روسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد
روسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باوجود تشنج در مناسبات لیبیا-روسیه که نسبت فیصله معمر قدافی رهبر لیبیا بعد از مداخله امریکا در عراق در سال 2003، بوجود آمده بود، جنرال خلیفه حفترسرقوماندان اعلی اردوی ملی لیبیا احیای مناسبات با مسکو را به امید کسب حمایت مادی-تخنیکی از مسکو بر دوش گرفته است.

رامی التلغ در نشریه «اخبار افریقا»، چاپ لیبیا در ادامه می نویسد، احمد ال میسماری نماینده رسمی اردوی ملی لیبیا اعلام داشت که جنرال خلیفه حفتر سرقوماندان اعلی اردوی ملی لیبیا موافقه مردم لیبیا را در باره ادامه مناسبات متقابل با مسکو حاصل نموده است. او خاطرنشان ساخت که لیبیایان اوضاع پیچیده در کشور را بسیار خوب میدانند، از همینرو آنها به متحد نیرومند، مانند روسیه نیاز دارند.

© AP Photo / Mohammed El-Sheikhy, Fileروسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟
روسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟  - اسپوتنیک افغانستان
روسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟

مناسبات متقابل با مسکو، چه بازدیدهای رسمی، چه ورود کشتی های نظامی یا کشتی های طیاره بردار باشد، با خوشی از طرف مردم لیبیا استقبال خواهند شد، به خاطری که آنها متحد قوی میخواهند.

ال میسماری به وضاحت تفهیم نمود که روسیه نقش خود را در سوریه موفقانه تحقق بخشید. مسکو خود را در فعالیت های جنگی و دیپلوماسی تبارز داد. وزارت خارجه روسیه توانست همه بیگانگان را که جهت مداخله در سیاست سوریه تلاش میکردند، دور سازد.

نماینده رسمی اردوی ملی لیبیا اعلام داشت که در لیبیا عین حوادث که در سوریه جریان داشت، رخ میدهند. او افزود که مساله لیبیا به مداخله از جانب روسیه و شخص رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و دور سااختن بازیگران خارجی، مانند ترکیه، قطر و ایتالیا، از صحنه لیبیا نیاز دارد.

کارشناسان عقیده دارند که امیدهای لیبیا به ارتباط مسکو، از این امر ناشی میگردند که روسیه — ابرقدرت است و حرف آن شنیده خواهد شد، اگر او این مسایل را با ایتالیا، ترکیه و همچنان قطر و با کشورهای دیگر، بطور مثال با سودان که از خاک آن تروریستان وارد میشوند، مورد بحث قرار دهد.

ال میسماری اعلام داشت:« در مورد مسایل نظامی ما به همکاری نزدیک و احیای مناسبات با مسکو امیداوریم. ما همچنان با بی صبری در انتظار مداخله سیاسی روسیه می باشیم، تا کشورهای دیگر از بازی با سرنوشت لیبیایان دست بردارند».

سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام داشت که امریکا استراتیژی استعمار نو را در عراق و لیبیا آزمایش کرده است. هدف این (استراتیژی) حمایت از هرنوع، حتی وحشی ترین ایدیولوژی ها برای تضعیف حکومت های قانونی می باشد.

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد
روسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد

میخائیل بوگدانوف معاون وزارت خارجه روسیه حمایت جانب روسیه از مساعی را تائید کرد که متوجه مساعدت از نیروهای عمده سیاسی لیبیا در امر تشکل هرچه عاجل حاکمیت دولتی دارای قابلیت کاری لیبیا بر اساس مصالحه باشد که وحدت، تمامیت ارضی و حاکمیت کشور را تامین کند.

جنرال خلیفه حفتر سرقوماندان اعلی اردوی ملی لیبیا از کشتی طیاره بردار «ادمیرال کوزنیتسوف» در جنوری سال 2017 بازدید نمود که عملاً به سرآغاز تجدید مناسبات بین روسیه و اردوی ملی لیبیا به سطح نظامی مبدل گشت. یک سال قبل طیارات بی پیلوت «اورلان-10» روسیه عملیات اکتشافی در لیبیا انجام میداند. بعد از بازدید حفتر از کشتی طیاره بردار «ادمیرال کوزنیتسوف» اردوی ملی لیبیا سلاح های جبهه یی روسی و همچنان پرزه جات فالتو برای طیارات شکاری میگ-23 دریافت کرد که به نیروی هوایی نظامی لیبیا تعلق دارند. این صادرات نسبت تحریمات که بر صدور سلاح به لیبیا وضع شده، محدود بود.

© REUTERS / Norwegian Royal Airforce/NTB Scanpixروسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد
روسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه – بازیگر سابق که جهت بازگرداندن نقش خود در صحنه لیبیا تلاش می ورزد

طبق معلومات « The Gulf Online»، حمایت نظامی روسیه به عملیات هوایی محدود می شود. قبلاً از پایگاه هوایی «حمیمیم» در لاذقیه سوریه «پل هوایی» برای انتقال زخمیان اردوی ملی لیبیا جهت معالجه در شفاخانه صحرایی روسیه فعال گردیده بود. نیروهای بحری روسیه نیز حضور خود را در منطقه نزدیک به سواحل لیبیا تقویت کردند و همچنان چند تمرین نظامی را در جنوب قبرس انجام دادند. در فبروری سال 2017 حکومت وحدت ملی از صدراعظم فیاض سراج در مورد میانجی گری بین حکومت وحدت ملی و اردو خواهش نمود.

مسکو نسبت به طرابلس از سیاست عملگرا پیروی میکند، چون قبلاً متحد آن بود و با آن از سال 1955 روابط تاریخی داشت. مناسبات روسیه-لیبیا بعد از فروپاشی اتحاد شوروی و به رسمیت شناختن روسیه در سال 1991 توسط لیبیا بوجود آمدند. پیشرفت قابل ملاحظه در سال 2008 هنگام بازدید ولادیمیر پوتین صدراعظم روسیه از طرابلس جهت ملاقات با قدافی رخ داد که به تحکیم همکاری بین دو کشور در تمام سطوح و امضای یادداشت تفاهم متقابل که حاوی قراردادها در عرصه های دیپلوماتیک، اقتصادی و تخنیکی بودند، منجر گردید.

روسیه قروض لیبیا به اندازه 5،4 میلیارد دالر در بدل قرارداد خریدای سلاح جهت زرادخانه نظامی لیبیا بخشید. طرابلس همچنان جهت همکاری در عرصه انرژی اتمی با روسیه اظهار علاقمندی نموده بود.

در جنوری سال 2010 بین دو کشور موافقت نامه راجع به صدور تسلیحات به ارزش 8،1 میلیارد دالر، بشمول طیارات سلسله «سو»، تانک ها و راکت های دفاع هوایی امضا گردید. برعلاوه این، لیبیا به افزایش قراردادها تا 4،2 میلیارد دالر موافقه کرده بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала