روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد

© Nikolay Grigorievروزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد
روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مقاله منتشره در روزنامه « 7 روز»، چاپ امریکا گفته شده، جنگها، قتل و قتال و دیگر اعمال خشونت بار، شاید، در دهه آینده هرچه بیشتر گسترش یابند، چون گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث شعله ورشدن تجاوزات در سراسر جهان گردد.

تحقیقات که بطور مفصل در مجله Science تشریح شده، نتائیج کارهای را تعمیم میکند که عرصه های مختلف، از باستانشناسی تا اقتصاد را در بر میگیرد، تا منظره هرچه بیشتر دقیق آن ایجاد شود که چگونه تغییرات، مربوط به بلندرفتن حرارت و بارندگی ها، میتواند باعث خشونت ها گردند.

اگرچه دانشمندان دقیقاً نمی دانند که چرا گرم شدن جهانی خشونت ها را تحریک میکند، معلومات حاصل شده راجع به این گواهی میدهند که این یک نتیجه مهم دیگر تغییرات اقلیمی، برعلاوه بلندرفتن سطح اقیانوس جهانی و شدت طبیعی گرمی غیرمعمول است.

سلامون سیان اقتصاددان از پوهنتون پنسلوانیا در نیوجرسی مولف عمده تحقیقات میگوید:« این تحقیقات نشان میدهند که نفع کاهش نشر گازات بخار در واقعیت امر، نسبت به آنچه که ما قبلاً فکر میکردیم، بیشتر است».

سیان و همکاران او به خاطر تکمیل تحلیل خود صدها تحقیق در عرصه های کامل، بشمول اقلیم شناسی، باستانشناسی، اقتصاد، سیاست شناسی و روانشناسی مطالعه کرده اند.

در نهایت تیم بر 60 تحقیق، مربوط به اقلیم، منازعات، درجه حرارت، خشونت ها و جنایات اکتفا کرد و بصورت تکراری معلومات این تحقیقات را با استفاده از ساختار عمومی احصائیوی تحلیل کرد.

نتائیج حیرت انگیز به دست آمد: حتی انحراف نسبتاً ناچیز از درجه حرارت نورمال یا مقدار بارندگی خطر منازعات به سطوح مختلف، از تجاوزگری انفرادی، بطور مثال قتل و تجاوز جنسی گرفته، تا متزلزل شدن ثبات سیاسی به سطح یک کشور و جنگ های بین المللی، بطور قابل ملاحظه بالا می برد. این تحقیقات همه مناطق عمده جهان و وقفه های زمانی مختلف، از چند ساعت و چند سال گرفته تا چند دهه و چند قرن را در بر میگیرد. در نتیجه، دانشمندان مودل های مشابه تجاوزگری بشری را کشف کردند که از عوامل اقلیمی ناشی میگردند.

به مثابه مثال ها میتوان شعله ورشدن خشونت های معیشتی در هند و آسترالیا، کثرت جدال ها و قتل ها در ایالات متحده و تانزانیا، خشونت های اتنیکی در اروپا و آسیای جنوبی و بکاربرد قوه در هالند یاداوری کرد.

© Fotolia / Xyدانشمندان راجع به عواقب جدی نابودی انواع در جهان طبیعت هشدار میدهند
دانشمندان راجع به عواقب جدی نابودی انواع در جهان طبیعت هشدار میدهند - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان راجع به عواقب جدی نابودی انواع در جهان طبیعت هشدار میدهند

در جمله تحقیقات اثر وجود داشت که بی ثباتی سیاسی و جنگهای مدنیت باستانی مایا (امریکایی جنوب) را با خشکسالی طولانی مربوط می سازد که به اثر تغییرات اقلیمی بوجود آمده بود که علت آن گرم شدن جهانی در ساحه نزدیک اقیانوس آرام بود.

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد
روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد

پروفیسور ادوارد میگیل از پوهنتون کالیفورنیا در بیرکلی، یکی از مولفان تحقیقات میگوید:« در آن وقت دوران کلاسیک مدنیت مایا خاتمه یافت».

یک تحقیق دیگر رابطه بین شکست مدنیت قدیم خیمیرها در کمبودیا در قرن 14 که معبد انگکور-وات را اعمار کرده بود، با خشکسالی که چندین سال، همراه با بارندگی های متناوب شدید موسمی، طول کشید، تعیین کرده است.

© AFP 2023 / Voishmelروزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد
روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه: گرم شدن جهانی اقلیم میتواند باعث بروز جنگها و خشونت ها گردد

برید بوشمن، پروفیسور معاشرت و روان شناسی در پوهنتون در ایالت اوهایو که در رشته تجاوزگری بشری و خشونت ها تخصص دارد، تحقیقات را «تائثیر بخش» نامیده است. او میگوید:« امیدوارم که این تحقیقات آگاهی راجع به این که تغییرات اقلیمی عرصه های مختلف فعالیت های بشر را، بشمول جنگها، احتوا میکند، بالا خواهد برد».

بوشمن عقیده دارد که تغییرات شدید درجه حرارت و مقدار بارندگی مردم را هرچه بیشتر اندوهگین می سازند. او گفت:« وقتیکه مردم در وضع بد روحی قرار داشته باشند، آنها به تجاوزگری تمایل بیشتر دارند».

تیوری دیگر اینست که کمبود یا زیادبودن بارندگی میتواند اقتصاد را ورشکست سازد. وقتیکه مردم عواید بسیار کم داشته باشند یا اقتصاد منطقه فرو می پاشد، این نیات انسان را تغییر میدهد — بطور مثال، او در مورد شمول در گروه شورشی تصمیم میگیرد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала