امریکا میخواهد ابتکار مذاکرات در باره افغانستان را از روسیه بگیرد

© REUTERS / Omar Sobhani امریکا میخواهد ابتکار مذاکرات در باره افغانستان را از روسیه بگیرد
امریکا میخواهد ابتکار مذاکرات در باره افغانستان را از روسیه بگیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تبریکی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به مناسبت عید قربان را در نشرات مستقیم انفجارات قطع کرد. رئیس دولت فهمید که این حملات تروریستی است، ولی سخنرانی را ادامه داد. او در برابر کمره ها اعلام داشت:«طالبان نباید امیدوار باشند که افغانان را راکت ها خواهند ترساند».

در عین حال، این حادثه مذاکرات پلان شده در ماه سپتمبر در باره حل منازعه در افغانستان با سوال مواجه ساخت و بعداً آن را برهم زد. فعلاً از این فقط واشنگتن نفع برده است.
تاسیسات حکومتی و ارگ ریاست جمهوری در کابل را از منطقه مسجد عیدگاه هدف آتشباری قرار دادند. در ظرف نیم ساعت 30 راکت شلیک شدند، تلفات بطور معجزه آسا رخ نه داد. نیروهای امنیتی افغان به زودی راجع به نابودی دو نفر مسلح خبر دادند.

مسوولیت عمل تروریستی را گروه «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) بر دوش گرفت. مقامات این را نادیده گرفتند و طالبان را متهم ساختند. واقعیت اینست که دو روز قبل از این طالبان از پذیرفتن آتش بس سه ماهه پیشنهادی رئیس جمهور امتناع ورزیدند و برای آن که آشتی ناپذیری خود را نشان داده باشند، در ولایت شمالی قندوز 170 مسافر را به گروگان گرفتند. آنها را رها کردند، ولی بلا فاصله شلیک رخ داد.

لغو مذاکرات مسکو پس از گفتگوی تلفونی غنی با لاوروف - اسپوتنیک افغانستان
لغو مذاکرات مسکو پس از گفتگوی تلفونی غنی با لاوروف
مقامات رسمی کابل از شرکت در ملاقات چارچوب مسکو در باره افغانستان که روسیه در تاریخ 4 سپتمبر سازماندهی کرده بود، به خاطر امتناع ورزید که به این کنفرانس هیات طالبان آمده میتواند. امریکایان نیز نمی آیند.
ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در باره افغانستان قبلاً در ماه جولای خبر داده بود که مسکو تا اواخر تابستان سومین دور نوبتی مذاکرات در باره افغانستان را برگزار میکند. ملاقات اول چارچوب مسکو در دسمبر سال 2016 با شرکت نمایندگان روسیه، چین و پاکستان برگزار شده بود. کابل هیات خود را نه فرستاده بود.
به دور دوم در مارچ سال 2017 همسایگان افغانستان — کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی، ایران و چین — پیوستند. کابل یکبار دیگر، به این استناد که افغانان باید خود بدون میانجیگران پرابلم های شان را حل کنند، امتناع ورزید. برعلاوه این، در کابل پیشنهادات مذاکره کنندگان مسکو راجع به دعوت نمودن طالبان میانه رو انتقاد کردند و گفتند:« میانه روان وجود داشته نمی تواند! همه طالبان — تروریستان اند».
طالبان (سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) در بسیاری کشورها، بشمول روسیه، سازمان تروریستی شناخته شده. حکومت افغانستان با طالبان به حمایت امریکا تقریباً 20 سال می جنگد، ولی افراد مسلح امروز هم در حدود 40% خاک کشور را کنترول میکنند. طالبان خود را همیشه به مثابه ناسیونالیستان پشتون تبارز میدادند، از همینرو منافع آنها از حدود افغانستان عدول نمی کند. گروه «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) که در این کشور سه سال قبل بوجود آمده، برخلاف، راجع به پلان های ایجاد منطقه نو — ولایت خراسان — اعلام داشته اند. طالبان با داعش مخالفت شان را اعلام داشتند.
واکنش مسکو به امتناع امریکا از شرکت در نشست صلح مسکو - اسپوتنیک افغانستان
واکنش روسیه به امتناع امریکا از شرکت در نشست صلح مسکو
چون طالبان و حکومت افغانستان به داعش اعلان جنگ داده، شرکت کنندگان چارچوب مسکو در مارچ سال گذشته توحید مساعی پیشنهاد کردند. قبل از این کابل خود چند بار جهت شرکت در مذاکرات با طالبان تلاش می ورزید، ولی طالبان شرایط مقدماتی — به رسمیت شناختن آنها به مثابه نیروی قانونی سیاسی و اخراج نظامیان امریکایی — پیشکش نمودند.
الکسی مالاشینکو مدیر تحقیقات علمی انستیتوت "دیالوگ مدنیت ها" به خبرگزاری «ریا نووستی» امتناع مقامات افغان را از شرکت در مذاکرات مسکو چنین توضیح نمود که برای آنها حمایت از افسانه راجع به خطر همیشگی در افغانستان مفید است. کارشناس میگوید:

« طالبان کتله همگون نیست. در بین آنها گروه های تندرو وجود دارند و هستند آنهایی که با آنها میتوان گفتگو کرد. اما کابل با پافشاری تمام راجع به تهدید طالبان یا داعش صحبت میکند. این کار به آنها امکان دریافت کردن کمک از نیروهای خارجی و فشارآوردن بر مناطق فراهم می سازد که از تابعیت از مرکز امتناع می ورزند».

عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر باور دارد که چارچوب مسکو میتواند به حل منازعه در افغانستان تحرک بخشد.
او گفت:« مسکو، با دعوت نمودن طالبان، خود را با خطر مواجه می سازد. به مذاکرات، ظاهراً، نمایندگان دفتر طالبان در قطر خواهند آمد، اما این در فهرست سیاه شامل نمی باشد. مقامات روسیه میدانند که بعد از مذاکرات انتقاد از سوی امریکا ناگزیر است. ولی کسی باید مسوولیت بر دوش گیرد و طرفین درگیر در منازعه را به دیالوگ وادار سازد».

وزارت امور خارجه افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نمی‌کند - اسپوتنیک افغانستان
وزارت امور خارجه افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نمی‌کند
برعلاوه مسکو، کشورهای دیگر نیز در حل بین الافغانی میانجیگری نموده اند. امریکا نیز سعی نموده با طالبان در اوایل اگست به توافق برسد. مشوره های غیررسمی در باره شرایط آتش بس در جنگ افغانستان در دفتر طالبان در قطر نیز صورت گرفته اند. باید گفت که این دفتر در دوهه در سال 2013 به ابتکار امریکایان گشوده شده است.
نثار خاطرنشان ساخت:

« دفتر قطر فعالیت های خود را با افراد مسلح در افغانستان جداً هماهنگ می سازد. زمانیکه در دوهه راجع به چیزی حصول توافق ممکن میگردد، طالبان افغان همه را دقیقاً اجر میکنند. نباید این را از نظر انداخت».

در اواسط اگست نمایندگان دفتر قطر با مقامات ازبکستان نیز ملاقات نمودند. تاشکند طالبان را به مذاکرات با کابل دعوت نمود و یکبار دیگر میانجیگری خود را پیشنهاد کرد.
غیرمنتظره ترین میانجی در منازعه افغانستان — اندونیزیا می باشد. در ماه می در آنجا کنفرانس برگزار شد که در آن مقامات و شخصیت های مذهبی افغانستان این موضوع را مورد بحث قرار دادند که چگونه میتوان در کشور صلح اعاده کرد.
عمر نثار اظهار عقیده نمود:

« کثرت میدان های مذاکرات دو سال قبل بعد از فعال شدن چارچوب مسکو بوجود آمد. در اصل همه الترناتیف های مسکو مورد حمایت واشنگتن قرار داشتند. این مستثنی شده نمی تواند که آنها اصلاً متوجه کاهش اهمیت ابتکارات روسیه به حد اصغری آنها می باشند. امریکایان همه ساله تا پنج میلیارد دالر در افغانستان صرف میکنند، از همینرو دادن امتیاز حل به کدام کسی دیگر به نفع آنها نمی باشد».

شرط دولت افغانستان برای در نشست مسکو - اسپوتنیک افغانستان
شرط دولت افغانستان برای شرکت در نشست مسکو
تلاش های امریکا جهت به دست گرفتن میانجیگری برعلاوه توسط این امر توضیح شده میتواند که دونالد ترامپ میخواهد به جهان موثریت استراتیژی خود را نشان دهد. او امکانات نظامیان امریکایی را در مبارزه با تروریستان توسعه بخشید، اما این مشکل را حل نکرد. چندی قبل طالبان شهر غزنی را تصرف کردند که از طریق آن مسیر های عمده ترانسپورتی کشور میگذرند. نبردها در ولایات شمالی و شرقی کشور ادامه دارند. در عین حال مقامات حکومتی و نیروهای خارجی نه تنها به مقابله با طالبان، بلکه داعش نیز مجبورند. این امر مستثنی شده نمی تواند که به زودی بر آنها گروه های دیگر نیز افزوده خواهند شد.
نثار پیشبینی میکند:« بعد از شکست داعش در شرق نزدیک، فکر میکنم، در افغانستان یکبار دیگر «القاعده» بوجود خواهد آمد. افراد مسلح که خود را پیروان البغدادی قلمداد میکنند، — این بخش افراد سابق القاعده اند که به زودی علامت کهنه را دوباره احیا خواهند کرد». اوضاع در افغانستان روسیه را قبل از همه به خاطری نگران می سازد که همسایگان آن را در آسیای مرکزی تهدید میکند. سرحد منطقه تحت کنترول قرار دارد، ولی تروریستان سعی می ورزند طرفدران را در بین جوانان جذب نمایند. بطور مثال، در تاجکستان در دو سال اخیر ارگان های امنیتی تعداد زیادی مردم را هنگام تلاش عبور از سرحد که میخواستند در افغانستان به داعش بپیوندند، بازداشت نموده اند. و در اوایل اگست در سرحد تاجکستان — افغانستان اشخاص ناشناس چهار توریست خارجی را کشتند بعداً در انتیرنیت ویدیو منتشر شد که در آن مسوولیت این عمل تروریستی را داعش بر دوش میگیرد.
رفائیل ستاروف سیاست دان ازبک ساکن امریکا به خبرگزاری «ریا نووستی» چنین اظهار نظر نمود:« این تصور که برخی گروه های تروریستی کمتر خون آشام شده، فریبینده است. تهدید طالبان و داعش در افغانستان حفظ شده است. از همینرو در هرگونه مذاکرات نباید فراموش کرد که با کی سروکار داری»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала