نگرانی یوناما از احتمال تأخیر دربرگزاری انتخابات افغانستان

© Sputnikشورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تادامیچی یاماموتو، نمایندۀ خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان، ناامنی را یک چالش بزرگ در برابر انتخابات این کشور خواند.

به گزارش اسپوتنیک، تادامیچی یاماموتو، روز گذشته در صحبت هایش در نشست شورای امنیت سازمان ملل از احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات ابراز نگرانی کرد.

آقای یاماموتو گفت که باوجود آمادگی‌های عملیاتی و فنی او نگرانی زیادی در مورد آزمون‌های سیاسی دارد که شاید زمان بندی‌های دقیق را تغییر داده و انتخابات را از مسیرش خارج کند.

اما وی تاکید کرد که اگر تمام رهبران سیاسی افغانستان به صورت سازنده و صلح آمیز با هم کار کنند، از برگزاری به موقع اطمینان حاصل خواهد شد. اماموتو گفت که امنیت نیز یک نگرانی جدی است.

وی تصریح نمود:"بدون شک که انتخابات ولسی جرگه یک آزمون بزرگ در برابر اداره‌های دموکراتیک جوان افغانستان خواهد بود. یک بر سوم حصۀ مرکزهای رأی‌دهی که شمار شان به 7 هزار می‌رسد، در نتیجه ناامنی مسدود خواهد بود. 

یوناما: پارلمان افغانستان بخشی از مشکل فساد اداری است - اسپوتنیک افغانستان
یوناما: پارلمان افغانستان بخشی از مشکل فساد اداری است
 

این مساله نگرانی‌های را در مورد عدم سراسری بودن انتخابات بوجود آورده‌است. سؤال عمده این نیست که انتخابات نامناسب خواهد بود یا نه. پرسش اینست که اداره‌های انتخاباتی افغانستان این محدودیت‌ها را چه گونه مدیریت می‌کنند؟"

در همین حال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست درباره اعتراض‌های احزاب سیاسی مبنی بر آوردن اصلاحات در سیستم انتخابات نیز اشاره شده است:"احزاب سیاسی به خواست شان برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی اصرار می ورزند و شماری از جریان‌های سیاسی حتی تهدید کرده اند که در صورت پذیرفته نشدن خواست شان، این روند را تحریم خواهند کرد."

وی تاکید کرد که کشورها و نهادهای کمک کننده، 57 میلیون دالر کمک مالی اضافی را به روند انتخابات افغانستان تعهد کرده‌اند.

گفتنی است که شماری زیادی از احزاب و جریان‌های بزرگ سیاسی، یک طرح انتخاباتی را برای حکومت و کمیسیون ارایه کرده اند.

بایمتریک رای دهندگان در روز انتخابات، تغییر سیستم انتخاباتی از رای واحد غیر قابل انتقال به رای واحد قابل انتقال و دادن سهم نظارتی به احزاب از خواست‌های ائتلاف بزرگ ملی و احزاب سیاسی اند.

اما، حکومت به ویژه کمیسیون انتخابات گفته که برای بایمتریک رای دهندگان و تغییر سیستم انتخاباتی زمان کافی باقی نمانده است.

احزاب و جریان‌های سیاسی هشدار داده اند که اگر حکومت و کمیسیون به خواسته‌های آنان توجه نکند و شفافیت انتخابات را تضمین نکنند، آنان انتخابات را تحریم خواهند کرد.

از سوی دیگر شماری از هواداران ائتلاف بزرگ ملی دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را در چند ولایت کشور بسته اند.

هواداران ائتلاف بزرگ ملی هشدار داده اند که اگر حکومت به خواست‌های اصلاحی این ائتلاف توجه نکند، دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را در برخی‌های ولایت های دیگر نیز مسدود خواهد کرد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала