هدف جنرال دوستم از سفر به ازبکستان چی بود؟

© JAKهدف جنرال دوستم از سفر به ازبکستان چی بود؟
هدف جنرال دوستم از سفر به ازبکستان چی بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که احزاب سیاسی افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان اعلام آمادگی کرده‌اند، منابع خبری از پایان سفر جنرال دوستم به ازبکستان خبر داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و از اعضای ائتلاف احزاب سیاسی این کشور اخیرا برای دیدار با مقامات ازبکستانی به تاشکند سفر کرد.
«باتور دوستم» در صفحه فیسبوک خود نوشت: جنرال دوستم در سفرش به ازبکستان با مقامات این کشور درباره وضعیت امنیتی شمال افغانستان و تحولات سیاسی اخیر گفت‌وگو کرده است
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که جنرال دوستم از اعضای رهبری آن محسوب می‌شود نیز برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان اعلام آمادگی کرده است.  

گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که احزاب سیاسی افغانستان تلاش می‌کنند تا از طریق ازبکستان با گروه طالبان ارتباط برقرار کرده و مذاکرات صلح با این گروه را آغاز کنند.
گمان می رود که ممکن است سفر جنرال دوستم به ازبکستان به نمایندگی از احزاب سیاسی این کشور صورت گرفته باشد تا درباره مذاکرات احتمالی با طالبان با مقامات ازبکستانی گفت‌وگو کرده باشد.
این در حالی است که تا کنون اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان جزئیاتی از هدف سفر جنرال دوستم به ازبکستان ارائه نکرده است.
با این حال، احزاب سیاسی افغانستان به دلیل عدم اعتماد به روند انتخابات پیش از این اعلام کرده بودند که ایجاد دولتی ائتلافی یکی از طرح‌های مورد نظر جریان اپوزیسیون است.  

 

© Photo / G A N / G A Nرهبران ائتلاف بزرگ ملی
رهبران ائتلاف بزرگ ملی  - اسپوتنیک افغانستان
رهبران ائتلاف بزرگ ملی

در یک هفته اخیر موضوع ایجاد دولت ائتلافی بین احزاب سیاسی و گروه طالبان بارها در سطح رسانه‌ها مطرح شده اما هرگز از سوی منابع رسمی تائید نشده است.
اگر چه دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان است اما در عین زمان از اعضای محوری ائتلاف بزرگ ملی افغانستان مسحوب می‌شود که بزرگترین جریان اپوزیسیون دولت افغانستان است.
کارشناسان معتقدند که احزاب سیاسی بهترین جایگزین برای دولت افغانستان در مذاکره با طالبان محسوب می‌شود زیرا برخلاف سایر کشورها احزاب سیاسی می‌توانند در مذاکره با طالبان از مردم این کشور نمایندگی کنند و زمینه خروج مسالمت نیروهای خارجی از افغانستان را فراهم آورند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала