کشف ژن زامبی برای دفاع ازابتلا به سرطان

© REUTERS / Athit Perawongmetha کشف ژن زامبی برای دفاع ازابتلا به سرطان
کشف ژن زامبی برای دفاع ازابتلا به سرطان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه شیکاگو و یوتا به صورت جداگانه روی فیل‌ها پژوهشی را انجام دادند تا معلوم نمایند که چرا فیل‌ها که اوسط عمرشان به اوسط عمر انسان‌ها نزدیک است، کمتر دچار سرطان می شوند.

به گزارش اسپوتنیک،تیم‌های تحقیقاتی دانشمندان در تحقیقات شان نتیجه گیری نمودند که؛ انسان‌ها مثل همه حیوانات، انواع ژن نابودکننده اصلی تومور با نام p53 دارند. این ژن در انسان‌ها و فیل‌ها، سلول‌های آسیب‌دیده و سرطانی را تشخیص می‌دهد و سپس سلول‌های آسیب‌دیده را می‌کشد. پس چرا فیل‌ها کمتر از انسان‌ها از سرطان می‌میرند.
حدود 17 درصد از مردم جهان به دلیل سرطان جان خود را از دست می‌دهند اما فقط پنج درصد فیل‌ها که حدود 70 سال عمر می‌کنند و حدود 100 برابر بیشتر از انسان‌ها سلول‌های بالقوه سرطانی دارند، از سرطان می‌میرند.
محققان به طور غیر منتظره دریافتند که فیل‌ها 20 نوع از ژن p53 را دارند و همین امر موجب می‌شود که سلول‌های آنها به طور قابل توجهی به DNA آسیب‌دیده حساس باشد و سریع‌تر اقدام به کشتن سلول‌های آسیب‌دیده کنند.
محققان دانشگاه شیکاگو در توضیح دلیل دومی برای ابتلای کمتر فیل‌ها به سرطان می‌گویند که یک ژن ضدسرطان در این حیوان وجود دارد که آنها را از مرگ بنجات می دهد.
این شبه‌ژن پروتئینی را تولید می‌کند که بسیار سریع به میتوکندری، منبع انرژی اصلی سلول، می‌رسد. این پروتئین میتوکندری را سوراخ می‌کند و در نتیجه باعث مرگ سلول می‌شود.
محققان می‌گویند: «این شبه‌ژن شبیه زامبی ها است. ژن مرده است اما دفعتا زنده می‌شود و زمانی که بهDNA آسیب‌دیده برخورد می‌کند، با سرعت سلول را می‌کشد. این شبه‌ژن بسیار مفید به شمار می‌آید زیرا اشتباهات ژنتیکی را پاک می‌کند یا خطاهای ایجاد شده را زمانی که DNA در حال ترمیم شدن است، تصحیح می‌کند».
محققان دریافته‌اند که فیل‌ها هشت نوع ژن LIF دارند و همین امر موجب طول عمر بالای این حیوان می‌شود

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала