بی‌خبری در غزنی پس از حملهٔ طالبان

© Sputnik / JAKبی‌خبری در غزنی پس از حملهٔ طالبان
بی‌خبری در غزنی پس از حملهٔ طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر نی از نهادهای جهانی خواسته است تا حمله طالبان به غزنی را جنایت جنگی خوانده، در مذاکرات با طالبان از آنها بخواهند تا در جریان حملات شان به اماکن عامه و افراد ملکی آسیب نرسانند.

به گزارش اسپوتنیک، بامداد ۲۶ اسد، جنگجویان طالب با رسیدن به شهر غزنی، آنتن‌های رسانه‌ها و شبکه‌های مخابراتی را از بین بردند و در دومین روز پس از حمله به این شهر، رادیو و تلویزیون غزنویان را به آتش کشیدند.

طالبان همچنان با نصب اخطاریه در ساختمان‌های رسانه‌های فعال شهر غزنی به آنها اخطار داد که در صورت از سر گیری فعالیت‌شان، این رسانه‌ها مورد حمله قرار خواهند گرفت.

براساس گزارش‌ها، در نتیجهٔ حمله جنگجویان طالب به ولایت غزنی، یک کارمند تخنیکی تلویزیون ملی افغانستان در این ولایت جان باخته است.

نوید محمدی، مسوول دیدبان رسانه‌های افغانستان در مصاحبه با آژانس اسپوتنیک با ابراز نگرانی دفتر حمایت‌کنندهٔ رسانه‌های افغانستان "نی" گفت که این دفتر از حکومت افغانستان رسماً می‌خواهد تا خسارات وارده بر رسانه‌ها را بپردازد و با توجه به هشدار طالبان، راهکار منظمی را برای تامین امنیت رسانه‌ها در غزنی روی دست بگیرد.

وی در ادامه می‌گوید:

"نی همچنان از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد آنچه را در غزنی اتفاق افتاده را به عنوان جنایت جنگی طالبان ثبت کنند و در ضمن از دفتر گروه طالبان در قطر و در جریان مذاکرات با گروه طالبان از آنان بخواهند تا به مکان‌های عامه و افراد ملکی در جریان درگیری‌ها آسیب نرسانند".

دفتر حمایت‌کنندهٔ رسانه‌های افغانستان به این باور است که این وضعیت خلاف قانون اساسی و قانون رسانه‌های افغانستان است، و به باور "نی" با غیرفعال‌شدن رسانه‌ها در ولایت غزنی از شهروندان این ولایت حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات سلب شده است.

به گفتهٔ آقای محمدی، حکومت افغانستان باید در همکاری با جامعه جهانی زمینهٔ از سر گیری فعالیت رسانه‌ها در غزنی را مهیا نموده از مرکز فرهنگی جهان اسلام حمایت کند و آنرا بازسازی کند.

قابل ذکر است که در پس از حمله دسته‌جمعی طالبان به شهر غزنی، این شهر چند روز شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و جنگجویان طالب بود که در نتیجهٔ آن ده‌ها تن از نیروهای امنیتی، جنگجویان طالب و افراد ملکی کشته و زخمی شدند.

طالب‌ها با حملات گسترده به شهر غزنی از سه طرف، برخی از مناطق این شهر را تصرف نمودند و شمار زیادی از ساختمان‌های دولتی و غیردولتی را به آتش کشیدند.

افغانستان یکی از ناامن‌ترین کشورهای جهان برای کارمندان رسانه‌ها می‌باشد که در نتیجهٔ حملات گروه‌های تروریستی در شهرهای مختلف کشور، شمار زیادی از خبرنگاران در جریان تهیه گزارش از محل حادثه کشته یا زخمی شوند. در آخرین مورد، به تاریخ دهم ثور، در نتیجهٔ یک حمله تروریستی در شهر کابل نزدیک به ۱۰ تن از خبرنگاران و عکس‌برداران که برای پوشش خبری یک حملهٔ انتحاری تجمع نموده بودند، جان‌های شان را از دست دادند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала