گفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند

© Sputnik / JAKگفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند
گفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در روز سه شنبه چند منطقه شهر کابل هدف شلیک راکت قرار گرفتند که به اثر آن شش نفر صدمه دیدند و دو تروریست از بین برده شدند. در عین حال «طالبان» دخالت خود را در این حوادث رد میکنند. در لحظه کنونی جنبش اپوزیسیون توجه خود را بر پیشبرد مذاکرات صلح متمرکز ساخته است.

مسکو در عین حال میخواهد در تاریخ 4 سپتمبر مشورهای را در باره حل منازعه در افغانستان برگزار نماید و نمایندگان طالبان شرکت خود را در این گردهمایی که به آن 12 کشور دعوت شده، تائید کرده اند، اما واشنگتن، مانند حکومت افغانستان، دعوت شرکت در مشوره های مسکو را نه پذیرفته اند.

آژانس فرانس پرس به نقل از جنرال مرادعلی مراد خبر داد:« شش باشنده ملکی و نظامیان صدمه دیده اند. دو نفر مسلح از بین برده شد. دشمن برای آتشباری از مرمی های هاوان استفاده کرده است».

در لحظه سخنرانی اشرف غنی رهبر افغانستان به مناسبت عید قربان ارگ ریاست جمهوری و محله تاسیسات حکومتی در کابل و همچنان یک عده مناطق دیگر هدف شلیک راکت ها قرار گرفتند. طبق معلومات تلویزیون «طلوع نیوز» مرمی ها از منطقه شلیک شده، جای که مسجد بزرگ «عیدگاه» قرار دارد. در عین حال نمایندگان جنبش «طالبان» (سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) دخالت در این حوادث را رد میکنند.

© AP Photo / Hamed Sarfaraziپیشنهاد تازه غنی به طالبان؛ گشایش دفتر سیاسی در ولایت‌های بزرگ افغانستان
پیشنهاد تازه غنی به طالبان؛ گشایش دفتر سیاسی در ولایت‌های بزرگ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پیشنهاد تازه غنی به طالبان؛ گشایش دفتر سیاسی در ولایت‌های بزرگ افغانستان

قبلاً طالبان در ولایت قندوز در شمال افغانستان مسافرین سه بس را به گروگان گرفتند. مجموعاً 180 نفر اختطاف شده بودند. در روز سه شنبه معلوم گردید که 160 باشنده ملکی آزاد شدند. 20 نفر باقیمانده — ماموران ادارات نظامی افغانستان بودند و از همینرو طالبان قصد دارند آنها را در اسارت نگهدارند. در عین حال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در تاریخ 19 اگست راجع به آتش بس یک جانبه سه ماهه به ارتباط عید اضحی اعلام داشت. اما طالبان فقط به رعایت آتش بس سه روزه هنگام تجلیل عید موافقه کردند.

در وزارت خارجه روسیه عقیده دارند که رژیم آتش بس میتوانست به سرآغاز پروسه حل صلح آمیز در کشور مبدل گردد.

در وزارت خارجه روسیه اعلام داشتند:« آتش بس نه تنها به افغانها امکان تجلیل از عید بدون ترس به خاطر جان خود و نزدیکان خود فراهم کرده میتوانست، بلکه به گام مهم در راه بسوی صلح و تفاهم در افغانستان مبدل گشته میتوانست. ما همچنان آرزومندیم، تا آتش بس خصوصیت دراز مدت و پایدار کسب نماید».

در اتحادیه اروپایی نیز موضعگیری مشابه ابراز داشته اند.

نماینده رسمی اداره سیاست خارجی اروپایی اعلام داشت:« آتش بس مراعات شونده توسط همه زمینه را برای تلاش ضروری همه افغانها به خاطر صلح فراهم ساخته میتوانست، طوریکه آتش بس قبلی آن را نشان داد. آزادسازی زندانیان توسط طالبان همچنان به گام مهم قبلی مبدل گشته میتوانست».

به نوبه خود، نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA) هم از اعلام آتش بس از جانب حکومت کشور استقبال کرده و طالبان را به پیوستن به آتش بس فراخوانده است.

تادامیچی یماموتو نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در باره افغانستان گفت:« آتش بس مشترک به انکشاف بعدی مذاکرات بین طرفهای درگیر در منازعه مساعدت خواهد کرد، تا راه حل سیاسی پیدا گردد».

در وزارت خارجه روسیه به ارتباط مشورهای 4 سپتمبر در باره افغانستان خاطرنشان نمودند که هدف مشوره های مجوزه در مسکو مساعدت به نزدیک شدن مواضع کابل و طالبان در باره راه اندازی گفتگوها می باشد.

وزیر خارجه روسیه افزود که روسیه هیچگاه پنهان نمی کرد که با طالبان تماس ها حفظ میکند، چون این بخش از جامعه افغانی می باشد. برعلاوه، این برای تامین امنیت اتباع روسیه ضروری می باشد که در خاک افغانستان قرار دارند.

سرگی لاوروف همچنان نسبت به اعلامیه اخیر سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در مسکو راجع به این که فدراسیون روسیه در نظر دارد طالبان را بر ضد «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) استفاده کند، عکس العمل نشان داد. وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در سوچی گفت:« من تصور کرده نمی توانستم که روسیه چگونه حتی بطور فرضی از طالبان برای مبارزه با داعش استفاده خواهد کرد».

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند
گفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند

در وزارت خارجه روسیه خاطرنشان ساختند که ملاقات جداگانه سرگی لاوروف رهبر وزارت خارجه روسیه با نمایندگان طالبان در جریان گردهمایی مورخ 4 سپتمبر در مذاکرات راجع به افغانستان پلان نه شده است.

به امریکا نیز دعوت نامه ارسال شده بود، اما در وزارت خارجه امریکا اعلام داشتند که قصد نه دارند در این مراسم شرکت ورزند.

نماینده وزارت خارجه امریکا گفت:« با درنظرداشت ملاقات های قبلی در چارچوب مسکو، ما عقیده داریم که گمان نمیرود که این ابتکار به کدام پروسه در این جهت مساعدت کند».

به عقیده واسیلی کراوتسوف کارشناس در باره افغانستان، هر وریانت حل صلح آمیز به نفع امریکایان می باشد. ولی باوجود این، واشنگتن اجازه نمی دهد ابتکار عمل را در این پروسه از دست دهد.

کارشناس عقیده دارد:«… امریکایان 17 سال در آنجا قرار دارند، اما اوضاع روز به روز وخیمتر شده میرود، آنها به وریانت حل ضرورت دارند، آنها خود آن را جستجو میکنند، چون آنها زور خود را توسط اتکا بر نیروی نظامی و تلاش های حل نمودن مشکل از طریق نظامی آزموده اند، ولی 17 سال هیچگونه نتیجه به بار نیاورده است».

© AFP 2023 / Wakil Kohsarبازگشت کرملین
بازگشت کرملین - اسپوتنیک افغانستان
بازگشت کرملین

نیکیتا میندکوویچ رئیس کلوپ تحلیلی یوریشیا اظهار داشت که روسیه در طول بسیاری سال ها جهت تحقق ابتکارات صلح تلاش می ورزد.

میندکوویچ به تلویزیون RT توضیح داد:« روسیه مدت زمان طولانی مبتکر هرگونه ابتکارات صلحجویانه بود که هدف آنها شاندن مقامات رسمی و اپوزیسیون مسلح به دور میز مذاکرات بود. با تاسف، در سال های گذشته نسبت به این کار، قبل از همه مقامات رسمی کابل، علاقمندی ناکافی نشان میداد که به حل پرابلم اپوزیسیون مسلح، با اتکا بر حمایت مالی و نظامی امریکا و ناتو امیدوار بودند».

کارشناس می افزاید، اما چنین مشی اشتباه آمیز بود. میندکوویچ گفت:« در دو-سه سال اخیر پیروزی ها را قبل از همه اپوزیسیون مسلح بدست آورده است. از این نقطه نظر، به گونه مثال، نبردهای اخیر بزرگ مقیاس در غرنی که در جریان آنها طالبان چند روز مرکز اداری ولایت را کنترول میکردند و به نیروهای نظامی و امنیتی حکومت عملاً شکست دادند، مشخص می باشند».

© AP Photo / Reza Shirmohammadiگفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند
گفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند

از همینرو، به عقیده موصوف، برگزاری مرحله نوبتی مذاکرات در مسکو اهمیت زیاد دارد. متخصص در باره افغانستان یاداوری نمود:« در گذشته چنین مشوره ها در مسکو برگزار میشدند، اما بدون شرکت مستقیم و رسمی طالبان — تا اندازه زیادی به خاطری که (حکومت) افغانستان از چنین دیالوگ عام امتناع می ورزید».

طوریکه کارشناس پیشبینی میکند، در حال حاضر وضع نظامی تغییر کرده که مقامات رسمی کابل را به مراجعه منظم با پیشنهادات آتش بس به طالبان از طریق رسانه ها و برخورد آشتی جویانه نسبت به مفکوره مذاکرات که مسکو از آن جانبداری میکند، مجبور می سازند.

میندکوویچ معتقد است که روسیه در مساله مذاکرات پوتنسیال بزرگ دارد، از همینرو او از اعتماد معین از جانب اپوزیسیون مسلح و برخورد به حد کافی بی طرفانه — از جانب جامعه افغان — برخوردار می باشد.

نیکیتا میندکوویچ معتقد است که امتناع مقامات رسمی افغانستان از شرکت در ملاقات با «چارچوب مسکو» در تاریخ 4 سپتمبر به نفع آنها نمی باشد: طالبان بدون موجودیت نمایندگان امریکا و کابل میتوانند به کدام مشکل قانونی بودن خود را در انظار دول خارجی ثالبت سازند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала