تحریم‌های امریکا بر ایران؛ درد سر تازه برای افغانستان

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر تحریم‌های امریکا بر ایران؛ درد سر تازه برای افغانستان
تحریم‌های امریکا بر ایران؛ درد سر تازه برای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان نگران تأثیر تحریم‌های جدید ایالات متحدۀ امریکا بر وضعیت اقتصادی افغانستان است.

در پی تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر لغو توافق جامع هسته‌یی با ایران، ایالات متحده دور تازۀ تحریم‎ها بر ایران را آغاز کرده است و به تمامی کشورها و شرکت‌ها هشدار داده است که با ایران روابط تجارتی برقرار نکنند.

اتاق‌ تجارت افغانستان می‌گوید که این تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی افغانستان تأثیرات مستقیم خواهد داشت.

خان‌جان الکوزی رییس اتاق‌ تجارت افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید:

«تحریم‌های امریکا بر ایران تأثیر مستقیم بر وضعیت افغانستان دارد. افغانستان با ایران سالانه تقریباً 1.5 ملیارد دالر تبادل تجاری دارد. این دو کشور همسایه استند و تجارت عنعنوی بین دو کشور همیشه جریان داشته است. این وضعیت همیشه برای مشکل ایجاد می‌کند، اما این بار تهدید جدی تر است زیرا قصر سفید گفته است که هر کشوری که با ایران رابطۀ اقتصادی داشته باشد، وارد لیست سیاه می‌شود».

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا هفتۀ پیش در توییتر نوشت:

«تحریم‌های ایران رسماً آغاز شد. این سنگین‌ترین تحریمی ‌است که تاکنون [علیه ایران] اعمال شده است و در ماه نومبر میلادی [ماه عقرب] نیز شاهد افرایش مرحله‌یی آن خواهیم بود. هرکه با ایران وارد معامله شود، دیگر با آمریکا معامله‌ای نخواهد داشت».

آقای الکوزی می‌گوید که افغانستان باید از این قاعده مستثنا قرار بگیرد:

«ما بارها گفته‌ایم که افغانستان باید از لحاظ ترانزیتی و اقتصادی استثنا باشد، افغانستان دارای یک حالت خاص و یک کشور در حال جنگ است. این تحریم‌ها مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است، تجارت با همسایه‌ها برای ما آسان و ارزان است. اما متأسفانه هنوز امریکا به این خواست افغانستان توجه نکرده است».

الکوزی می‌گوید که این تأثیرات در حال حاضر نیز در بازار دیده می‌شود و در آینده نیز بیشتر خواهد بود:

«تأثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی ما دارد. ما در حال حاضر هم با افزایش قیمت روبرو شده ایم و مشکل جدی دیگر این است که ما به دلیل تحریم‌ها بر بانک‌های ایران، نمی‌توانیم پول را در مبادلات اقتصادی به این کشور روان کنیم. در آینده این مشکلات بیشتر خواهد بود و ما با بلند رفتن قیمت و حتا نبود بعضی اجناس روبرو می‌شویم».

به گفتۀ رییس اتاق تجارت افغانستان در کنار تحریم‌های امریکا، ایران نیز به دلیل مشکلات داخلی‌‌اش، حجم صادرات را کاهش داده و از بیشتر مواد برای مصرف داخلی استفاده می‌کند.

امریکا: فشار تحریم ها بر ایران افزایش خواهد یافت - اسپوتنیک افغانستان
امریکا: فشار تحریم ها بر ایران افزایش خواهد یافت

آقای الکوزی می‌گوید که این معضل را با مقامات ارشد کشور در میان گذاشته اند:

« اتاق تجارت از سکتور خصوصی افغانستان نمایندگی می‌کند و هرچند نهاد غیردولتی است اما عضویت شورای عالی اقتصادی و دیگر شوراهای عالی دولتی را دارد، ما این موضوع را با شورای عالی اقتصادی و شخص رییس جمهور افغانستان در میان گذاشتیم، آنان وعده کردند که این موضوع را پیگیری کنند، اما طوری که ما می‌بینیم هنوز هیچ نرمش در سیاست امریکا پیدا نشده است».

در همین حال، صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که افغانستان این موضوع را از مسیرهای دیپلوماتیک با ایالات متحدۀ امریکا مطرح کرده است:

«تحریم‌های امریکا بر ایران تأثیر جدی بر وضعیت اقتصادی افغانستان دارم، ما در این زمینه با دولت ایالات متحدۀ در تماس شدیم و نگرانی و حرف خود را شریک ساختیم، امیدوار استیم که مانند دور پیش افغانستان از این قاعده مستثنا باشد».

در حالی که برایان هوک، سرپرست تیم امریکا برای گفتگو با کشورهای اروپایی اعلام کرد که «امریکا قصد اعطای هیچ‌گونه مجوزی برای معافیت از تحریم‌ها یا مستثنا کردن شرکت‌ها را ندارد» آقای احمدی می‌گوید که گفتگوها بر سر این مسأله جریان دارد و افغانستان به نتایج آن امیدوار است:

«ما در این زمینه با وزارت خارجۀ ایالات متحده در تماس استیم، چون افغانستان شریک استراتیژیک ایالات متحده افغانستان است و ما امیدوار استیم که این گفتگوها به نتایج مثبت بیانجامد».

آقای احمدی می‌گوید که نمی‌توان زمان مشخصی را برای به نتیجه رسیدن این گفتگوها تعیین کرد:

«گفتگوها چیزی نیست که بتوان برای به نتیجه رسیدن آن زمان مشخصی را تعیین کرد، اما چون بار پیش [در جریان تحریم‌های امریکا بر ایران] افغانستان استثنا بود، بدون شک این بار هم این امیدواری وجود دارد که یک بار دیگر ما از این قاعده مستثنا قرار بگیریم».

امریکا تهدید کرده است که با بازارهای داخلی کشورها و شرکت‌هایی که با نادیده پرفتن تحریم‌ها، با ایران وارد معاملۀ اقتصادی شوند، قطع ارتباط خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала