ازبیکستان، رقیب هند در جذب گردشگران افغانستان + ویدیو

© Photo / FB / ASHRAF FROGHازبیکستان، رقیب هند در جذب گردشگران افغانستان
ازبیکستان، رقیب هند در جذب گردشگران افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اما، آیا ازبیکستان می‌تواند بدیل مناسب برای هندوستان برای جذب جهانگردان افغانستان باشد؟

پس از روی کار آمدن رژیم تازه در ازبیکستان، کابل و تاشکند تصمیم گرفته‌اند که پس از نزیک به یک قرن دوری، جان تازه‌یی در روابط اجتماعی — فرهنگی و اقتصادی — سیاسی شان بدمند.

در چند وقت گذشته شرایط اخذ ویزای ازبیکستان برای شهروندان افغانستان آسان‌تر گشته و هزاران تن در یکی دو ماه گذشته برای سیاحت به این کشور رفته‌اند.

در گوشه‌های شهر کابل شرکت‌های سیاحتی وجود دارند که خدمات اخذ ویزای ازبیکستان را انجام می‌دهند و پروسه‌ی اخذ ویزای را بیشتر از پیش آسان کرده‌اند.

صمیم مسوول یکی از شرکت‌های سیاحتی در کابل، در پیوند به طی مراحل اخذ ویزای ازبیکستان و این که شهروندان افغانستان به چه منظور به این کشور سفر می‌کنند، می‌گوید:

«فعلا ویزای ازبیکستان از قبل ارزان‌تر شده است و سهولت هم بیشتر شده است. مردم بیشتر به خاطر سیاحت و بعضی کیس های مهاجرت که در افغانستان امکان ندارد به این کشور می روند و پس از چند مدت کیس های شان تکمیل می‌شود و به کشور‌های اروپایی می‌روند. نرخ سفر به ازبیکستان بسیار ارزان است و هوتل‌های با کیفیت دارد. شهروندان افغانستان از طریق زمین و هوا می‌توانند به این کشور سفر کنند. قیمت ویزای هشتاد دالر است و ویزه بین ده تا دوازده روز گرفته می‌توانیم و دو قطعه عکس با پاسپورت نیاز است».

اما، آیا ازبیکستان می‌تواند بدیل مناسب برای هندوستان برای جذب جهانگردان افغانستان باشد؟

احمد رومان عباسی ورزشکار افغانستان که تجربه‌ی سفر به هردو کشور را دارد و اخیرا به ازبیکستان سفر کرده است، در مورد تجربه‌ی سفر به ازبیکستان می‌گوید:

«من به عنوان کسی که به هندوستان و ازبیکستان سفر داشتم، بعضی خوبی‌هایی که ازبیکستان داشت، هندوستان نداشت. مثلا در بخش سیاحت ما می توانیم ازبیکستان را بدیل خوب به هندوستان حساب کنیم.  همین طور هزینه سفر ازبیکستان به دلیل این که مسیر زمینی دارد، نسبت به هندوستان به مراتب کمتر است. تنها مشکل که من در ازبیکستان دریافتم این بود که مردم فقط به زبان اوزبیکی آشنایی دارند و دیگر زبان ها را نمی‌دانند. همین طور تنها مزیت که هندوستان نسبت به ازبیکستان دارد این است که شهروندان کشور در کنار سیاحت، به منظور معالجه نیز‌می روند. مردم افغانستان نمی‌دانند که آیا ازبیکستان در کنار سیاحت، در طبابت نیز می‌تواند بدیل مناسب نسبت به هند باشد».

اما اشرف فروغ، یکی دیگر از شهروندان افغانستان که تجربه سفر به هردو کشور را دارد، به این عقیده است که ازبیکستان به دلیل نزدیکی‌های فرهنگی و زبانی که با افغانستان دارد، خیلی راحت می‌‍تواند بدیل مناسب به منظور سیاحت شهروندان افغانستان باشد.

اشرف فروغ می‌گوید:

«ما مشترکات خیلی زیاد با ازبیک ها داریم؛ مثلا هزاران ازبیک افغانستانی در ازبیکستان زندگی می‌کنند و همین طور دیگر اقوام افغانستان. جدا از این، سفر به ازبیکستان خیلی راحت است و در یک روز به ازبیکستان می‌رسید. خوبی دیگری که ازبیکستان دارد این است که در اکثر شهر‌های این کشور مثل سمرقند و بخارا، مردم به زبان فارسی صحب می‌کنند و مشکلی در زبان نیست. همین طور ما مشابهت های دیگر نیز با ازبیک‌ها داریم؛ مثل غدا که یک فاکتور مهم در سفر است، غذای ازبیک ها با غذای افغانستان مشابهت  دارد. در بخش‌های فرهنگی نیز زیارت‌گاه‌ها و محل دفن شاعران فارسی زبان در ازبیکستان است. به همین دلیل ازبیکستان می‌تواند بدیل مناسب سیاحتی برای شهروندان افغانستان باشد».

احمد شعیب یکی دیگر از شهروندان افغانستان است که قصد دارد به ازبیکستان سفر کند.

احمد شعیب با آن که تا حال به ازبیکستان سفر نکرده است اما دوستان او که به این کشور سفر کرده اند، از سفر به ازبیکستان خاطره های خوش تعریف می‌کنند.

او نیز به این عقیده است که شهروندان کشور جدا از سیاحت به خاطر معالجه به هندوستان می‌روند و اگر آگاهی مردم در خصوص معالجه در ازبیکستان بیشتر شود، مردم بیشتر از پیش به این کشور سفر می‌کنند.

احمد شعیب می‌گوید:

«گردشگر‌های افغانستان سفر‌هایی که به ازبیکستان داشتند، خیلی از جا های باستانی این کشور دیدن کردند و لذت بردند. هندوستان هم جا‌های سیاحتی زیادی دارد اما شهروندان کشور جدا از سیاحت به خاطر معالجه نیز به این کشور سفر می‌کنند».

در چند سال پسین روابط اقتصادی، ترانزیت، امنیت، برق، زراعت صحت و معارف میان دو کشور بیشتر  شده است و در آخرین مورد، رییس جمهور هردو کشور تفاهم نامه‌ی را در زمینه حفظ امینت پل دوستی افغانستان با ازبیکستان که بین ترمز در ازبیکستان و حیرتان در افغانستان اعمار شده است، امضا کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала