جزییات اولین مذاکرۀ امریکا و طالبان افشا شد

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaجزییات اولین مذاکرۀ امریکا و طالبان افشا شد
جزییات اولین مذاکرۀ امریکا و طالبان افشا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع اسپوتنیک جزییات توافقات امریکا و طالبان در جریان دور اول مذاکرات را آشکار کردند

با گذشت زمان جزییات تازه‌یی در مورد دور اول مذاکرات میان امریکا و طالبان در قطر آشکار می‌گردد. بر اساس این اطلاعات ارایۀ درخواست‌های دو طرف و توافق بر سر دور دوم مذاکرات در ماه سپتمبر امسال، محور اصلی دور نخست گفتگو‌های مستقیم امریکا و طالبان بوده است.

بر اساس اطلاعات اخیر که در اختیار اسپوتنیک قرار گرفته است، هیأت ایالات متحده طی ملاقات‌ها با اعضای دفتر طالبان از این گروه تقاضا کرد تا با آغاز عید قریب‌الوقوع قربان بر سر آتش بس درازمدت با نیروهای دولتی افغانستان توافق نمایند. نمایندگان طالبان در مقابل این خواست واشنگتن شرایط قبلی خویش را تکرار نموده که مهم ترین شان، اعلام جدول زمانی خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان، به رسمیت شناختن دفتر سیاسی طالبان در دوحه و اخراج رهبران طالبان از فهرست سیاه ملل متحد بوده است.

البته، چون مذاکرات کننده گان از هر دو طرف صلاحیت‌های تصمیم‌گیری نداشتند، هیچ پیشرفتی در گفتگو ها و رفع اختلافات دوجانبه صورت نگرفته است، اما جوانب به توافق رسیدند تا به تماس‌های خویش ادامه دهند.

عبدالله مذاکرات پنهانی و آشکار امریکا با طالبان را تایید کرد - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله مذاکرات پنهانی و آشکار امریکا با طالبان را تایید کرد

منابع اسپوتنیک می‌گویند که احتمال میرود که دور دوم مذاکرات امریکا و طالبان در ماه سپتمبر آغاز شود. به باور یک تعداد اگاهان امور سیاسی که با اسپوتنیک مصاحبه داشتند، ولی به دلیل حساسیت موضوع نخواستند که نام شان افشا گردد، چنین نتیجه دور اول گفتگو های ایالات متحده و مخالفین دولت قابل پیشبینی بود. به نظر این کارشناسان، ملاقات ها در قطر میتوان منحیث مرحله ابتدایی تماس‌های واشنگتن و مخالفین دولت پنداشت، و طبیعی است که در مرحلۀ آمادگی مشکلات اساسی حل نمی‌شوند. امروز عامل امیدوارکننده این است که امریکا و طالبان در مورد ادامه تماس ها به تفاهم رسیده اند. به گفته تحلیلگران نامبرده، اگر واقعأ هم دور دوم مذاکرات دایر گردد و در باره آتش‌بس جدید توافق صورت بگیرد، این امر زمینه آن فراهم خواهد ساخت که از هر دو طرف نماینده گان با صلاحیت و تصمیم کننده وارد صحنه شوند. به این معنا که فعلأ امیدواری آن وجود دارد که مذاکرات میان امریکا و طالبان بعد از ختم فصل جنگی در زمستان از مرحلۀ ابتدایی به مرحله اساسی عبور گردند.

بر این اساس دور دوم مذاكرات ميان امريكا و طالبان احتمالأ در ماه سپتمبر برگزار می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала