طالبان و کنفرانس مسکو

© JAKطالبان و کنفرانس مسکو
طالبان و کنفرانس مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع معتبر نزدیک به طالبان معلومات بیشتری در مورد اهداف و آمادگی گروه طالبان برای اشتراک در كنفرانس روسیه را در اختیار اسپوتنیک قرار داد.

به گفته این منبع، طالبان فارمت مسکو را منحیث میکانیزم بی‌طرف در عرصه روند صلح بین‌الافغانی میدانند. دیگر ساختار های بین المللی که برای تشویق و ترغیب آشتی ملی در افغانستان فعالیت دارند، به طور مثال پروسه کابل و یا گروه هماهنگی چهارجانبه، قابل اعتماد جنبش طالبان نمیباشند چون امریکا و کشورهای غربی از نقش کلیدی و تصمیم کننده در این نهادها برخوردارند. به این دلیل طالبان از حضور در چنین کنفرانس ها خودداری نمودند، اما به دعوت روسیه لبیک گفتند.

به گفتهٔ منبع، فارمت مسکو همچنان از خاطر آن ضروری و مبرم است که در آن تمام کشورهای مهم منطقه و همسایگان افغانستان، یعنی تمام ممالکی که برای افغانستان پراهمیت میباشند عضویت دارند. بنأ این میکانیزم زمینه آن را فراهم میسازد که کشورهای فوق الذکر در قبال مسأله افغانستان موضع مشترک را ‪اتخاذ نمایند و درباره بیرون رفت از حالت فعلی به اجماع برسند

چرا افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نکرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
چرا افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نکرد؟

این منبع طالبان خاطر نشان کرد که طالبان با شمار زیادی از کشورهای عضو فارمت مسکو روابط مستقیم و دایمی ندارند. از این رو گروه لازم میداند در قدم اول مواضع خویش نسبت به راه حل بحران افغانستان و  مسائل منطقوی به دولت های همسایه معرفى نمايند و به آنان اطمينان بدهد که طالبان قصد ایجاد تهدید و خطر برای کشورهای منظقه ندارند و طرفدار حل هر چه زودتر منازعه افغانستان و برقراری روابط دوستانه با تمام ممالک دنیا میباشند. علاوه بر آن، طالبان تلاش خواهند كرد كشورهاى منطقه را قناعت ببخشند كه اخراج نيروهاى ايالات متحده و ناتو از افغانستان بر اوضاع امنيتى تأثير منفی نخواهد داشت. برعکس، به باور گروه، پایان حضور نظامی امریکا و متحدینش در افغانستان راه حل مسأله افغانستان میباشد که به تأمین امنیت و ثبات در منطقه کمک هم خواهد کرد.

این منبع طالبان ابراز امیدواری نمود که نشست آینده فارمت مسکو به اعتمادسازی میان طالبان و کشورهای منطقه مساعدت خواهد کرد. وی همچنان اضافه کرد که برای امریکا و اداره کابل بهتر است موضع گیری منفی شان را در مورد فارمت مسکو تغییر بدهند، اما اظهار داشت که اشتراک امریکا و دولت افغانستان در جلسه روسیه برای طالبان اهمیت کلیدی ندارد. به دلیل آن که گروه فعلأ وارد مذاکرات مستقیم با واشتگتن گردیده است. آن چه که مربوط به حکومت کابل است، طالبان این حکومت را منحیث بازیگر مستقیل محسوب نمی‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала