کابل امیدوار است تحریم‌ها بر ایران بندر چابهار را متأثر نسازد

© Photo / ARG / ARGکابل امیدوار است تحریم‌ها بر ایران بندر چابهار را متأثر نسازد
کابل امیدوار است تحریم‌ها بر ایران بندر چابهار را متأثر نسازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس گزارش روزنامۀ هندوستان تایمز، مقام‌ها در دهلی نو نه تنها خواهان معافیت از این تحریم‌ها است، بلکه این کشور در بارۀ اهمیت استراتیژیک چابهار برای واردات نفت نیز در گذشته خواهان استثنائات شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ریاست‌جمهوری امیدوار است تا چگونگی کارگیری افغانستان ازبندر چابهار از برگشت تحریم‌های اقتصادی امریکا بر جمهوری اسلامی ایران، متآثر نشود.
هارون چخانسوری سخن‌گوی رییس جمهورغنی می‌گوید که بندر چابهار برای افغانستان مهم است و کابل، تهران و دهلی نو درجریان چند ماه گذشته نشست‌هایی دربارۀ چگونگی کارگیری از بندر چابهار باهم داشته اند.
او می‌افزاید که روی طرح‌ها وپیشنهادهای مشخصی کار می‌شود تا آن بخش چابهار که افغانستان، هند و ایران ازآن به گونۀ مشترک کارمی گیرند، ازتحریم‌های امریکا بر ایران متآثر نشود.
چخانسوری گفته است:«بندر چابهار برای حکومت افغانستان بسیار مهم است.حکومت‌های افغانستان، ایران وهند درجریان چند ماه گذشته درباره چابهار نشست های داشته اند وروی پیشنهادها وپلان های مشخصی کارمی شود تا حد اقل آن بخش چابهار که مربوط افغانستان وهند وایران می شود وآنها به گونه مشترک ازآن کارمی گیرند از"تحریم های امریکا"متآثر نشوند.خوشبینی دراین باره است».
این اظهارات در حالی مطرح می شوند که روز گذشته ایالات متحده امریکا بخشی از تحریم‌های اقتصادی دوباره بر ایران وضع کرد.
دولت امریکا گفته است که هدف از برگرداندن تعزیرات اقتصادی بر جمهوری اسلامی این است تا تهران دوباره در بارۀ برنامۀ هسته‌یی به میز مزاکره حاضر شود. دانلد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا در ماه می میلادی اعلام کرد این کشور از توافق تاریخی هسته‌یی میان ایران و دیگر قدرت های جهان بیرون میشود.

افغانستان از امریکا خواستار مستثنی شدن از تحریم های این کشور در برابر ایران شد - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان از امریکا خواستار مستثنی شدن از تحریم های این کشور در برابر ایران شد

ترمپ در توییتر خود نوشت: «تحریم‌ها بر ایران رسما به اجرا گذاشته شدند. این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌هایی است که اعمال شده اند و در ماه نوامبر این تحریم ها تشدیدتر خواهند شد. هر کس با ایران معامله کند، با آمریکا معامله نخواهد کرد. من به دنبال صلح جهانی هستم، و کوتاه نمی‌آیم.»
این مرحله از بازگشت تحریم‌های امریکا بر جمهوری اسلامی ایران شامل تحریم مبادلات ارزی به شمول دالر و ریال، معامله بین‌المللی طلا و سایر فلزات گرانبها، تحریم صنعت موترسازی ایران و تحریم تامین قطعات و خرید فروش هواپیماهای مسافربری این کشور است. اما مرحله بعدی و جدی‌تر تحریم‌ها تا سه ماه دیگر به اجرا در می‌آیند و این مرحله از تحریم‌ها فعالیت‌های صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و خدمات بیمه را هدف قرار خواهد داد. هدف از اجرای مرحله دوم تحریم‌ها کاهش چشمگیر عواید ارزی ایران گفته شده است.
مرحله دوم تحریم‌ها که شامل نفت و گاز میشود در ماه نوامبر سال جاری به اجرا گذاشته میشوند و این تحریم‌ها به گونه مستقیم تاثیرات عمیقی را بر واردات نفت از ایران توسط هند خواهد داشت. هند سومین وارد کننده بزرگ نفت خام از ایران است.
براساس گزارش روزنامۀ هندوستان تایمز، مقام‌ها در دهلی نو نه تنها خواهان معافیت از این تحریم‌ها است، بلکه این کشور در بارۀ اهمیت استراتیژیک چابهار برای واردات نفت نیز در گذشته خواهان استثنائات شده است.
هرچند مقام‌های گفته اند که در شرایط خاص، این کشور بعضی از استثنائات را در بدل استثنائات دیگر مورد توجه قرار خواهند داد، اما این کشور رسما جزئیاتی چنین طرحی را تاکنون اعلام نکرده اند.
ماه گذشته هند اعلام کرد که این کشور همچنان به تکمیل شدن بندر چابهار متعهد است.
در ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی، رهبران ایران، هند و افغانستان توافق‌نامه‌یی را برای ایجاد یک دهلیز تجارتی و ترانزیتی و حمل و نقل با استفاده از بند چابهار به عنوان یک مرکز تجارتی منطقه‌یی در تهران به امضا رساندند.
در ماه فبروری سال جاری، ایران توافق کرد که کنترول عملیاتی بندر چابهار را برای هژده ماه به هند واگذار کند، در ماه جون، وزیر تجارت هند نیتین گدکاری اعلام کرد که کشورش تلاش می ورزد تا بندر چابهار تا سال ۲۰۱۹ میلادی به گونه کامل عملیاتی شود.
با این همه، مقام‌های سه کشور امیدوار اند که تحریم‌ها این بندر استراتژیک را ضربه نزد. روز گذشته امریکا اعلام کرد که خط لوله‌یی که گاز آزربایجان را از طریق دهلیز جنوبی از خاک روسیه به کشورهای ترکیه و جنوب اروپا انتقال میدهد از تحریم‌ها معاف خواهد بود.

شرکت نفتی "بریتیش پترولیم" نیز در تلاش است که از تحریم‌های امریکا در این پروژه انتقال گار آزربایجان معافیت بگیرد.
باید یاد آور شد که با وجود خروج ترمپ از توافق هسته‌یی موسوم به "برنامه جامع اقدام مشترک" یا "برجام" میان ایران و پنج قدرت جهانی، سایر امضاکننده‌گان این توافق از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمول بریتانیا، فرانسه، آلمان، همچنان بر حفظ این توافق تاکید کرده اند و اقداماتی را برای ادامه تجارت میان کشورهای اروپایی و ایران روی دست گرفته اند.
محدودیت‌های آمریکا شامل تحریم‌های ثانوی هم می‌شود که بر اساس آن آمریکا شرکت‌های خارجی طرف معامله با ایران را مجازات خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала