آیا زمین یک " گلخانه" کشنده خواهد شد؟

CC0 / Pixabay / آیا زمین یک " گلخانه" کشنده خواهد شد؟
آیا زمین یک  گلخانه کشنده خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک تیم بین المللی از دانشمندان معلوم نمودند که حتا با درنظرداشت شرایط توافقنامه پاریس درمورد آب و هوا، درجه متوسط حرارت، در مقایسه با سطح پیش از صنعتی شدن، 4-5 درجه سانتی گراد بلند خواهد رفت.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از EurekAlertبه گفته دانشمندان، بیم آن میرود که زمین در هر صورت به یک " گرم خانه کشنده" مبدل شده و مناطق زیاد بر روی سیاره ما غیر قابل زیست شود.
کارشناسان در یک مقاله منتشر شده در مجلات آکادمی ملی علوم می گویند که انتشار گازهای گلخانه ای یگانه عامل موثر بر شرایط آب و هوایی جهانی نیست.
گرمایش ناشی ازفعالیت های انسانی پروسه های نامطلوب دیگری را تحریک می کند که بر اساس اصل "بازگشت" می تواند باعث گرم شدن اتمسفیر شود. این پروسه می تواند حتا در صورت توقف انتشار گاز های گلخانه‌ای ادامه یابد.
چنین پروسه ها عبارتند از: ذوب شدن یخچال ها، افزایش متان از کف اقیانوس، کاهش حجم کربن و کربن جذب شده توسط زمین و اقیانوس، افزایش شدت تنفس باکتریایی، کاهش توده های جنگلی در حوضه آمازون و کاهش منطقه یخی در قطب شمال و قطب جنوب.
تحت تاثیر افزایش غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفیر زمین، یک واکنش زنجیره ای سریع رخ می دهد، که انسان قادر نیست با آن هیچ کاری انجام دهد.
به منظورجلوگیری از سناریو ی تبدیل شدن زمین به" گرم خانه" — گلخانه کشنده، لازم است نه تنها انتشار گازها کاهش یابد؛ بلکه مخازن طبیعی برای ذخیره سازی کربن از طریق گیاهان جنگلی، حفظ خاک و تنوع زیستی و توسعه فن آوری های جدید برای جذب دی اکسید کربن از اتمسفیر زمین نیز باید ایجاد گردد.
بر اساس محاسبات، اگر روند به سوی گرمایش ادامه یابد، تا سال 2100، شاهراه های ساحلی غرق خواهد شد و برخی از جزایر ساکن، از جمله مالدیو ، ناپدید خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала