بلومبیرگ: امریکا نمی تواند روسیه را «به زانو درآورد»

© Fotolia / Pozdeevvsبلومبیرگ: امریکا نمی تواند روسیه را «به زانو درآورد»
بلومبیرگ: امریکا نمی تواند روسیه را «به زانو درآورد» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لیونید بیرشیدسکی مبصر آژانس « Bloomberg» امریکا تحریمات امریکا علیه روسیه را بصورت مفصل بررسی کرده است. امریکایان میخواهند باور داشته باشند که روسیه درد جدی اقتصادی را احساس میکند. ولی، متاسفانه، هیچگونه ثبوت های وجود ندارند که تحریمات کوچکترین اثر بر جریان افکار و پلان های پوتین بجا گذاشته باشند.

سیاست تحریماتی امریکا برخلاف روسیه از تلاش های سوق نمودن کرملین در جهت لازم تا تلاش رساندن درد اعظمی به آن انکشاف می یافت. این راه لغزنده است و زمان تصمیم گیری در این مورد فرار رسیده که جدی ترین عواقب چنین انکشاف حوادث، هم برای روسیه و هم برای امریکا با متحدین آن چه خواهند بود.

هنگام جلسه کمیته بانکی مجلس سنا در این هفته بین سناتور-جمهوریخواه جان کینیدی و اعضای بلندپایه اداره ترامپ که پاسخگوی تحریمات می باشند، صحبت صورت گرفت. کینیدی دادن معلومات در این باره مطالبه کرد که آنها در این صورت اگر رئیس جمهور به آنها در مورد «به زانو درآوردن» اقتصاد روسیه امر میکرد، چه کار میکردند. آنها هیچ پاسخ مستقیم نه دادند و گفتند که باید عواقب اجرای چنین اهداف بررسی گردند و اینکه تحریمات کنونی به حد کافی شدید می باشند. کینیدی در حال عصبانیت ادامه داد:«اما اقتصاد آن به زانو درآورده نشده است!»

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر بلومبیرگ: امریکا نمی تواند روسیه را «به زانو درآورد»
 بلومبیرگ: امریکا نمی تواند روسیه را «به زانو درآورد» - اسپوتنیک افغانستان
بلومبیرگ: امریکا نمی تواند روسیه را «به زانو درآورد»

ناامیدی او را میتوان درک کرد. امریکا تحریمات وضع کردند، یا گفتند که در پاسخ به یک عده فعالیت های روسیه: مانند پیوستن کریمیا، دامن زدن به قیام طرفدار روسیه در شرق اوکراین، تلاش مسموم ساختن جاسوس سابق در انگلستان و یک عده حملات سایبیری، وضع میکنند. این فهرست را میتوان ادامه داد. ولی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، به زعم آنها، انجام دادن این کارها را همچنان ادامه میدهد.

روشن است که اقدامات امریکا در روسیه به علت مشکلات در چند سطح مبدل گشتند. از سبب آنها سرمایه گذاری های مستقیم کاهش یافت که بعد از آن روسیه، باوجود رشد اقتصادی در این اواخر، بطور کامل به حال نه آمد. یک عده پروژه های بزرگ در عرصه انرژی حداقل برای چند سال متوقف ساخته شدند. بعداً به اتباع متمول روسیه و کمپنی های آنها زیان وارد شد. روشن نیست که چقدر حسابات آنها توقیف شده اند، ولی وزارت مالیه امریکا در گزارش خود به کانگرس در ماه جاری خبر داد که آن وزارت کمیت آنها را تنها در امریکا «صدها میلیون دالر» تعیین میکند.

هرکس میخواهد، تا این پرابلم ها قطع شوند، اما واشنگتن میخواهد فشار خود را به حد اعظمی برساند. حتی اگر اداره ترامپ نخواسته باشد خود را در این کار درگیر سازد، اما اکثریت نمایندگان کانگرس این را میخواهند.

کینیدی در آرزوی آزمایش نمودن تحریمات تنها نیست. شش سناتور دیگر مسوده قانون را تهیه کرده که به سرمایه گذاری های در پروژه های انرژیتیک در روسیه، اوراق بهادار دولتی و همچنان در ماهیت امر بر هر معامله روسیه در عرصه تخنالوژی ها ضربه وارد خواهد ساخت.

ولی حتی جنگ طلب ترین سیاستمداران هم عرصه نفت و گاز را در این وریانت انکشاف حوادث بررسی نمی کنند. روسیه، نسبت به ایران، بزرگترین صادرکننده نفت و گاز در جهان می باشد. دور کردن آن از بازار باعث بروز بحران جهان خواهد شد. اگر بر آن تحریمات وضع کرد، تمام 486 میلیارد دالر قروض خارجی روسیه نیز بازار را بی ثبات خواهد ساخت و به علت خسارات عظیم سرمایه گذاران که اکثریت آنها در امریکا قرار دارند، مبدل خواهد گشت.

محدودیت های بعدی به آدرس رشته های انرژیتیک و تخنالوژیکی روسیه، در اصل، بر کمپنی های امریکایی که در این کشور کار میکنند، ضربه وارد خواهد ساخت. فروشات 50 کمپنی بزرگ، بشمول « Philip Morris International Inc.»، « PepsiCo Inc.»، « Procter & Gamble Co.»، طبق « Forbes Russia»، را در حدود 16 میلیارد دالر تشکیل میدهد. کرملین نیز در اعلان جنگ به این کمپنی ها از عجله کار نمی گیرد.

به سطح بزرگ مقیاس اقتصادی روسیه که بی کاری در آن در حد بی سابقه پائین قرار دارد، تورم پولی بسیار ناچیز است و 400 میلیارد دالر ذخایر بین المللی دارد، پایداری را تا زمان از دست نخواهد داد، تا که امریکا بحران جهانی انرژیتیک یا قروض را آغاز نکند که متحدین اش را به روگردانی از آنها مجبور خواهند ساخت.

© Sputnik / Sergey Guneevبه نظر من، پوتین تبسم میکند
به نظر من، پوتین تبسم میکند  - اسپوتنیک افغانستان
به نظر من، پوتین تبسم میکند

مولف در اخیر می نویسد، اگر اقدامات اعظمی روی دست گرفته نشوند و فقط به اقدامات کوچک اکتفا شود، پس روسیه در شرایط رشد پائین میتواند از عهده آنها در این سال ها برآید. پوتین بر همین حساب میکند. به این ترتیب، سیاست کنونی امریکا هیچ چیزی خوب به آنها به بار نخواهد آورد. اگر واشنگتن وریانت ضربه اعظمی خود را بکار گیرد و در این صورت هیچ چیزی تغییر نکند — این شکست دردناک برای ابرقدرت خواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала