پارسی یکی از زبان های پرکاربرد اینترنت شد + عکس

© Fotolia / Coloures-picپارسی یکی از زبان های پرکاربرد اینترنت شد + عکس
پارسی یکی از زبان های پرکاربرد اینترنت شد + عکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زبانِ پارسی، نهمین زبان پرکاربرد اینترنت و در جایگاهی بالاتر از زبان عربی قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از پایگاه انترنیتی W3Techدر این رده‌بندی انگلیسی با 53/1 درصد از اینترنت جهان، آلمانی با 6/3 درصد، روسی با 6/1 درصد، اسپانیایی با 5 درصد، فرانسوی با 4/1 درصد، جاپانی با 3/7 درصد، پرتگالی با 2/9 درصد، ایتالیایی با 2/4 درصد بالاتر از فارسی با 2 درصد جای گرفته‌اند. پایین‌تر از پارسی نیز رده‌های 10 تا 20 را زبانهای پولندی، چینی، فلاندری، ترکی، چکی، کوریایی، عربی، ویتنامی، سویدنی، پولندی و یونانی ازآنِ خود کرده‌اند.
جایگاه زبان فارسی نیز در این آمار چشمگیر است و هر چند در این آمار تارنماهایی را که به زبان فارسیِ تاجیکی‌اند، احتمالا به علت کاربرد خط سیرلیک به جای خط فارسی، در شمار نیاورده‌اند، فارسی بالاتر از زبانهای چینی (با بیش از 1/5 میلیارد تن گویشور)، عربی (با بیش 300 میلیون تن گویشور و زبان رسمی 25 کشور جهان) و ترکی ایستاده است.
گسترش زبان فارسی در اینترنت نه تنها نشانگر فراگیری گسترده و پویایی این زبان است که همچنین نشان‌دهنده‌ی انبوه نویسندگان، دانشمندان، رسانه‌نگاران و کسانی است که بدین زبان می‌اندیشند، می‌نویسند و تولید محتوا می‌کنندبلکه نشانگر توسعه‌ی تارنماهای فارسی، برنامه‌نویسی بدین زبان و پیشرفت همه‌ی آن تواناییهایی است که به اینترنت و فعالیتهایی در این راستا مرتبط می‌شود.
فارسی، با پیشینهی نوشتاری دستکم 2600 سال، جزو انگشت‌شمار زبانهای باستانی جهان به شمار و زبان دیوانی امپراتوریهای بزرگی همچون هخامنشیان، ساسانیان، صفویان، گورکانیان هند، عثمانیان بوده است، و امروزه نیز با بیش از 130 میلیون تن گویشور در سراسر جهان، زبان رسمی کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان به شمار می‌رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала