رونق غم‌انگیز بازار تابوت فروشان در افغانستان+ ویدیو

© Sputnik / Tazimرونق غم‌انگیز بازار تابوت فروشان در افغانستان
رونق غم‌انگیز بازار تابوت فروشان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هم زمان با صدای چکش که بر چوب تابوت کوبیده می‌شود، صدای کبوتر نیز به گوش می‌رسد؛ تلفیق عجیب از صلح و جنگ.

دکان فرسوده‌یی دارد و در کنج این دکان کبوتر‌های رنگارنگ مصروف بازی هستند؛ بی خبر از جنگ و دنیای بیرون.

در گوشه‌ی دیگر دکانش تابوت‌های آماده هست که انتظار انفجار یا انتحار را می‌کشند. همین طورتکه‌های سیاه که آیات قرآن در آن نقش بسته است و کفن و جانماز به چشم می خورد.

همزمان با حملات انتحاری در کابل و دیگر ولایات افغانستان، بازار تابوت فروشی های نیز رونق می‌گیرد. ساخت یک تابوت بیست دقیقه وقت نیاز دارد و تابوت‌های معمولی یازده صد افغانی قیمت دارد.

یکی از فروشنده‌های تابوت در کابل عبدالوارث نام دارد. سال‌هاست که در کابل مصروف ساخت و فروش تابوت است. 

وارث می‌گوید:

"روزانه یک تا، دو تابوت می فروشیم. اما در کنار دکان ما، دکان های قراردادی است که با شفاخانه امنیت و دوصدبستر پولیس قرار داد دارند و همه روزه تابوت بار می کنند و می‌برند. هر بار بیش از دوصد تابوت را در موتر‌ها بار می‌کنند و به شفاخانه‌ها انتقال می‌دهند".

با آن که زندگی عبدالوارث با مرگ گره خورده‌است، اما روز‌هایی که تابوت زیاد می‌فروشد، اصلا خوش نیست.

عبدالوارث با لبخند تلخ می‌گوید:

"روز‌هایی که تابوت زیاد می فروشم خوش نمی‌باشم. دوست ندارم هموطنانم در روز‌های انتحار و انفجار پیش من بیایند و تابوت بخرند. چرا که آنها هم فرزند پدر و مادر استند ووالدین شان به خون دل اولاد کلان می‌کنند. اگر قرار باشد کار و فروش ما با مردن هموطنان ما رونق پیدا کند، خوش دارم که تمام روز بیکار باشم و تابوت نفروشم".

اما ظاهرا عبدالوارث در مرگ افراد که به صورت طبیعی می میرند، زیاد هم ناراحت نمی شود.

او می گوید:

"کسان که به مرگ طبیعی خود می‌میرند خوش می شویم چون تابوت های ما به فروش می رسد. اما کسان که در جنگ کشته می شوند، با مرگ شان ناراحت می‌شویم. همهٔ ما این راه را داریم. ما در این دنیا به چند روز میهمان هستیم و خوشا به حال کسان که با اعمال نیک از این دنیا می روند".

کسب و کار تابوت فروشی و قبرکنی در افغانستان رونق خوب پیدا کرده است.

وقوع حملات انتحاری و انفجارها، جنگ طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان، از عمده ترین دلیل های فروش تابوت و قبرکنی شمرده می‌شود و به دلیل ناامنی ها حالا دکان های تابوت سازی در هر گوشه و کنار شهر به چشم می خورد.

نظر به آمار های ملل متحد از آغاز کار حکومت وحدت ملی،  بیش از چهل هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده اند. آمار که در فروش تابوت ها و نقش عمده  داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала