تابوت‌سازی، قبرکنی و مرده‌شویی شغل‌های پر رونق در افغانستان

© Sputnik / Jakتابوت‌سازی، قبرکنی و مرده‌شویی شغل‌های پر رونق در افغانستان
تابوت‌سازی، قبرکنی و مرده‌شویی شغل‌های پر رونق در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، در زمان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۴، وعده داده بود که در صورت پیروزی در این انتخابات، یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

به باور برخی از مقام‌های پیشین، آقای غنی در اجرای این وعده‌ی خود تا جایی موفق شده و حداقل حدود پنج‌صد هزار تن از شهروندان افغانستان را مصروف انجام کارهایی تابوت‌سازی، قبرکنی و مرده‌شویی بسازد.
سیامک هروی از سخنگویان حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، از اشرف‌غنی به عنوان «متفکر دوم» یاد کرده و به دنبال حوادث خونین اخیر در شهرهای کابل و غزنی، در باره عملی شدن وعده‌های اشرف‌ برای ایجاد یک میلیون فرصت‌ شغلی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «از یک میلیون شغلی که متفکر دوم در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود، پنج‌صد هزار آن تابوت‌سازی، قبرکنی و مرده‌شویی بود، که فراهم شد.»
هم‌چنین وحید ادیب الکوزی نیز، از تابوت‌سازی و کفن ‌فروشی به عنوان بهترین شغل در افغانستان یاد کرده و در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «به گمانم انگار دگر اشکی برای ریختن، فریادی برای کشیدن، دل و خانه‌ای بی‌غم نمانده است. ملت مظلوم مرا چنین نکشید آخر آنها هم حق زنده‌گی دارند.»

کشف رمز تابوت سیاه مصر باستان - اسپوتنیک افغانستان
کشف رمز تابوت سیاه مصر باستان
عاطف شایگان یک تن دیگر از شهروندان افغانستان، با به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از کاروان حامل تابوت به ولایت غزنی، در صفحه فیسبوک خود نوشته است که تابوت‌سازی و تابوت‌ فروشی در دوره حکومت وحدت ملی بازار گرم دارد. او رهبران حکومت وحدت ملی و سیاسی را متهم به برخوردهای تبعیض‌آمیز و سلیقه‌یی کرده و با اشاره به سقوط شهر غزنی به دست طالبان و بروز فجایع دردناک در این ولایت، می‌گوید که «کارخانه‌های تروریست‌سازی» در افغانستان بیشتر شده‌اند.
روقیه رنجبر با گذاشتن لاری حامل تابوت، نوشته است: «تابوت فروشی یکی از پردرآمدترین حرفه در افغانستان؛ بازار تابوت فروشان در چند سال اخیر گرم است. جوانان و عزیزان ما دسته دسته زیر انبارهای از خاک قرار می‌گیرند و ما هم‌چنان نظاره‌گر آن هستیم.»
لیاقت لایق دیگر کاربر فیسبوک نیز، می‌گوید که بازار تابوت فروشی پر رونق است و با اشاره به حمله تروریستی حدود دو هفته قبل در مسجدی در ولایت پکتیا نوشته که مردم در صف مرگ و زندگی ایستاده‌اند. او با اشاره به تصاویری از مرازم تدفین قربانیان حمله به مسجدی در پکتیا می‌نویسد: «صدها تن از مرده‌گان و زنده‌گان افغانستانی، این چنینی هر روز در صف مرگ، تابوت و گور قرار دارند. بازار تابوت فروشی و قبرکنی هم‌چنان پر رونق می‌شود. خاک این سرزمین به قبرستان و کشتارگاه انسان بدل شده است. مردم گروه گروه به صف مرگ می‌پیوندند و تسلیم خاک می‌شوند. مردم به مرگ عادت کرده‌اند؛ مرگ را باور کرده‌اند. گویا این‌که از مردن لذت می‌برند که هیچ صدایی از خود نمی‌کشند. زیرا، می‌دانند که اگر صدایی هم بکشند جواب‌شان مرگ است. صدا و چراغ باور به زندگی خاموش است. امروز در پکتیا که مردگان به صف مرگ خوابیده و زنده‌گان به لب گور منتظر مرگ ایستاده‌اند، خیلی پر رونق‌تر از صف زنده‌گانی اند که دیروز در صف زندگی ایستاده بودند و برای روشنایی چراغ زنده‌گی، تقلا می‌کردند.»
حامد حیدری یک تن از خبرنگاران در کابل، به نقل از یک‌ تابوت‌ساز گفته است که اوج فروش تابوت همین‌ سال‌ها به ویژه دوران حکومت وحدت ملی است.

شکست رکورد تابوت ‌فروشی

افغانان چگونه طبق عنعنات شان سربازان شوروی را به خاک می سپردند - اسپوتنیک افغانستان
افغانان چگونه طبق عنعنات شان سربازان شوروی را به خاک می سپردند
آصف اصیل دیگر کاربر فیسبوک نوشته است: «متاسفانه زندگی‌ انسان افغانستانی در طول حکمروایی این حکومت بی‌ارزش‌ترین امر شده و بازار تابوت فروشی و کارگران این عرصه رونق یافته است و از این ناحیه حکومت فعلی رکورد شکن بوده است.»
هم‌چنین مبارک جعفری نیز در این باره نوشته است: « بازار تابوت فروشی در کابل هم‌چنان گرم و داغ است.سه فروشنده تابوت در چوک کابل، در دو روز گذشته ۳۲۰ تابوت فروخته‌اند.»
مختار وفایی خبرنگاران در کابل، از تابوت‌ فروشی به عنوان پر رونق‌ترین شغل در کابل یاد کرده می‌گوید که طی چند روز اخیر ۳۲۰ تابوت تنها در کابل استفاده شده است. او در فیسبوک خود نوشته است: «اشرف‌غنی گفته بود دوست دارد همه ‌چیز را در یک چارچوب تعیین ‌کند. یکی از این چارچوب‌ها که طی سه سال اخیر مشخص شده، شاید همین تابوت چوبی است که جسد انتقال می‌دهد.»
در همین‌حال، تاج‌الدین سروش خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل، از غم‌انگیزتر بودن جریان پرداخت پول تابوت راحله، دختر جوانی که در حمله به مرکز آموزشی موعود در غرب شهر کابل جان باخت، حکایت می‌کند. آقای سروش در فیسبوک خود نوشته است:‌ «امروز در زمان تهیه گزارش، تابوت فروش به خانه پدر راحله آمده بود تا پولش را بگیرد. متوجه شدم که پدر راحله دست به جیب واسکتش برد و به مشکل پول تابوت و کفن راحله را از چندین کیسه واسکتش جمع کرد و به تابوت فروش داد. وقتی این صحنه را دیدم برای چند لحظه‌ از ته دل گریستم.»
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اخیراً جمعیت هلال احمر افغانی اعلام کرد که دوصد تابوت را به شهر غزنی فرستاده است. جنجگویان گروه تروریستی طالبان، شب جمعه هفته گذشته، شهر غزنی را از چند مسیر هدف حملات گسترده قرار داده و برای نزدیک به پنج روز کنترول این شهر را به‌دست گرفتند. در این حمله بخش اعظم ادارات دولتی به آتش کشیده و صدها نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی شدند. هم‌اکنون نیز وضعیت امنیتی در این شهر و ولسوالی‌های آن در حالت نگران‌کننده و شدیداً بحرانی قرار دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала