امتناع حکومت افغانستان از شرکت در نشست صلح مسکو

© Photo / ARG / ARGارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان مصمم است، در نشستی که در مورد مذاکرات صلح در چهارم سپتمبر در مسکو پایتخت روسیه برگزار می‌شود، اشتراک نکند.

به گزارش اسپوتنیک،. به نقل از رسانه های کابل، وزارت خارجه کشور می گوید که حکومت افغانستان در نشست صلح مسکو که قرار است به روز چهارم ماه سپتامبر امسال در پایتخت روسیه برگزار شود، اشتراک نخواهد کرد.
پیش از این سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه از اشتراک گروه طالبان برای گفتگو های صلح افغانستان در مسکو خبر داده بود.
وی روز شنبه به خبرنگار گفت که هدف گفتگو ها این خواهد بود که در روند صلح در افغانستان پیشرفت به میان آید و هر چه زودتر صلح در این کشور تامین شود.
آقای لاوروف گفت:"مسکو طالبان را در چهارم ماه سپتمبر دعوت کرده و امیدوار هستیم که مذاکرات مؤثری صورت گیرد. عکس‌العمل نخست طالبان مثبت بوده و آن‌ها در نظر دارند تا در این گفتگو های شرکت کنند."
اما وزارت خارجه کشور تاکید می کند که حکومت افغانستان در این نشست شرکت نخواهد کرد.
صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت: "روند صلح باید به رهبری دولت افغانستان باشد هر چیزیکه در مورد افغانستان در منطقه و جهان بحث می شود باید در محور دولت جمهوری افغانستان باشد."
پیش از این برخی مقامات افغان گفته اند که روسیه با برقراری ارتباط با طالبان می خواهد از این گروه بر ضد داعش استفاده کند. اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که تماس آنان با طالبان مخفی نیست و هدف آنان مصوونیت اتباع روسیه در افغانستان و تامین صلح در این کشور است.
وزارت خارجۀ روسیه گفته است که هدف از تماس‌های این کشور با گروه طالبان، مصونیت شهروندان روسی در افغانستان است و از سوی دیگر مسکو تلاش می کند تا این گروه را به ترک مخاصمه و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان ترغیب کند.
مسکو در اپریل 2017 کنفرانس بین المللی را در مورد افغانستان میزبانی کرد که در آن نمایندگان افغانستان، هند، ایران، چین، پاکستان و پنج کشور آسیای مرکزی به شمول اوزبیکستان که اخیراً سهم فعال در روند صلح افغانستان دارد، شرکت داشتند. نمایندۀ امریکا با آنکه در این کنفرانس دعوت شده بود، در آن شرکت نکرد.
از سویی هم مشاور امنیت ملی کشور در دیدار با سفیر روسیه در کابل از این کشور خواسته تا با وارد کردن فشار به طالبان آنان را به گفتگو های صلح حاضر بسازد.
پیشتر از این، روزنامۀ وال استریت ژورنال گزارش داده است که احتمالاً شیرمحمد عباس ستانکزی، نمایندۀ ارشد طالبان در دفتر قطر در این مذاکرات شرکت کند، اما دفتر طالبان در قطر تا حال در مورد تبصره‌ای نکرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала