عطا محمد نور: پس از آتش بس عید گذشته 7 هزار نظامی ما شهید شده است

© Sputnikعطا محمد نور: پس از آتش بس عید گذشته 7 هزار نظامی ما شهید شده است
عطا محمد نور: پس از آتش بس عید گذشته 7 هزار نظامی ما شهید شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
والی پیشین بلخ می‌گوید، که پس از پایان آتش‌بس میان حکومت و طالبان که به مناسبت عید فطر اعلام شده بود، هفت هزار نظامی در نبردها در کشور جان‌های شان را از دست داده‌اند.

نور: ناکارایی حکومت، کشور را به پرتگاه سقوط نزدیک کرده است - اسپوتنیک افغانستان
نور: ناکارایی حکومت، کشور را به پرتگاه سقوط نزدیک کرده است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عطامحمد نور رییس اجراییه جمعیت اسلامی در مراسم نماز عید قربان در شهر مزار شریف به حکومت هشدار داد، که اگر برای شفافیت انتخابات مجلس نماینده‌گان تلاش نورزد، برگزاری انتخابات از سوی احزاب سیاسی تحریم خواهد شد.

عطامحمد نور گفت، حکومت باید درخواست‌های احزاب سیاسی را جدی بگیرید و برای برگزاری انتخابات به گونه شفاف تلاش کند.

عطامحمد نور رییس اجراییه جمعیت اسلامی، گفت:- "آخرین بار برای همه دوستان که سردمدار حکومت استند ابلاغ می‌کنم که حرف مرا به مسخره نگیرید، حرف مرا ساده نگیرید، همچنان که گفتیم و کردیم حالا هم می‌گوئیم که در سراسر افغانستان یا در اکثریت افغانستان شما اگر اصلاحات نیاورید و طرح احزاب سیاسی را مبنی بر تغییر نظام انتخابات یا حد اقل نحوه رای‌دهی که به شکل بایمتریک است اگر در این تغییر نیاورید و اصلاحات نیاورید انتخابات تان‌را ما تحریم می‌کنیم".

آقای نور گفت، اگر حکومت وحدت ملی نتواند اصلاحات لازم را به میان آورد، آنان باید استعفا بدهند تا یک حکومت موقت شکل بگیرد و اصلاحات لازم را که مردم و احزاب می‌خواهند به وجود آورد.

او در ادامه افزود:- "ایجاد یک حکومت موقت و گذرا که بتواند یک وضعیت عادلانه، مصئوون و امن را به میان بیاورد، یک فضای اعتماد را به میان بیاورد، نظام انتخاباتی را اصلاح بکند، تذکره توزیع کند، لوی جرگه را دایر کند، و آن قانون را که قابل تعدیل است این زمینه را مساعد بسازد".

رییس اجرائیه جمعیت اسلامی از تلاش‌ها برای تامین صلح و ثبات همیشگی در کشور استقبال می‌کند، اما بر این باور است که طالبان از اعلام آتش‌بس حکومت در دور نخست بیشتر بهره‌برداری کرده‌اند.

آقای نور افزود:- "از روز که آتش بس به پایان می رسد، یعنی چهارم عید فطر تا پانزده روز پیش که من رییس جمهور را دیدم هفت‌هزار نفر از قوای مسلح ما شهید شده، به چه دلیل؟ با تجربه از همان آتش‌بس، استفاده از همان آتش‌بس، بلدیت از همان راه‌ها و پوسته‌های که این‌ها راه پیدا کرده بودند و آمدند".

آقای نور با اشاره به پیامدهای آتش‌بس میان حکومت و طالبان در ماه رمضان، چنین گفت:- "شماری از طالبان که وارد شهرها شدند همین‌جا ماندند و شماری دیگرشان برآمدند، سلاح را هر قسم که آوردند داخل شهر کردند، از داخل شهرها از اطراف پوسته‌ها عملیات برق‌آسا کردند، هفت‌هزار نفر به دهن جور می‌آید از عید فطر تا کنون، هفت‌هزار فرزند رشید و جوان شما در صفوف قوای مسلح افغانستان به شهادت رسیدند".

یادآوری می کنیم، که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از عید قربان آتش بس مشروط با طالبان را اعلام کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала