سواستوپل؛ افغانستان کوچک در قلب مسکو + ویدیو

© Sputnik / POYAسواستوپل؛ افغانستان کوچک در قلب مسکو + ویدیو
سواستوپل؛ افغانستان کوچک در قلب مسکو + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زمانی که شما هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین تان در شهر بزرگی مانند مسکو زندگی کنید، نیازمند جایی خواهید بود که بویی افغانستان را به مشام شما بیاورد.

بدون شک مکان یکی از این محلات در روسیه ساختمان‌های مربوط به هوتل «سواستوپول» است که  در قلب شهر زیبای مسکو پایتخت روسیه موقعیت دارد.

در این مرکز، با دیدن هزاران هموطن میتوان خود نزدیک به سرزمین مادری (افغانستان) را احساس کرد. چندین ساختمان این هوتل از سال 1997 در اختیار شهروندان افغانستان قرار دارد که در آن صدها نفر مشغول تجارت های خورد و بزرگ اند.

غلام محمد جلال رئیس مرکز کاری و جامعۀ سراسری افغان‌ها در مسکو در مورد چگونگی ایجاد این مجتمع تجارتی به خبرنگار اسپوتنیک گفت:

« بعد از این که در سال 1993 پس از تغییر رژیم و آغاز جنگ های داخلی، کتله‌های وسیع افغان‌ها از کشور خارج شده و به کشورهای خارجی و از جمله فدراسیون روسیه مهاجر شدند، ما به این اندیشه بودیم که حداقل باید به صفت مهاجر سیاسی در روسیه قبول شویم، اما دیده شد که سیستم سابق (شوروی) از بین رفته و روسیه نوین نمی‌توانست همۀ مهاجرین را بپذیرد. در نتیجه ما در تلاش آن شدیم که زمینه کار را به خود مساعد سازیم. برای آن که زمینه کار را فراهم بسازیم، ضرورت بود تا ما یک ارگان راجستر شده و رسمی باید داشته باشیم. همین بود که اکثریت مهاجرین افغان در صدد ان شدند که تا یک مرکزکاری را ثبت و راجستر کنند تا بتواند در ادارات دولتی روسیه از حقوق مردم افغانستان دفاع کند. پس از تلاش های فراوان، بلاخره در در 19 فبروری 1997 در نتیجه انتخابات مستقیم و سری توانستیم که مرکز کاری افغان‌ها را ایجاد کنیم. از ان زمان تا حال مرکز کاری در خدمت شهروندان افغانستان، مقیم روسیه قرار دارد و زمینه کار را برای هموطنان ایجاد کرده است».

آقای غلام همچنان افزود که فعالیت‌های این مرکز در مسایل اقتصادی خلاصه نمی‌شود:

«در کنار مسایل اقتصادی ما هیچگاه امور فرهنگی و اجتماعی را فراموش نکردیم. به همین منطور در مرکز کاری که متشکل از 30 نفر اعضای رهبری و 9 کمیته، شامل کمیته‌های فرهنگی، تجارتی، مهاجرین، زنان، جوانان، کمیتۀ حقوقی و سایر کمیته‌ها بود. ما توانستیم که مجلات، روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها را به راه بیاندازیم که شامل «هفت روز»، «پرستو»، «زمانه»، «آواز»، «نوید روز»، «اتحاد و عمل» بود و سهم برازنده را در انسجام افغان‌ها بازی کرد. شهروندان افغانستان بصورت عموم در روسیه مصروف کار و تجارت هستند و این باعث آن شده که از جرم و جنایت جلوگیری شود. باید گفت که در روسیه  حدود 10 الی 12 زندانی داریم که به جرم شان قتل اعضای خانواده می‌باشد».

این مرکز، به منظور کارهای تجارتی در نظر گرفته شده که در آن اجناس به طور عمده و پرچون به فروش می‌رسد.

هموطنانی که در شهرهای دور زندگی می‌کنند، بخشی از مشریان این مرکز استند که می‌توانند اموال را در مقابل پول نقد و یا قرض بدست آورند.

آقای جلال می‌گوید که آنان به جشن‌های افغانستان نیز توجه داشته اند:

«در کنار امور اقتصادی ما همه ساله در این کشور جشن‌های ملی خود از جمله نوروز، عید رمضان و قربان، جشن استقلال وسایر جشن ها را تجلیل می‌کنیم. ما برعلاوه کورس زبان‌های ملی را برای کودکان و زبان روسی را به بزرگ سالان راه اندازه کرده‌ایم».

به گفتۀ آقای جلال در این مرکز 2000 شهروند افغانستان کار می‌کنند که از آن جمله، 200 شرکت متعلق به هموطنان هندو و سیک می‌باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала