حکومت افغانستان صلح می‌خواهد، اما مذاکره نمی‌کند

© Photo / ارگنخستین جلسه کمیسیون مشترک تطبیق موافقت‌نامه صلح برگزار شد
نخستین جلسه کمیسیون مشترک تطبیق موافقت‌نامه صلح برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که حکومت افغانستان پیهم از تلاش‌های برای رسیدن به یک توافق صلح یاد می‌کند، اما حاضر نیست تا در مذاکرات مسکو، بر سر مسألهٔ افغانستان روی میز گفتگو بنشیند.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که حکومت این کشور در نشست صلح مسکو که قرار است به روز چهارم ماه سپتامبر امسال در پایتخت روسیه برگزار شود، اشتراک نخواهد کرد در حالی که وزیر خارجهٔ روسیه از احتمال حضور نمایندگان طالبان در این روند نیز خبر داده بود.

لاوروف درمورد استفاده روسیه از طالبان علیه داعش ابراز نظر کرد - اسپوتنیک افغانستان
لاوروف درمورد استفاده روسیه از طالبان علیه داعش ابراز نظر کرد

سرگی لاوروف وزیر خارجهٔ روسیه گفته بود:

«مسکو طالبان را در چهارم ماه سپتمبر دعوت کرده و امیدوار هستیم که مذاکرات مؤثری صورت گیرد. عکس‌العمل نخست طالبان مثبت بوده و آن‌ها در نظر دارند تا در این گفتگوها شرکت کنند.»

اما سخنگوی وزارت خارجهٔ افغانستان گفته است:

«روند صلح باید به رهبری دولت افغانستان باشد هر چیزیکه در مورد افغانستان در منطقه و جهان بحث می شود باید در محور دولت جمهوری افغانستان باشد».

شیوای شرق تحلیلگر سیاسی می‌گوید که عدم حضور افغانستان در این نشست، «نه گفتن به استراتیژی همگرایی منطقه‌یی» از سوی حکومت است:

«گفتگوهای صلحی که در روسیه در مورد افغانستان برگزار خواهد شد، تلاش‌های دیپلوماتیک برای رسیدن به همگرایی منطقه‌یی است. باورمند استم بدون همگرایی و نقش چین، ایران، پاکستان، روسیه، هند، حتا ترکیه، کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی ما نمی‌توانیم از دهلیز بحران افغانستان عبور کنیم. عدم حضور افغانستان در نشست صلح افغانستان که در مسکو برگزار می‌شود در حقیقت نه گفتن به استراتیژی همگرایی منطقه‌یی و عدم اعتماد افغانستان بالای همسایگانش است».

آقای شرق می‌گوید که برای مهار بحران افغانستان، یک سیاست کلان در سطح منطقه نیاز است.

نشست تاشکند و یادآوری نیاز به تعامل منطقه‌یی - اسپوتنیک افغانستان
نشست تاشکند و یادآوری نیاز به تعامل منطقه‌یی

«تنها با یک توافق در منطقه میتوان بحران افغانستان را مهار کرد. دکترین سیاست خارجهٔ افغانستان باید مبتنی بر همین استراتیژی باشد و ما در پی گسترش روابط منطقه‌یی با کشورهایی باشیم که برای کشور ما اهمیت دارند. دوام سیاست اختلاف میان کشورهای منطقه و امریکا، تشدید بحران افغانستان است».

دولت افغانستان در حالی آمادهٔ حضور در نشست مسکو نیست و آن‌را غیرافغانی بودن پروسه می‌خواند که چندی پیش نشست صلح افغانستان در تاشکند پایتخت ازبیکستان برگزار شد و افغانستان در آن حضور داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала