روسیه در مسیر رهایی از بند دالر در معاملات بازرگانی

© Sputnik / Vitaly Podvitski روسیه در مسیر رهایی از بند دالر در معاملات بازرگانی
روسیه در مسیر رهایی از بند دالر در معاملات بازرگانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در باشگاه کشورهای مایل به انصراف از دالر در معاملات بازرگانی شمار مشتاقان روز بروز بیشتر می شود.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه که هم اینک سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی ایالات متحده را کاهش داد، قصد دارد قدم بعدی را بردارد: در صورت فروش نفت، از محاسبات دالری خودداری کند.

 به گفته آنتون سیلانوف، وزیر مالیه روسیه، پول امریکایی به ابزار بسیار خطرناکی تبدیل شده است.

جنگ تجاری در چند جبهه

در ماه جون سال روان، اقتصاددانان بانک جهانی اعلام کردند: روند کاهش تقاضای دالر در جهان آغاز شده است و نمی توان آن را متوقف کرد. در حال حاضر 70 درصد از همه معاملات در تجارت جهانی به دالر و 20 درصد- به یورو انجام می شود. بقیه توسط ارزهای آسیایی، به ویژه، یوان چین — سومین ارز اصلی در سبد صندوق بین المللی پول، انجام می شود.

در ماه مارچ سال روان، در جریان جنگ تجاری با ایالات متحده، پکن در بازار انرژی جهانی ضربه شدیدی به دالر وارد کرد و به فروش قراداد های آتی نفتی به ارز ملی پرداخت. این اقدام یک گام پیشگیرانه به موقع از آب در آمده است.

مطلب تنها مربوط به مواد هیدروکربنی نیست: در روابط تجاری دو جانبه بزرگترین شرکای مالی، مسکو و پکن، فضای دالر کمتر شده است. در اوایل ماه دسمبر 2014، توافق نامه های روسیه و چین در باره تجارت مستقیم به ربل به اجرا در آمد. چنین پرداخت هایی شرکت بانک های ایالات متحده، انگلستان و اتحادیه اروپا را در نظر ندارد. در نتیجه، وابستگی سیستم های مالی روسیه و چین به کشورهای ثالث کاهش می یابد.

ایران در پاسخ به تشدید تحریم ها، به دالر پشت نشان داد. در ماه اپریل، تهران از پول امریکایی منصرف شد و تمام پرداخت های بین المللی را به یورو انجام داد. با وجود تحریم های جدید واشنگتن، اروپا همچنان به خرید نفت ایران ادامه می دهد ولی نه به دالر بلکه به یورو. دهلی از نظر معاملات نفتی با ایران جای سوم را دارد و تهران برایش محاسبات به روپیه را پیشنهاد کرد.

مبارزه با بحران ارزی در ترکیه

ترکیه هم مدت ها در حال پروراندن نقشه برای انصراف از دالر بود و اما اکنون احتمال آنکه انقره به اقدام قاطعی دست بزند بسیار بالا است. روز 10 اگوست، لیره ترک نرخ خود را نسبت به دالر به میزان 18 درصد کاهش داد. دلیل آن — بدتر شدن روابط با ایالات متحده است. پس از آنکه ترکیه از آزادسازی آمریکایی اندرو برانسون مظنون به جاسوسی خودداری کرد، ترامپ در مورد وزیر کشور و دادگستری ترکیه تحرمات اعمال کرد. علاوه بر این، واشنگتن نرخ عوارض گمرکی آلومینیوم و فولاد را دو برابر افزایش داد.

در این رابطه رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، آمادگی خود را برای انجام معاملات تجاری به ارز ملی با شرکای اصلی چین، روسیه، ایران و اوکراین را اعلام کرد. و اگر کشورهای اروپایی نیز خواهان رهایی از قید دلار هستند، آنکارا آماده است با به پول ملی بازرگانی کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала