مهاجمان سه‌روز پیش از حمله راکتی در نزدیکی ارگ جابه‌جا شده بودند

© Sputnik / JAK / JAKمهاجمان سه‌روز پیش از حمله راکتی در نزدیکی ارگ جابه‌جا شده بودند
مهاجمان سه‌روز پیش از حمله راکتی در نزدیکی ارگ جابه‌جا شده بودند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باشنده‌گان محل می‌گویند شماری از خانه‌ها، موترها و همچنان یک مکتب در حمله راکتی مهاجمان بر بخش‌هایی از شهر آسیب دیده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، منابعی می‌گویند مهاجمانی که بر کاخ ریاست جمهوری و ساختمان وزارت دفاع ملی حمله‌های راکتی را انجام دادند سه روز پیش خودشان را در سرای ماهی، در نزدیکی مسجد جامع عیدگاه و همچنان در یک فاصله نه چندان با ریاست جمهوری، جا به جا کرده بودند.
یک منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که مهاجمان شماری زیاد جنگ افزارهای سنگین و سبک داشتند و به زبان‌های فارسی و عربی سخن می‎زدند.
اما انتقادها بر این است که مهاجمان با این جنگ افزارها چگونه خودشان را به نزدیک ریاست جمهوری و وزارت دفاع ملی رسانیده اند؟

رئیس جمهورغنى: به حملۀ ديروز کابل بی‌تفاوت نخواهیم ماند - اسپوتنیک افغانستان
رئیس جمهورغنى: به حملۀ ديروز کابل بی‌تفاوت نخواهیم ماند

این مهاجمان با یک موتر باربری که با آهن‌چادر پوشانیده شده بود خودشان را در سرای ماهی رسانیده اند. گواهان می‌گویند که مهاجمان همه روزه با یک موتر کرولای سفید رفت و آمد داشتند.
عمر، گواه رویداد، گفت: "مربوط ارگان‌های امنیتی است که بگویند این موتر چطور آمده".
مسعود، گواه رویداد، گفت: "یک نفر در نزدیک گروگان‌ها بود یکی در پیش زیارت و چندین نفر دیگه پیش دکان‌ها".
عبدالکریم که در جاده‌ها آب سرد می‌فروشد و با پنج جوان دیگر در همین سرای اتاق دارد، می‌گوید هنگامی که با دوستانش از نماز عید برگشتند تا کراچی‌های شان را بگیرند و به شهر برای کار روزانه بروند، مهاجمان آنان را به گروگان گرفتند. اما پس از ساعتی دوباره رها کردند.
عبدالکریم، گواه رویداد، گفت: "یک نفرش می گفت که اینان را بکشید و یکی دیگیش می گفت که نی… یک بار ما را انداخت بر روی زمین که بکشد… اما بعد برد در اتاق دیگر و بعد رها کرد".
محلی که از آن حملۀ مهاجمان انجام شد به نام سرای ماهی مشهور است در آن در زمستان ماهی‌ها را می‌آورند و به دوکان‌ها در شهر می‌برند اما حالا در محوطه سرای مردم این منطقه موترهای شان را می‌گذارند و کرایه می‌دهند.
در این سرای در حدود پانزده موتر مردم منطقه است که همه شان در نتیجه حمله نیرو های امنیتی بر این سرای سوخته و تخریب شده تنها دو موتر اندکی تخریب شده اند.
این حمله شماری از خانه‌های باشنده‌گان محل و یک مکتب را که در نزدیکی این سرای است آسیب رسانیده است.
احمد گل، دکاندار، گفت: " دوکان مرا با راکت زدند و سوخته".

فدا محمد، معلم، گفت: "این جا موتر من است که سوخته اما تا حالا هیچ کسی نیامده و نگفته که این موتر از کیست".
حمله مهاجمان مسلح بیش از سه ساعت ادامه داشت. نیروهای دولتی برای از پا در آوردن مهاجمان از چرخبال‌های ارتش کار گرفتند.
شماری از آگاهان مسایل نظامی حمله بر قلب پایتخت را برخاسته از ناتوانی نیروهای کشفی و استخباباتی می‌دانند.
سیاس، نظامی پیشین، گفت: "اول ناتوانی نیروهای کشفی است دوم هم رابطه داشتن این افراد با منسوبین امنیتی و از این دو حالت بیرون نیست".
سیاست گران پیش از این از یک حملۀ طالبان بر بخش های کابل خبردادند و گفتند با ان که حکومت از این حمله اطلاع دارد اما تدابیری را برای جلوگیری از این حمله روی دست نگرفته است.
با آن که طالبان مسوولیت این حمله را نپذیرفته اند اما مقام‌های پیشین امنیتی این حمله را کار طالبان و سازمان القاعده می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала