ترامپ دادگاه لاهه راهشدار داد/ تحقیق درباره جنایت جنگی در افغانستان را متوقف کنید

© AP Photo / Mike Corderترامپ دادگاه لاهه راهشدار داد/ تحقیق درباره جنایت جنگی در افغانستان را متوقف کنید
ترامپ دادگاه لاهه راهشدار داد/  تحقیق درباره جنایت جنگی در افغانستان را متوقف کنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کاخ سفید هشدار داد در صورتی که دیوان بین‌المللی کیفری تحقیقات درباره جنایات جنگی امریکا در افغانستان را آغاز کند، موضع سختگیرانه‌تری علیه این نهاد بین‌المللی گرفته و تحریم‌هایی را علیه قضات آن اعمال خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نشریه Report ، دولت ایالات متحده امریکا، قضات دادگاه بین‌المللی کیفری را تهدید کرد در صورتی که روند جنایات جنگی این کشور در افغانستان را بررسی کنند، هدف تحریم‌های واشنگتن قرار می‌گیرند.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ قرار است امروز دوشنبه ۱۹سنبله با سخنرانی در واشنگتن، این تهدید را رسما اعلام کند. این نخستین سخنرانی آقای بولتون از زمان آغاز کارش در کاخ سفید خواهد بود.
در بخشی از پیش‌نویس متن سخنرانی بولتون آمده است: «ایالات متحده از همه ابزارهای لازم برای دفاع و حفاظت از شهروندان خود و کشورهای هم‌پیمانش استفاده خواهد کرد تا مانع از پیگرد و محاکمه غیرقانونی آنها توسط این دادگاه نامشروع شود.»
امریکا در این متن پیش‌نویس تهدید کرده است که در صورت آغاز تحقیق در مورد جنایت جنگی کارکنان و مأموران امنیتی این کشور در افغانستان، متقابلا با دیوان بین‌المللی کیفری «مبارزه» خواهد کرد.
در گزارش آمده است اگر اقدامات متقابل امریکا عملی شود، دولت ترامپ مانع از ورود قضات دیوان کیفری بین‌المللی به خاک کشورش خواهد شد و اموال و دارایی‌های آنها در چرخه مالی آمریکا را تحریم و توقیف خواهد کرد.
دادگاه بین المللی کیفری در لاهه با هدف مجازات جنایتکاران جنگی که متهم به جنایات علیه بشریت و نسل کشی هستند، فعالیت می کند. امریکا از تصویب «قرارداد رم» که به موجب آن دادگاه بین المللی کیفری در سال 2002 تاسیس شد، خودداری کرده است. جرج دابلیو بوش، رئیس جمهور وقت امریکا [در سال 2002" با آغاز به کار این دادگاه مخالفت کرد. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا گام هایی برای همکاری با این سازمان برداشت ولی آن را تصویب نکرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала