جنرال های امریکایی 17 سال با دروغ از پیشرفت سخن می زنند

© Flickr / ResoluteSupportMediaجنرال های امریکایی 17 سال با دروغ از پیشرفت سخن می زنند
جنرال های امریکایی 17 سال با دروغ از پیشرفت سخن می زنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال های امریکایی 17 سال است که از پیشرفت در افغانستان سخن می زنند و حال آنکه امریکا اکنون در جایگاهی قرار دارد که در سال 2001 قرار داشت.

سفر جنرال نیکلسون و مقام های امنیتی افغانستان به فراه - اسپوتنیک افغانستان
سفر جنرال نیکلسون و مقام های امنیتی افغانستان به فراه
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، تسک اند پریس نوشت: در 17 سال گذشته که امریکا در افغانستان مشغول جنگ بوده پیشرفت‌های زیادی در این کشور صورت گرفته، یا حداقل این چیزی است که در ذهن نظامیان ارشد پنتاگون رخ داده است.

با وجود کنترل کوتاه مدت طالبان بر شهر «غزنی» در 150 کیلومتری پایتخت و ارسال این پیام به مردم افغانستان و دولت مرکزی که حکومت وحدت ملی قادر به حفاظت از آن‌ها نیست و با گذشت یک سال از اعلام راهبرد ترامپ که به لحاظ مناطق زیر کنترل تغییری را ایجاد نکرده است، فرمانده ارشد نظامی امریکا در افغانستان نیز به گروه همخوانی دیگر رهبران ارشد نظامی در افغانستان پیوسته که بر پیشرفت‌های دست‌یافته امریکا در افغانستان تاکید می‌کنند.

جنرال «جان نیکلسون» فرمانده ماموریت «حمایت قاطع» و نیروهای امریکایی در افغانستان در آخرین جلسه مطبوعاتی خود و پیش از واگذاری این مسئولیت به جنرال «آستین میلر» در دوم سپتمبر به خبرنگاران گفت: ما در زمینه توانایی [نیروهای] افغانستان شاهد پیشرفت هستیم؛ این تنها جنگ امریکا و یا نیروهای ائتلاف نیست.

نشریه «میلیتاری» نیز درباره چنین اظهاراتی می‌گوید، که این فرمانده نیز به تاسی از سنت تاکید به پیشرفت وجود دارد این اظهارات را بیان کرده است؛ سنتی که آغاز آن به گذشته‌های دور و تقریبا به قدمت جنگ 17 ساله افغانستان است.

به عنوان مثال جنرال «جان ابی زید» فرمانده وقت ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا بود در فیبروری سال 2005 گفت: افغانستان جایی است که فعالیت‌های نظامی و اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک در سطح ملی امریکا و همچنین بین‌المللی با یکدیگر همسو شده و در 3 سالی که ما در آنجا فعالیت داشتیم پیشرفت‌های جالبی صورت گرفته است.

براساس مقاله‌ وزارت دفاع امریکا پس از سفر دو روزه وی به پایگاه هوایی بگرام، ابی زید مدعی شده بود که پیشرفت در افغانستان در زمینه «ایجاد دولت منتخب، پروژه‌های بازسازی با پیشرفت‌های ملموس، پایان خصومت‌ها در بیشتر مناطق این کشور پس از 25 سال، فعالیت‌های بسیار موثر نیروهای ائتلاف در مبارزه با تروریسم» قابل مشاهده است.

در ماه مارچ نیز ابی زید گفته بود؛ نسبت به تحولات در عراق و دیگر مناطق در افغانستان «خوشبین» است و تاکید کرده بود که «فکر می‌کنم سال 2005 می‌تواند سالی تعیین کننده باشد».

نشریه امریکایی «تسک اند پرپس» به نقل از جنرال «دن کی مکنیل» فرمانده نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در سال 2007-2007 نیز نوشت، که این جنرال امریکایی در 12 سپتمبر سال 2007 در پاسخ به پرسش خبرنگار «رویترز» درباره کاهش احتمال حضور امریکا در افغانستان گفته بود، که ناتو «نیرویی موقتی در افغانستان است و این نیرویی است تا برای ایجاد ارتش افغانستان زمان بخرد».

جنرال های ما در افغانستان شکست خوردند - اسپوتنیک افغانستان
جنرال های ما در افغانستان شکست خوردند

وی در ادامه تاکید کرد: ما در زمینه تشکیل ارتش افغانستان بسیار خوب عمل کرده‌ایم اما در پیوند با نیروهای پلیس ملی افغانستان به خوبی ارتش عمل نکردیم.

«دیوید مک کرنان» نیز بلافاصله پس از قبول فرماندهی نیروهای خارجی در جون سال 2008 نیز در اظهارات خود درباره پیروزی محتاط‌تر بود.

وی در این باره گفته بود: ما می‌توانیم در تمام نبردهای تاکتیکی پیروز شویم اما این به معنی پیروزی ما نیست. برای پیروزی، باید در نبرد ایده‌ها پیروز شویم.

وی تاکید کرده بود: ما باید پیروزی را با شرایط افغانستانی‌ها و به معنی بهبود امنیت، کاهش تلفات غیرنظامیان، استقرار دولتی قابل اعتماد و پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی تعریف کنیم.

مک کرنان یک سال پس و ظاهرا به دلیل بی‌صبری رئیس جمهور اوباما درباره روند جنگ افغانستان اخراج شد.

فرمانده بعدی نیروهای خارجی جنرال «استنلی مک کریستال» نیز درباره "پیشرفت" امریکا در افغانستان گفته بود: فکر می‌کنم پیشرفت قابل توجهی در تعیین شرایط در سال 2009 داشته‌ایم و این منجر به پیشرفتی واقعی در سال 2010 خواهد شد.

اوباما نیز پس از انتشار مقاله «رولینگ استون» که در آن مک کریستال و همکارانش از مقامات ارشد دولتی انتقاد کرده بودند فورا این جنرال را اخراج کرد و جنرال «دیوید پترائوس» جایگزین وی شد.

پترائوس نیز در جولای سال 2010 خطاب به تمام اعضا در فرماندهی ناتو نوشت: در مواجه با دشمنی حاضر به انجام وحشیانه‌ترین حملات هستند در برخی مناطق بسیار مهم پیشرفت صورت گرفته و ما برای کسب پیشرفت‌های بیشتر آماده‌ایم.

پس از این پترائوس نیز جنرال «جان آلن» فرمانده وقت نیروی تفنگداران دریایی امریکا نیز در فیبروری سال 2013 درباره انتصاب جنرال «جوزف دانفورد» برای فرماندهی نیروهای خارجی در افغانستان گفت که «فکر می‌کنیم در مسیر پیروزی قرار داریم» زیرا دانفورد در مقایسه با فرماندهان از خود ارزیابی آگاهانه‌تری از وضعیت افغانستان ارائه داده است.

جنرال دانفورد رئیس کنونی ستاد مشترک ارتش امریکا در جون 2013 گفت: تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشتیم اما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که این پیشرفت‌ها پایدار باشد.

وی همچنین تاکید کرد، که کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از سال 2014 به معنی خواهد بود که «درگیری‌ها در افغانستان توسط افغانستانی ها انجام خواهد شد».

پس از تغییر نام ماموریت نظامی امریکا در افغانستان از «عملیات آزادی بلند مدت» به «ماموریت نگهبان آزادی» و پایان عملیات رزمی نیروهای امریکایی در 31 دسمبر سال 2014 میلادی براساس آمارهای تایید شده 52 نظامی امریکایی در افغانستان کشته و 318 نظامی دیگر این کشور نیز زخمی شدند.

جنرال «جان کمپبل» نیز در دسمبر سال 2014 گفت: ما با یکدیگر مردم افغانستان را از تاریکی و ناامیدی خارج کردیم و امید به آینده را به آن‌ها بخشیده‌ایم. ما به رابطه خود افتخار می‌کنیم، رابطه‌ای که بر پایه اعتماد، دوستی و منافع مشترک ایجاد شده است. من بواسطه این اعتماد و چشم‌انداز مشترک برای افغانستانی باثبات، ایمن و متحد با اعتماد می‌گویم که در آینده نیز موفق خواهیم بود. راه پیش‌روی ما پر چالش است اما ما پیروز خواهیم شد.

فرمانده جدید / رویکرد نو ترامپ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
فرمانده جدید / رویکرد نو ترامپ در افغانستان

جنرال نیکلسون فرمانده کنونی نیروهای خارجی در افغانستان نیز در ماه‌های ابتدایی آغاز فعالیتش در این سمت در مارس 2016 گفته بود: بطور کلی ماموریت ما در افغانستان در مسیر مثبتی حرکت کرده است، می‌توانم جزئیات آن را بعدا شرح دهم اما تاکنون در رابطه با طرحی که تعیین کرده‌ام ما شاهد موفقیت نیروهای افغان در دفاع و بطور عمده با عملیات تهاجمی علیه دشمن بودیم و طالبان امسال قادر نبوده تا به هیچکدام از جاه‌طلبی‌های خود برای کنترل مناطق این کشور دست یابد.

یادآوری می کنیم، که ماه آینده نیز جنرال میلر فرماندهی جنگ افغانستان را بر عهده می‌گیرد و از مجموع 18 فرمانده نیروهای خارجی که از سال 2002 در افغانستان حضور یافتند نهمین فرمانده امریکایی خواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که فرمانده جدید امریکا در جنگ افغانستان نیز درباره پیشرفت سخن بگوید، و سنت دروغ مقامات امریکایی در این کشور را ادامه دهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала