هشدار عربستان به ایران مبنی بر استفاده از گزینه نظامی

© AFP 2023 / STR/VAHIDREZA ALAIهشدار عربستان به ایران مبنی بر استفاده از گزینه نظامی
هشدار عربستان به ایران مبنی بر استفاده از گزینه نظامی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در عربستان سعودی به این باور اند در صورتی‌که ایران تنگهٔ هرمز یا تنگهٔ باب‌المندب را ببندد، احتمال می‌رود جواز اقدام نظامی صادر شود.

به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم المحنی، مشاور وزارت انرژی عربستان سعودی امروز (سه‌شنبه، ۲۸ اگست) در مصاحبه با آژانس رویترز گفته است که ایران با وجود تهدیدها، قادر به مسدود نمودن تنگهٔ هرمز یا تنگهٔ باب‌المندب نیست.

مشاور وزارت انرژی عربستان این اظهارات را در واکنش به گفته‌های فرمانده نیروی بحری سپاه ایران که گفته بود ایران کنترول کامل تنگهٔ هرمز را در دست دارد، گفته است که اگر ایران تنگهٔ هرمز را ببندد، احتمال دارد شورای امنیت سازمان ملل مجوز اقدام نظامی را صادر کند.

المحنی درمورد تحریم‌های وضع‌شده علیه تهران گفت: "این تحریم‌ها موجب توقف کامل صادرات ایران نخواهد شد".

آمادگی ایران برای بستن تنگی هرمز به‌روی صادرات نفت - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی ایران برای بستن تنگی هرمز به‌روی صادرات نفت

قبل از این علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروهای بحری سپاه ایران گفته بود: "نیروی دریایی ارتش و سپاه در آمادگی کامل به سر می‌برند. حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان به دقت رصد می شود و ما بیش از گذشته بر آب‌های جنوب کشور اشراف اطلاعاتی داریم".

قابل ذکر است که در اوایل ماه اگست سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس در چارچوب برنامه سالانه رزمایش‌ها، مانورهای نظامی انجام داد که هدف از برگزاری آن، مقابله با خطرات احتمالی بود.

به تاریخ ۴ جولای نیز سپاه پاسداران ایران اعلام کرد در صورت ادامهٔ سیاست تحریمی امریکا علیه ایران، برای بستن تنگه هرمز آماده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به تاریخ هشتم ماه می از توافقنامهٔ هسته‌ای با ایران (برجام) که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده بود، خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران از سر گرفته خواهند شد.

رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که وی نه تنها در مدت ۹۰ — ۱۸۰ روز تحریم‌های سابقه را احیا می‌کند، بلکه تحریم‌های جدید نیز علیه ایران وضع خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала