوردهای حکومت افغانستان به شمار آورد. با وجودی که بر اساس گزارش‌های موجود، طی چند سال اخیر قیمت خدمات اینترنتی در کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما شماری از کاربران ضمن شکایت از کیفیت پایین اینترنت معتقد هستند که کاهش قیمت سبب پایین آمدن کیفیت آن گردیده است.

آقای ځلاند در این مورد چنین اظهار نظر میکند:

«در حال حاضر قیمت خدمات مخابراتی و اینترنتی ۴۰ درصد کاهش یافته است و قسمیکه رهبری وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در اوایل سال جاری اعلام کرد، تا آخر سال ۲۰۱۹ در قیمت خدمات یادشده ۵۰ درصد کاهش به وجود خواهد آمد. ما همواره در جریان نشست های متعدد با شرکت های ارائه کننده خدمات مخابراتی و اینترنتی تاکید کرده ایم که در پهلوی تلاش ها برای کاهش قیمت خدمات باید بالای کیفیت آنها نیز کار انجام شود. خوشبختانه شرکت های مخابراتی با وزارت مخابرات هم نظر هستند و ما مشترکاً کوشش میکنیم تا به هموطنان مان خدمات با کیفیت ارائه نمایم.»

ایشان در ادامه سخنان خود گفتند: «کیفیت و کاهش قیمت دو مسئله مختلف است. کاهش قیمت خدمات اینترنتی هیچگاه بالای کیفیت آن تاثیرگذار نمیباشد.»

بدون شک اینترنت ارزان و پرسرعت در کشور منجر به افزایش تعداد کاربران میشود. اما نباید فراموش کرد که استفاده از هر تكنالوژی جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد. اینترنت فضای نسبتاً آزاد است و به شمول سازمان های تروریستی همه به آن دسترسی دارند. آنها در صدد این هستند تا با تبلیغات خود اذهان مردم را تغییر بدهند.

برای جلوگیری از فعالیت های تروریستی در اینترنت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بتاریخ ۱۰ جولای سال گذشته لایحه‌ی جرائم انترنتی را امضاء کرد.

هدف این قانون جلوگیری از گسترش نفوذ طالبان، داعش و سایر سازمان های تروریستی، جلوگیری از گسترش دشمنی قومی، جلوگیری از سخنرانی های توهین‌آمیز، جلوگیری از افشای اسرار دولتی و جلوگیری از تروریسم انترنتی اعلام شده است.

سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید:

«قانون کنترول فضای سایبری یا قانون امنیت معلومات فعلاً زیر کار است. این قانون پس از سپری کردن مراحل تعیین شده نافذ خواهد شد. فعلاً منتظر هستیم که همکاران ما در وزارت عدلیه نسخه نهایی این قانون را آماده ساخته به ما بفرستند. وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کاملاً آماده تطبیق قانون کنترول فضای سایبری میباشد.»

در اواخر ماه جولای سال روان شرکت ملی مخابراتی ازبکستان «UZTELECOM» از امضای قراردادی با شرکت مخابراتی افغان بیسیم خبر داد.

به گفتۀ شرکت مخابراتی «ازبیک‌تیلی‌کام» این قرارداد زمینه اتصال شرکت مخابراتی افغان بیسیم به اینترنت ازبیکستان را مهیا میسازد و هدف این پروژه بالا بردن سطح دسترسی مردم به خدمات اینترنتی و افزایش سرعت اینترنت در افغانستان میباشد.

در خبرنامه شرکت مخابراتی «ازبیک‌تیلی‌کام» آمده است:‌

«هیئت رهبری شرکت مخابراتی ازبیک‌تیلی‌کام و افغان بیسیم در شهر تاشکند دیدار نمودند. هر دو طرف پس از بحث و گفتگو، یاداشت همکاری و قرارداد ساخت شبکه جدید مرزی بین‌المللی ازبک تیلی کام و افغان بیسیم در مرز ازبکستان — افغانستان را به امضا رساندند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала