واکنش رئیس جمهور غنی به طرح واگذاری مناطق کم‌جمعیت به طالبان

© Photo / ARG / ARGرئیس جمهور غنی به ننگرهار سفر کرد
رئیس جمهور غنی به ننگرهار سفر کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، به گزارش‌های نشر شده دربارۀ عقب نشینی نیروهای امنیتی از مناطق جمعیت و واگذاری این مناطق به طالبان واکنش نشان داده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی، رییس جمهور در دیداری که با نماینده‌گان احزاب سیاسی داشته، گفته‌است که آوازه‌ها مبنی بر این‌که نیروهای امنیتی از برخی ساحه‌ها عقب نشینی می‌کنند، بی‌اساس‌ است.

آقای غنی تاکید کرده‌است که دولت پالیسی منطقه‌ امن را ندارد و علاوه کرده‌است که مالکلیت مذاکره از حکومت وحدت ملی‌ می‌باشد.

رییس جمهور می‌گوید با وجود آن‌که صلاحیت مذاکره از آن دولت افغانستان است، اما نیازست تا روی ابعاد مختلف آن مشورت صورت گیرد.

این درحالی‌ست که به‌تازه‌گی روزنامۀ نیویارک تایمز به نقل از سه مقام‌ امریکایی گزارش داده بود که ایالات متحده امریکا به رهبری دونالد ترامپ، از نیروهای امنیتی افغان که از حمایت آنان برخوردارند، خواسته تا از مناطق کم جمعیت افغانستان عقب نشینی کنند. 

آیا ترامپ به مانند اوباما و بوش قصد عقب نشینی در مقابل طالبان را دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا ترامپ به مانند اوباما و بوش قصد عقب نشینی در مقابل طالبان را دارد؟

هدف از این تصمیم امریکا در قبال نیروهای امنیتی، حفظ مرکزهای ولایت‌های افغانستان گفته شده که بیش‌تر هراس‌افگنان آن مکان‌ها را هدف قرار داده‌است.

از سوی در بخشی آن گزارش آمده بود که این تصمیم هم‌چنان خواهد توانست که تا از حمله‌های دهشت‌افگنان علیه نیروهای امنیتی افغان جلوگیری نماید و ازسوی دیگر، فعالیت نیروهای امنیتی متمرکز بر شهرها گردد.
درهمین حال کارشناسان و آگاهان امور در رابطه به طرح واگذاری مناطق امن به طالبان و عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از مناطق کم جمعیت و روستایی سخت انتقاد کردند و گفته اند که عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از مناطق روستایی به معنای واگذاری سرزمین برای طالبان از بهر گسترش قلمرو آنان است.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که چندی پیش رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که نمایندگان طالبان و آمریکا تا هنوز سه بار در قطر باهم دیدار کرده اند و برای بار چهارم نیز قبل از عید قربان دیدار خواهد کرد. یکی از محورهای بحث و خواست طالبان دراین نشست آنان، واگذاری 13 ولایت به طالبان گفته شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала