دولت امریکا حقیقت جنگ در افغانستان را از مردم خود پنهان می کند

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaدولت امریکا حقیقت جنگ در افغانستان را از مردم خود پنهان می کند
دولت امریکا حقیقت جنگ در افغانستان را از مردم خود پنهان می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات امریکایی در 17 سال جنگ مرتب ارزیابی‌های اغراق‌آمیزی را از پیشرفت در جنگ افغانستان منتشر می‌کنند، اما چیزی که واقعن در افغانستان جریان دارد مغایر آن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، بیش از ۲۲۰۰ سرباز امریکایی در جنگ افغانستان کشته شده‌اند و ایالات متحده بیش از ۸۴۰ میلیارد دالر را برای مبارزه با طالبان و کمک و بازسازی افغانستان هزینه کرده است. هزینه این جنگ با درنظر داشت ارزش فعلی دالر، خیلی بیشتر از مبلغی است که صرف برنامه مارشال برای بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم شد. این مقدار سرمایه‌گذاری باعث ایجاد فشار شدید برای امریکایی‌ها شده است تا نشان دهند که طالبان در حال شکست و کشور در حالی بهبودی است.
اما از سال ۲۰۱۷ به این‌سو، طالبان بیش از هر زمان دیگری پس از حمله ایالات متحده، قلمرو خود را در افغانستان گسترش داده‌اند. تنها در طول یک هفته در ماه گذشته، شورشیان طالبان ۲۰۰ افسر پولیس و سرباز افغان را کشتند، دو پایگاه‌ اصلی نیروهای امنیتی افغانستان را سقوط دادند و شهر غزنی را مورد تاخت و تاز قرار دادند.
ارتش امریکا می‌گوید که دولت افغانستان به طور موثر ۵۶ درصد از خاک کشور را «تحت کنترل یا نفوذ» خود دارد. اما این ارزیابی برپایه‌ی نیرنگ و فریب آماری استوار است. در بسیاری از ولسوالی‌ها، حکومت‌ افغانستان تنها بر مقر ولسوالی و پادگان‌های نظامی کنترل دارد در حالیکه بقیه‌ی ولسوالی تحت کنترل جنگ‌جویان طالبان است.
در روی کاغذ، تعداد نیروهای امنیتی افغانستان با ۱۰ در برابر ۱، بیشتر از جنگ‌جویان طالبان است. اما برخی از مقامات افغان تخمین می‌زنند که یک-سوم سربازان و نیروهای پولیس افغانستان «خیالی» و کسانی هستند که صفوف نیروهای امنیتی را ترک یا فرار کرده‌اند اما از لیست پرداخت معاشات حذف نشده‌اند. بسیاری از نیروهای امنیتی افغانستان آن‌چنان که باید آموزش نظامی ندیده‌اند و فاقد شرایط لازم برای میدان نبرد هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала