چرا افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نکرد؟

© Sputnik / Alexander Vilf /  مراجعه به بانک تصاویر چرا افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نکرد؟
چرا افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نکرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرانجام عدم شرکت حکومت افغانستان سبب شد گفتگوهای صلح مسکو در مورد افغانستان به تأخیر بیافتد، اما در حالی که حکومت افغانستان همیشه از علاقمندی برای رسیدن به راه حل سیاسی حرف زده است، چه چیزی سبب شد تا افغانستان حاضر به گفتگو در این نشست نشد.

به گزارش اسپوتنیک قرار بود در چهارم سپتمبر مسکو میزبان نشست مذاکرات رویاروی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان* باشد، اما وزارت خارجهٔ افغانستان اعلام کرد که در این نشست شرکت نخواهد کرد. در اعلامیهٔ‌ وزارت خارجهٔ افغانستان آمده بود:

«نشست فارمت ماسکو نیز یکی از مکانیزم‌های عمده منطقوی است که ما از تلاش‌های مستمر فدراتیف روسیه منحیث برگزار کننده و رئیس مشترک آن اظهار سپاس داریم. با در نظر داشت تعهد اساسی به صلح پایدار به رهبری و مالکیت مردم افغانستان متوقع بودیم تا این نشست زمینه مذاکرات مستقیم صلح بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان را مساعد ساخته فرصت بی‌نظیر در راستاى رسیدن به هدف جمعی مردم افغانستان که همانا رسیدن به صلح و ثبات در کشور است را فراهم نماید. اما متاسفانه با وجود حسن نیت حکومت وحدت ملی متکی بر اجماع مردم افغانستان برای صلح، دولت محترم روسیه و تاکید جامعه بین‌المللی، گروه طالبان به پیام صلح و مذاکره مستقیم جواب رد دادند که در نتیجه، اصول پذیرفته شده بین‌المللی و منطقوی برای صلح و مذاکره مستقیم است را احترام نگذاشتند. بناً اشتراک نمایندگان طالبان در اجلاس فارمت ماسکو غیر ضروری پنداشته میشود. به اساس اصول پذیرفته شده فوق، دولت جمهوری اسلامی افغانستان نیز نمیتواند در اجلاسی که طالبان تعهد مذاکره نداشته باشد اشتراک نماید».

سرانجام در پی گفتگوی تلفونی میان رییس جمهوری افغانستان و وزیر خارجهٔ روسیه، این نشست برای مدت زمان نامعلوم به تأخیر افتاد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ افغانستان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که در پی گفتگوی تلفونی رییس جمهوری افغانستان با وزیر خارجهٔ روسیه، نشست مسکو در مورد گفتگوهای طالبان با دولت افغانستان به تعویق افتاده است. به گفتهٔ صبغت‌الله احمدی، زمان احتمالی از سرگیری این پروسه مشخص نیست.

چمن‌شاه اعتمادی عضو پارلمان افغانستان می‌گوید که عدم حضور ایالات متحده در این نشست یکی از دلایل اصلی عدم حضور افغانستان است:

«دلایل متعددی می‌تواند وجود داشته باشد. یکی آمادگی نداشتن حکومت افغانستان برای تدوین یک استراتیژی و مکانیزم مشخص برای گفتگوهای مسکو و شاید هم از لحاظ زمانی، مقامات افغانستانی نتوانند با خیال راحت در این نشست شرکت کنند. اما یک دلیل اصلی دیگر عدم استقبال و حضور ایالات متحده امریکا به عنوان حامی حکومت وحدت ملی از این نشست است و وقتی امریکا در این نشست شرکت نمی‌کند، حکومت افغانستان نمی‌تواند خود را در این نشست حاضر ببیند».

آقای اعتمادی می‌گوید که هنوز حکومت افغانستان علاقمند گفتگوهای صلح است، مگر این‌که در استراتیژی صلح با طالبان تغییر جدیدی به وجود بیاید. 

در همین حال، محمد عبده نمایندهٔ ولایت بلخ در پارلمان افغانستان می‌گوید 

به گفتهٔ وی طالبان تبدیل به حربه‌یی برای رقابت‌های منطقوی و بین‌المللی دیگر کشورها شده اند.

افغانستان می‌خواهد قیومیت مذاکرات صلح در دست خودش باشد و افغانستان علاقمند استند تا از نقش کشورهای مختلف در این روند استفاده کند. مشکل این است که طالبان در مذاکرات شان صادق نبوده اند».

که نوع برداشت کشورها از طالبان و برنامهٔ شان برای صلح با این گروه متفاوت است:

«طالبان یک گروه تروریستی است. آن‌ها برای بیرون رفتن از انزوای خود تلاش می‌کنند تا با کشورهای مختلف دیدار و مذاکره کنند. طالبان می‌خواهند به جهان نشان دهند که تروریست نیستند و اعمال شان تروریستی نیست. کشورهای مختلف هم برداشت‌های مختلف می‌توانند داشته باشند».

به گفتهٔ این نمایندهٔ مجلس، همین طالبانی که حاضر به مذاکره است یک اهرم فشار در رقابت‌های بین‌المللی استند و «از یاد نبریم که آنها در حال حاضر مصروف قتل و سلاخی مردم افغانستان نیز استند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала