افشاگری‌های شیرخان فرنود درمورد قضیهٔ کابل‌بانک + ویدیو

© Photo / social mediaافشاگری‌های شیرخان فرنود درمورد قضیهٔ کابل‌بانک + ویدیو
افشاگری‌های شیرخان فرنود درمورد قضیهٔ کابل‌بانک + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
علت مرگ شیرخان فرنود، موسس کابل‌بانک سکتهٔ قلبی اعلام شده، اما سر و صداهای زیادی در داخل افغانستان وجود دارد که مرگ وی از قبل برنامه ریزی شده بود.

به گزارش اسپوتنیک، شیرخان فرنود، موسس و یکی از سهام‌داران اصلی کابل‌بانک در حالی که محکومیت حبس خود را سپری می کرد، به تاریخ ۲۴ اگست در زندان بگرام درگذشت.

آقای فرنود به جرم اختلاس و پول‌شوییدر سال ۲۰۱۳ به پنج سال حبس محکوم شده بود که با باز شدن دوباره دوسیه کابل بانک، او به ۱۰ سال حبس محکوم گردید.

ویدیویی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از جریان جلسهٔ محاکمهٔ آقای فرنود است که وی در آن قضیهٔ کابل‌بانک را مفصلاً تشریح نموده و عاملین اصلی این اختلاس را معرفی می‌کند.

شیرخان فرنود در سال ۲۰۰۴ بزرگترین بانک خصوصی افغانستان را که بنام کابل‌بانک یاد می‌شد، تاسیس کرد.
اما در سال ۲۰۱۰ بانک مرکزی افغانستان، اداره کابل‌بانک را به دست گرفت و اعلام کرد که سهامداران این بانک، بخشی از سپرده‌های مردم را به عنوان قرضه برداشته و در دبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
در این رسوایی، پای برادر حامد کرزی، رییس جمهور وقت و برادر مارشال قسیم فهیم، معاون اول رییس جمهور کرزی نیز کشانده شد.

بعد از این اتهام، نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار از سپرده‌های این بانک ناپدید بود و بانک مرکزی افغانستان نیز برای جلوگیری از ورشکستگی کابل‌بانک، پول هنگفتی را به حساب این بانک که به کابل‌بانک نو تغییر نام داده بود، واریز کرد.

به دنبال این رسوایی، در سال ۱۳۹۱، دادگاه علنی برای محاکمه عاملان بحران کابل بانک دایر شد که در آن، شیرخان فرنود به ۵ سال زندان محکوم گردید.
با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، دوسیهٔ بحران کابل‌بانک در سال ۲۰۱۴ دوباره باز شد که درپی آن آقای فرنود به ۱۰ سال زندان و پرداخت میلیون‌ها دلار محکوم شد.
از آن زمان تاکنون، شیرخان فرنود، برای سپری کردن مدت حبس‌اش در زندان بگرام زندانی بود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала