واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد

© Wikipedia / Vincent van Zeijstواشنگتن پست: جان بولتون از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد
واشنگتن پست: جان بولتون از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جان بولتون مشاور رئیس جمهور امریکا در باره امنیت ملی سخنرانی پرشور بر ضد محکمه بین المللی جنایی ایراد کرده است. به عقیده کارشناسان، حمله بر محکمه برای این سازمان بطور حتمی فاجعه بار نمی باشد. برعکس، این میتواند بر اعتبار محکمه تائثیر مثبت بجا بگذارد.

آدام تیلور (Adam Taylor) در مقاله منتشره در روزنامه « The Washington Post» امریکا در ادامه می نویسد، جان بولتون مشاور رئیس جمهور امریکا در باره امنیت ملی از مدتها قبل آزردگی خود را از محکمه بین المللی جنایی ابراز میدارد. او، زمانیکه در اداره جورج بوش پسر در سمت معاونیت وزارت خارجه ایفای وظیفه میکرد، نامه رسمی نوشته بود که در آن گفته شده که ایالات متحده هیچگاه عضو محکمه بین المللی نخواهد شد. فقط در سال گذشته او مقاله نوشت که در آن محکمه بین المللی جنایی را «تجاوز مستقیم بر مفهوم حاکمیت ملی نامیده بود».

از همینرو جای تعجب نیست که بولتون در روز دوشنبه از نام اداره رئیس جمهور ترامپ سخنرانی پرشور بر ضد محکمه بین المللی جنایی ایراد کرد و با وضع نمودن تحریمات و ممنوعیت ها بر سفرهای آنهایی تهدید کرد، کسانی که با تحقیقات بالقوه محکمه در باره فعالیت های امریکا در افغانستان و یا تحقیقات جداگانه در باره اعمال اسرائیل در غزه همکاری میکنند.

© REUTERS / Denis Balibouseواشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد
واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد - اسپوتنیک افغانستان
واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد

بولتون در سخنرانی خود در جامعه فدرالی گفت:«ایالات متحده از هرگونه وسایل، لازم برای دفاع از اتباع ما و متحدین ما از تحقیقات غیرعادلانه این محکمه غیرقانونی استفاده خواهد کرد»، و افزود که «به تمام مفاهیم و اهداف محکمه بین المللی جنایی برای ما مرده است».

ولی برخی کارشناسان معتقدند که حمله تحت رهبری بولتون بر محکمه بطور حتمی برای محکمه بین المللی جنایی  فاجعه نمی باشد — واقعاً هم، برخی میگویند که این کار میتواند بر اعتبار محکمه تائثیر مثبت بجا بگذارد.

محکمه بین المللی جنایی از لحظه آغاز فعالیت خود در سال 2002 تاریخ نسبتاً پیچیده دارد. محکمه با مفکوره حل حقوقی یک عده از بدترین جنایات در جهان تاسیس شد، وقتیکه حکومت های ملی از انجام دادن این کار عاجز می باشند. بیش از 120 دولت شرکای اساسنامه-قرارداد روم می باشند که محکمه بین المللی جنایی را تاسیس کرده، — در حالیکه 23 دولت دیگر، بشمول ایالات متحده، قرارداد را امضا کرده، ولی تا هنوز آن را تصویب نکرده اند.

در حال حاضر محکمه تحقیق اوضاع در 11 کشور و یک عده کشورهای دیگر، از جمله به ارتباط نیروهای مسلح امریکا در افغانستان آغاز کرده و تحقیقات اولیه انجام میدهد.

© AFP 2023 / Romeo Gacadواشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد
واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد - اسپوتنیک افغانستان
واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد

ده تحقیق از جمله 11 تحقیق محکمه بر اوضاع در دول افریقایی متمرکز شده و همه 37 متهم نامبرده شده — از افریقا می باشند.

برخی کشورها تهدید کرده که از محکمه خارج خواهند شد: بوروندی اولین دولت بود که از عضویت محکمه بین المللی جنایی در سال گذشته خارج شد و فلیپین خروج از محکمه را در سال 2019 پلان نموده است.

پس چرا این منقدین با کمال میل در نوبه اول به ایجاد محکمه موافقه کردند؟ دیوید بوسکو، کارشناس در عرصه حقوق بین الملل و استاد پوهنتون ایندیانا، عقیده دارد که مخالفت شدید بولتون با محکمه بین المللی جنایی در سال 2002 به این امر منجر شد که برخی دول موافقت نامه را در پاسخ به عکس العمل فعال حکومت امریکا امضا کردند.

جان بیلینجر مشاور حقوقی وزارت خارجه اداره بوش برخورد خشن بولتون را اشتباه خوانده است.

بیلینجر می نویسد:« این فعالیت ها به دشمنی بین المللی نسبت به ایالات متحده تمام شده و به تصور کاذب راجع به این امر منجر گردیده که ایالات متحده نسبت به محکمه بین المللی برخورد خصمانه دارد».

محکمه بین المللی جنایی تا به حال دوسیه های را علیه دول بزرگ ترتیب نکرده، ولی بسیاری ها امیدوار بودند که این وضع تغییر خواهد کرد. باوجود اینکه تحقیقات بالقوه در باره افغانستان پیش میروند، از سال گذشته بدینسو در این دوسیه برخی تحرکات بوجود آمده اند. سخنرانی بولتون در روز دوشنبه، ظاهراً، پیشبینی میکند که اداره ترامپ عقیده دارد که نبرد قضایی نزدیک شده میرود.

برعلاوه این، تهدیدهای بولتون این امر را یاداوری میکند که فعالیت های چنین دول بزرگ، مانند ایالات متحده، به موضوع بررسی در محکمه بین المللی جنایی مبدل خواهند گشت، طوریکه بسیاری کشورهای دیگر جهان به آن امیدوار بودند. مارک کرستین کارمند پوهنتون تورنتو در تویت نوشته:« احتمال واقعی آن وجود دارد که اداره امریکا نسبت فعالیت محکمه بین المللی جنایی عصبانی خواهد شد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала