کوچی: روسیه پول می‌خواهد و افغانستان پول ندارد

© Sputnik / Vladimir Trefilovکوچی: روسیه پول می‌خواهد و افغانستان پول ندارد
کوچی: روسیه پول می‌خواهد و افغانستان پول ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
داکتر عبدالقیوم کوچی، سفیر کبیر و نماینده فوق‌العاده رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک پیرامون مسائل مختلف میان افغانستان و روسیه و روابط دوجانبه بحث و گفتگو نموده است.

داکتر عبدالقیوم کوچی، سفیر کبیر افغانستان در روسیه در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک درمورد احتمال اشتراک نمایندگان طالبان* در مذاکرات مسکو درمورد افغانستان، نقش مسکو در آغاز مذاکرات با طالبان، علاقمندی افغانستان برای همکاری با روسیه در بخش نظامی-تخنیکی و جلب تجار و سرمایه‌گذاران روسی برای همکاری در افغانستان، صحبت نمود.

آقای کوچی در جواب به اینکه آیا طالبان برای اشتراک در مذاکرات مسکو برای افغانستان دعوت روسیه را خواهند پذیرفت، گفت: "اگر طالب‌ها بخواهند پشت میز مذاکره بنشینند، این یک موضوع خیلی خوشایند برای حکومت و مردم افغانستان خواهد بود".

 سفیر کبیر افغانستان در روسیه با ابراز نظر درمورد نقش مسکو در راه‌اندازی مذاکرات با طالبان گفت: "روسیه در حل تمام مشکلات بین‌المللی در جهان تاثیرگذار است. ما فکر می‌کنیم، اگر این کار با صدق دل شود، هم برای ما و هم برای روسیه خوب خواهد بود".

اظهارات کلیدی سفیر افغانستان در مسکو در مورد مذاکرات با طالبان و روبط روسیه - افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اظهارات کلیدی سفیر افغانستان در مسکو در مورد مذاکرات با طالبان و روابط روسیه - افغانستان

اسپوتنیک: اخیراً طالبان وعده سپردند که به مناسبت عید سعید اضحی 500 تن از اسیران را آزاد خواهند ساخت، با درنظرداشت مذاکرات پیشرو در مسکو، این اقدام نشان‌دهنده چه است؟

داکتر عبدالقیوم کوچی:

"این یک خبر خوب است. ما این را مثبت ارزیابی می‌کنیم، امیدوارم که این عملی شود. این کار بر مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان تاثیرگذار خواهد بود".

اسپوتنیک: شما در یکی از مصاحبه‌های تان ذکر نموده بودید که کابل به هلیکوپترهای می-17 و می-35 روسی علاقمند است. در روسیه نیز برای ادامه همکاری نظامی-تخنیکی با افغانستان ابراز علاقه شده بود. چه چیزی به همکاری روسیه و افغانستان در بخش نظامی-تخنیکی مزاحمت می‌کند؟

داکتر عبدالقیوم کوچی:

"بدون شک که افغانستان علاقمند عرضۀ هلیکوپترهای روسی است. نیروهای هوایی افغانستان مجهز به تعداد زیاد هلیکوپترهای روسی که نشان‌دهندۀ نتایج خوبی اند، می‌باشد. ما بارها روی این موضوع بحث نموده ایم. اما روسیه پول می‌خواهد و افغانستان پول ندارد. هند ابراز آمادگی برای خریداری هلیکوپترهای روسی برای افغانستان نموده است. اما تاهنوز هیچ توافقی در این مورد صورت نگرفته است.

سفیر کبیر افغانستان در روسیه در رابطه به اقدامات سفارت افغانستان در مسکو برای جلب تاجران و سرمایه‌گذاران روسی برای همکاری در افغانستان گفت: ما بسیار علاقمندیم تا تاجران ما آغاز به همکاری نمایند. چنانکه نمایندگان اتاق تجارت روسیه به افغانستان سفر می‌نمایند، نمایندگان جانب افغانستان نیز سفر می‌کند. ما هرگونه تلاش می‌کنیم تا تاجران روسی در اقتصاد ما سرمایه‌گذاری نمایند، مثلیکه هند، چین و جاپان سرمایه‌گذاری می‌کنند. حتی پاکستان باوجود اینکه در حال جنگ هستیم، سرمایه‌گذاری می‌کند. اما سهم روسیه زیاد بزرگ نیست، و ما می‌خواهیم که روسیه سرمایه‌گذاری کند. در افغانستان به مثل روسیه، اقتصاد بازار است. اگر پروژه‌یی باشد، آنرا کسی بدست می‌آورد که پول بیشتر و شرایط بهتر پیشنهاد کند.    

*طالبان — گروه تروریستی ممنوعه در روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала