چارلی چاپلین افغانستان؛ چهره و حرکات مشابه با داستان متفاوت + ویدیو

© Sputnik / TAZIMکریم اسیر، چارلی چاپلین افغانستان
کریم اسیر، چارلی چاپلین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همه او را به نام چارلی چاپلین افغانستان می‌شناسند. در تیاتیر‌های خیابانی و برنامه‌های فرهنگی اشتراک می‌کند و سوژه‌ها و مشکلات جامعه افغانی را در نقش چارلی چاپلین به تصویر می‌کشد.

اما در عقب گریم و مکیاژ چارلی چه کسی است؟

محمد کریم اسیر نام دارد و دانش آموخته‌ی دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه کابل بخش هنرپیشگی است.

او چهار سال پیش  مدرک دانش آموخته‌گی خود را از این  دانشکده گرفت و هنرپیشگی را به گونه‌ی حرفه‌یی آموخته است.

این که چرا در میان هنرپیشه‌ها و کمدین‌های مشهور دنیا خواست نقش چارلی چاپلین را اجرا کند،  می‌گوید:

«در اصل انتخاب شخصیت چارلی چاپلین بر می‌گردد به این که من کودک بودم و کار‌های او را تعقیب می‌کردم و لذت می‌بردم. حس می‌کردم که چارلی حرفی برای گفتن دارد و درد‌های یک اجتماع را به تصویر می‌کشد. بعد از این که شامل مکتب شدم، یک مضمون به نام تیاتر می خواندیم. این علاقه‌مندی بیشتر شد و حس کردم که می‌توانم یک هنرپیشه باشم. پس از این که شامل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل شدم، انتخاب نقش چارلی چاپلین از همان جا آغاز شد. در اول تلاش کردم که در مورد چارلی بیشتر بخوانم و بیشتر بدانم تا نقش او را به خوبی اجرا کرده بتوانم».

به گفته‌ی اسیر، مردم نقش آفرینی او را دوست دارند و وی را به عنوان چارلی چاپلین افغانستان می‌شناسند.

محمد کریم اسیر مصروف اجرای تیاتیر‌های خیابانی است و نارسایی‌های اجتماعی افغانستان را در قالب شخصیت چارلی چاپلین به تصویر می‌کشد.

اسیر در مورد انتخاب سوژه‌ها و این که چه سوژه‌های را انتخاب می‌کند و چه گونه تیاتر خیابانی را آغاز کرد، می‌گوید:

«در انتخاب سوژه‌ها ما کار تیمی می‌کنیم و معمولا سوژه‌های را انتخاب می‌کنیم که در اجتماع وجود دارد، مثل فرهنگ شهرنشینی، ریختن کثافات در جایی مشخص و غیره. بعد ما این سوژه‌ها را گرد هم آوردیم و برای اولین بار کار ما از کلیپ‌های کوتاه به تیاتر خیابانی تبدیل شد».

اجرای کریم اسیر کاپی مطلق چارلی چاپلین بازیگر و کارگردان سال‌های 1967 سینمای هالیوود است.

اما چارلی چاپلین افغانستان می‌گوید، تنها تفاوت که نقش آفرینی او با چارلی چاپلین اصلی دارد این است که او بیشتر سوژه‌های جامعه افغانستان را به تصویر می‌کشد و دوست دارد در قالب کمید، نارسایی‌های جامعه را به تصویر بکشد.

محمد کریم اسیر در پیوند به استقبال مردم از اجرای او می‌گوید:

«من وقتی داخل صحنه می‌شوم، در نخست استرس دارم که آیا مردم از اجرای نقش من راضی خواهند بود یا نه؛ اما همین که داخل صحنه می شوم، یک دنیا تشویق می‌کنند و از نگاه‌های مردم حس می‌کنم که مرا خیلی نزدیک با شخصیت اصلی چارلی می‌بینند. وقتی نمایش تمام می‌شود، مردم برای عکس گرفتن و امضا گرفتن می‌آیند وحس می‌کنند چارلی اصلی را می‌بینند. گاهی مردم حتا نمی‌دانند که این کرکت شخصیت اصلی نیست».

محمد کریم اسیر مصروف فعالیت در نهاد فرهنگی «پروانه» است و به گفته‌ی خودش، در کنار اجرای نقش چارلی چاپلین، نمایش‌نامه‌های بزرگ‌ترین نویسنده‌های خارجی را نیز اجرا کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала