سرعت مرگ حجرات اندازه‌گیری شد

© Fotolia / Alexander Raths سرعت مرگ حجرات اندازه‌گیری شد
سرعت مرگ حجرات اندازه‌گیری شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه "استنفورد" نشان می‌دهد سرعت روند مرگ سلول‌ها که "(apoptosis) نامیده می‌شود حدود 31 میکرومتر در دقیقه است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مقاله منتشره در مجله علمی، Science "آپوپتوز" گونه‌ای از مرگ سلولی طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول است که در جانداران به وقوع می‌پیوندد.
بدن انسان سلول‌های بیش از نیاز بدن انسان تولید می‌کند و پس از مدتی سلول‌های مازاد که هیچ‌گونه عملکرد خاصی ندارند، خارج می‌شوند تا سلول‌های مفید بتوانند با توان بالا به کار خود ادامه دهند. این پایه و اساس آناتومی بدن انسان است.
فرآیند حذف سلول‌ها آپوپتوز شناخته می‌شود. این روش بدن برای از بین بردن سلول‌ها است و توسط خود سلول‌ها نیز انجام می‌شود. این کار یک روش بسیار موثر برای از بین بردن سلول‌ها است.
دانشمندان تاکنون نمی‌دانستند که این اطلاعات با چه سرعتی یا اینکه چگونه در طول یک سلول منتقل می‌شوند.
زیست شناسان دانشکده پزشکی "دانشگاه استنفورد" به رهبری "ژیانروی چنگ"(Xianrui Cheng) و "جیمز فارل جی آر"(James Farrell Jr) این مطالعه را انجام داده‌اند.
زیست شناسان نخست سلول‌ها را مطالعه کردند تا روش‌هایی را که برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود شناسایی کنند. در آپوپتوز، مرگ سلول‌ها بوسیله عملکرد پروتئین‌هایی به نام "کاسپاز"(Caspases) رخ می‌دهد.
این آنزیم‌ها علاوه بر نقش اولیه خود در سلول، اهمیت بالینی فراوانی هم دارند. فقدان کاسپازها یا نقصان عملکردی‌شان، می‌تواند منجر به سرطان شود.
این پروتئین‌ها بر مولکول‌های مجاور تاثیر می‌گذارند، آنها را می‌شکنند و کاسپاز بیشتری آزاد می‌کنند و این روند همچنان تا به بی‌نهایت ادامه خواهد داشت.
دانشمندان برای اینکه دقیقا به این نکته پی ببرند که چگونه این پدیده رخ می‌دهد، یک مرگ سلول برنامه ریزی شده در تخم بقه را مورد آزمایش قرار دادند.
نتایج بسیار شگفت انگیز بود. محققان دریافتند که انتقال اطلاعات درون سلولی به علت فعال شدن یک پروتئین، منتقل می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала