خلیلزاد، رئیس جمهور احتمالی افغانستان

© Photo / دفتر مطبوعاتی حزب اسلامی افغانستانخلیلزاد، رئیس جمهور احتمالی افغانستان
خلیلزاد، رئیس جمهور احتمالی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان و از کلیدی‌ترین افراد دولت «جورج بوش» در کنفرانس بن، چهره‌ای است که همیشه در مهمترین تحولات افغانستان در کابل حضور می‌یابد و در بحبوحه فصل کنونی انتخابات نیز سفرهای پنهانی‌اش به کابل را روی دست گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، پس از ریاست جمهوری اشرف غنی و آغاز به کار حکومت وحدت ملی، خلیلزاد همچنان سعی کرد تا نفوذ در تحولات افغانستان را حفظ کند و در هر زمینه ابراز نظر کند.
او که از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا است، بر اساس سنت انتقادی دو حزب آمریکایی از سیاست‌های یکدیگر، حکومت ائتلافی در افغانستان که معمار آن «جان کری» و دولت دموکرات‌ها در آمریکا بود را نیز زیر سوال برد.
اشرف غنی با شعار پایان بخشیدن به جزیره‌های قدرت، تلاش داشت تا فرمانروایی بلامنازع عطامحمد نور در بلخ را درهم بشکند؛ کاری که حامد کرزی به رغم تلاش‌های بسیار موفق به آن نشده بود.
تلاش اشرف غنی برای تضعیف چهره‌های قدرتمند و بانفوذ افغانستان به بهانه شعار مبارزه با فساد انجام می‌شد، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که او بر مبنای سیاست قوم‌گرایانه و تسهیل پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2019 به این اقدامات مبادرت می‌ورزد.
این کشمکش میان کابل و بلخ تا حد زیادی نیز حیثیت و جنبه قومی به خود گرفت و خلیلزاد به عنوان کسی که بسیاری‌ او را حامی سیاست قوم پشتون در افغانستان برمی‌شمرند، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در «آریانا نیوز» خطاب به نور هشدار داد: «صبر و حوصله هم از خود اندازه دارد. کاری نکنند که غلط حساب کنند.
آستانه انتخابات پارلمانی و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان فصلی از ائتلاف‌ها و جبهه‌گیری‌های مختلف است و مقامات واشنگتن تلاش می‌کنند تا در چنین برهه‌ای، رخدادها با مدیریت کامل آمریکا همراه باشند.
زلمی خلیلزاد با توجه به شرایط جاری در افغانستان بار دیگر نیز از سوی آمریکا به عنوان یک بازیگر در این فصل تعیین خواهد شد تا بتواند ترکیب آرایش‌های انتخاباتی را طبق خواست و منافع این کشور تنظیم کند و یا در صورت لزوم، نامزد انتخابات آینده افغانستان شود.
خلیلزاد همانطور که یک آلترناتیو برای ریاست جمهوری حامد کرزی بود، در حال حاضر نیز اگر بنا به دلایلی حمایت آمریکا از اشرف غنی قطع شود او به میدان کارزار انتخابات ریاست جمهوری خواهد آمد.
شاید به همین دلایل این روزها نیز در گرماگرم رایزنی‌ها برای یافتن راه‌حل صلح دولت با طالبان و فعالیت‌های انتخاباتی، خلیلزاد سفرهای پنهانی‌اش به کابل را آغاز کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала