رشوه 4 میلیارد دالری امریکا به طالبان

© Photo / SIGAR / SIGARرشوه 4 میلیارد دالری امریکا به طالبان
رشوه 4 میلیارد دالری امریکا به طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چهار ملیارد دالر از کمک های خارجی به طالبان مصرف شده است و نیز قاچاق مواد مخدر چندین برابر افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ماندگار، در حالی که رییس جمهور غنی بارها گفته است که او فساد را در کشور ریشه کن کرده است و نیز در راهبرد امریکا در قبال افغانستان نیز مبارزه با فساد یک اصل است، اما گزارش اخیر سیگار دریافت متفاوتی از فساد در افغانستان دارد.
دریاقتی که می تواند کلیت جنگ در افغانستان را به عنوان بستری برای سود اندوزی بازیگران معرفی کند. به اساس این گزارش چهار ملیارد دالر ار کمک های خارجی به طالبان مصرف شده است و نیز قاچاق مواد مخدر چندین برابر افزایش یافته است. اما مرجعی نیست که بپرسد چگونه این همه پول صرف طالبان و رشد مواد مخدر شده است و به راستی چه کسی مسوول است جز دولت فاسد و شرکای فاسد آن.
راشیا تودی اخیراً گزارش داد که جان سپکو بازرس کل امریکا در افغانستان اخیرا در گزارشی هشدار داد که ۴ میلیارد دلاری که به برنامه ایجاد ثبات اختصاص داده شده بود احتمالا صرف پرداخت رشوه به شورشیان و به مصرف حمایت و پشتیبانی از آنها رسیده است.
سوپکو، در آخرین گزارش خود در محضر کنگره امریکا ادعا کرد که ۱۵ میلیارد دالر امریکا در افغانستان مفقود است!
سوپکو افزود که در تلاش برای متوقف کردن قاچاق مواد مخدر در افغانستان، ۷/۳ میلیارد دلار هزینه شده است. و این سرمایه گذاری نه تنها اثر «بسیار کمی» داشته، بلکه تولید تریاک افغانستان از سال ۲۰۰۲تا کنون به بالاترین سطح خود رسیده است.
والتر جونز، یکی از سه نماینده کنگره که درخواست محاسبه کرده بودند، افغانستان را برای پول مالیات دهندگان «سیاهچاله» نامید.
جونز گفت، حق مردم امریکاست که پولشان به مصارفی برسد که برای آن تفاهم بیشتری داشته باشند.
۱۷ سال است که نیروی های نظامی ایالات متحده در افغانستان هستند. پرزیدنت دونالد ترامپ بارها گفته است که بیش از این از حضور آنها درافغانستان حمایت نمی کند.
«استیو بانون» رئیس مشاورات راهبردی ترامپ در گذشته، در مورد مسأله افغانستان پیشنهاد کرد بجای نیروهای نظامی امریکا افراد مزدور، از سازمانهای خصوصی، به کار گرفته شوند. « اریک پرینس» که زمانی پایه گذار موسسه مورد مناقشه » بلاک واتر» بود نیز از این پیشنهاد حمایت کرد. » خواهر » پرینس» » بتسی دِ فوس»، در کابینه ترامپ وزیر اموزش است.
فرماندهان و دیپلماتهای امریکا در حال حاضر به دنبال مذاکرات صلح هستند.
از یک سو، دولت غنی، در این مورد اختیار تصمیم گیری ندارد، از سوی دیگر خروج نیروهای خارجی به سود آن نیست. حکومت فاسدی که در پایان سال ۲۰۰۱ با کمک غرب بر سر کار آمد فقط با کمک همان ها نیزمی‌تواند برسر پا بایستد.
آقای جان سپکو در حالی از رشوت چهار میلیارد دالری امریکا به طالبان سخن می‌گوید که اخیرا گفت‌وگوهای پنهانی میان امریکا و طالبان جریان دارد. اما به راستی هیچ کس نمی‌تواند در میان این معامله، به درستی توضیح بدهد که در افغانستان چه می‌گذرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала