پلان بعدی اپوزسیون افغانستان افشا شد

© Photo / G A N / G A Nپلان بعدی اپوزسیون افغانستان افشا شد
پلان بعدی اپوزسیون افغانستان افشا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه اپوزسیون افغانستان پس از هشدار و تعیین ضرب‌الاجل برای تغییر سیستم انتخاباتی، روی گزینۀ دوم نیز گفتگو کردند.

نیروهای گسترده سیاسی و اجتماعی افغانستان با شمول تیم حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور، رهبران «ائتلاف بزرگ ملی» و «شورای حراست و ثبات» جمعه گذشته به حکومت ضرب‌الاجل داد که طی دو هفته تغییرات جدی را در سیستم انتخاباتی بیاورد. اما جریان‌ها و شخصیت‌های نامبرده مشخص نساختند که اگر دولت افغانستان درخواست های شان قبول نکند، که چه اقداماتی را روی دست خواهند گرفت.

بر اساس معلوماتی که در اختیار اسپوتنیک قرار گرفته است، سیاستمداران فوق‌الذکر در نشست‌ها و رایزنی‌های خویش گزینه‌های مختلف را تحت تحلیل و بررسی قرار دادند. گفته می‌شود که همه لازم دانستند در صورت عدم توجه ارگ ریاست جمهوری به خواست‌های شان، انتخابات قریب‌الوقوع را تحریم نمایند. همچنان بعضی از سیاسیون نامبرده اظهار داشتند که باید برای تشکیل حکومت موقت تلاش صورت بگیرد، اما شک وجود دارد که کرزی، سیاف و رهبران «ائتلاف بزرگ ملی» بتوانند گام‌های هماهنگ شده را غرض فشار آوردن بر حکومت بردارند.

آقای دلاور ایماق، نمایندۀ ولایت بغلان در ولسی جرگه، در این باره می‌گوید:

«اتحاديه‌هاى سياسى در افغانستان عمر طولانى ندارند. «ائتلاف بزرگ ملى» را تعداد زيادى از شخصيت‌هاى برجسته و تاثيرگذار كشور تشكيل ميدهند كه هر يكى از آنها دنبال منافع خود می‌باشد. تا به حال رهبران ائتلاف حتى در باره برنامه واحد غرض تشریک مساعی در انتخابات پارلمانى به توافق نرسيده اند. فکر نمی‌کنم که آنان بتوانند با حامد كرزى و «شوراى حراست و ثبات» اقدامات مشترک را در مقابل حكومت هماهنگ و اتخاذ نمايند. همچنان اين حقیثت را هم بايد بپذیریم که تیم اشرف غنی آرام نخواهد نشست و تلاش خواهد کرد که با پیشنهادات مقام‌های ودلتی و یا امتیازات دیگر بعضی از چهره های اپوزیسیون به طرف خود جلب نماید و در میان مخالفین سیاسی اختلافات را ایجاد نماید. به طور مثال جنرال عبدالرشید دوستم بعد از بازگشت به کابل فقط در مراسم اعلام موجودیت ائتلاف حضور داشت. امروز اشتراک معاون اول ریاست جمهوری در اجلاس این اتحادیه سیاسی پررنگ نمی‌باشد».

از  انتشار ضرب الاجل اپوزیسیون یک هفته گذشته است. بعد از جمعۀ آینده معلوم خواهد شد که مخالفین سیاسی حکومت تا چه حد در دفاع تقاضا های خویش جدی میباشند و چه اقداماتی را روی دست خواهند گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала