چه چیزی اتمر را به استعفا کشانید؟

© Photo / دفتر مشاور امنیت ملیچه چیزی اتمر را به استعفا کشانید؟
چه چیزی اتمر را به استعفا کشانید؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حنیف اتمر، چهرهٔ آرام و اما پر و سر و صدای سیاست افغانستان، به دلیل آن‌چه اختلاف با رییس‌جمهوری خوانده شد از مشاوریت شورای امنیت ملی کشور استعفا کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در متن استعفای آقای اتمر آماده است که «به دلیل اختلافات جدی که با سیاست ها و روش ها سطح رهبری حکومت در رابطه با حفظ وحدت و اجماع ملی، تامین صلح وامنیت، مدیریت سیاسی و امور انتخابات ، حکومت داری خوب و تحکیم روابط منطقه ای و بین المللی کشور» از وظیفه‌اش کنار می‌رود.

حنیف اتمر از آغازین روزهای حکومت وحدت ملی این وظیفه را بر عهده گرفت و در نخستین روزها پیمان امنیتی افغانستان با ایالات متحدهٔ امریکا را امضا کرد.

رییس جمهور افغانستان به دلیل آن‌چه «منافع علیای کشور» خوانده شد استعفای آقای اتمر را پذیرفت و حمدالله محب سفیر افغانستان در امریکا را به جای وی به عنوان مشاور امنیت ملی رییس جمهوری گماشت. هرچند خود آقای اتمر در مراسم معرفی جانشین اش حضور نداشت اما آقای غنی در مراسم معرفی حمدالله محب گفت که از اتمر در دیگر زمینه‌ها استفاده خواهد شد:

«باید بگویم که برای من پذیرفتن استعفای یک دوست و همکار خوب کار سخت بود، اما برای منافع علیای کشور باید این تصمیم گرفته می‌شود، خدمات آقای اتمر قابل ستایش است، اتمر صاحب در بخش‌های مختلف در کشور زحمت زیاد کشیده‌است، کشور به اتمر صاحب نیاز دارد و انشاالله در بخش‌های دیگر از وی استفاده خواهد شد».

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز حنیف اتمر را مدیر توانا خواند و از استعفای وی از مقام مشاوریت امنیت ملی ابراز تاسف کرده است.

اقای عبدالله از اتمر همچون یک مدیر توانا و دارای قابلیت یاد می‎کند که به گفتۀ او وظیفه‎اش را درهماهنگی با نهادهای مسؤول دیگر با وقار، به پیش می‌برد.

چمن‌شاه اعتمادی نمایندهٔ غزنی در مجلس نمایندگان به اسپوتنیک می‌گوید که دلایل دیگری نیز در استعفای آقای اتمر نقش داشته است:

«در کنار دلایلی که ایشان نوشته اند، دلایل دیگری هم می‌تواند در این مسأله نقش داشته باشد. بدون شک این استعفا بی‌ربط به انتخابات پیش روی نیست».

آقای اعتمادی می‌گوید که مقامات ارشد کشور باید در این شرایط وفاق بیشتری را به نمایش می‌گذاشتند:

«اختلاف‌ها در این حد که موجب توقف کار مشترک می‌شود در شرایطی که وضعیت امنیتی کشور بی‌حد خراب است، نشانهٔ خوبی نیست. باید مقامات ارشد کشور در این شرایط همصدایی و وفاق بیشتری را به نمایش بگذارند».

در همین حال، محمد عبده نمایندهٔ بلخ در مجلس نمایندگان نیز می‌گوید که این استعفا ممکن است در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری بعدی باشد:

«دلایل استعفای ایشان در متن گفته شده است، در حال حاضر تنها دلایل واضح همین‌ها استند. اما ممکن است آقای اتمر برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمادگی بگیرد و برای همین از مقامش کنار رفته است».

حمدالله محب که به جای آقای اتمر گماشته شده است پیش از آن به عنوان یکی از اعضای برجستهٔ ستاد انتخاباتی آقای غنی کار کرده است.

وظایف او شامل نظارت دفتر سخنگو، دفتر مکاتبات و ارتباطات دیپلماتیک، دفتر پروتکل، دفتر دادخواست‎ها و و دبیرخانه ریاست جمهوری بوده است.

شماری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی نیز در این مورد واکنش نشان داده اند.

روح‌الله باران نوشته است که استعفا از قدرت آقای اتمر نخواهد کاست:

«کنار رفتن اتمر، از شعاعِ تاثیر او بر رئیس‌جمهور نمی کاهد، حنیف اتمر صاحب حکومت میماند. او فقط از کار اداری در حکومت وحدت ملی استعفا داده است».

یک کاربر دیگر هم نوشته است که آقای اتمر روابطی با کشورهای منطقه بدون مشورهٔ رییس جمهوری داشته است:

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала