کمک های سخاوتمندانه هند به افغانستان

© Photo / ارگکمک های سخاوتمندانه هند به افغانستان
کمک های سخاوتمندانه هند به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هند به افغانستان وعده کمک 1000 ملی بس و چندین پروژه دیگر را داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری، محمداشرف غنی در سفرش به هند و در دیدار با نریندرا مودی نخست وزیر هند، درخصوص تقویت روابط دوستانه و همکاری‌های دوجانبه میان افغانستان و هند، مبارزه مشترک با تروریزم، توسعه همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی، اتصال منطقوی، انکشاف دهلیز هوایی افغانستان-هند، تحصیلات عالی و حرفه‌یی و آنلاین و همچنان روی سرمایه‌گذاری مشترک بالای سکتورهای مختلف افغانستان، بحث و تبادل نظرصورت گرفت.
نخست وزیر هند گفته است، کشورش آماده است که حکومت و مردم افغانستان را در عرصه‌های مختلف، به خصوص اعمار بند شاه‌توت و کانال‌ها، انرژی آفتابی و واترپمپ‌ها، آب آشامیدنی و تطبیق 160 پروژه در روستاها، سیستم ترانسپورتی، ترمیم 350 عراده ملی‌بس شهری و اعطای 1000 هزار عراده ملی بس‌جدید و همچنان پروسس مواد غذایی، هرنوع کمک مالی و تخنیکی نماید. در این دیدار، روی این توافق شد که تیم‌های تخنیکی دو کشور، هرچه زودتر زمینه آغاز کار عملی را فراهم سازند.
در این دیدار، آقای غنی و صدراعظم مودی توافق کردند که به منظور انکشاف کوریدور هوایی میان افغانستان و هند، تعداد پروازها افزایش یابد و همچنان به‌شمول هرات-امرتسر، این پروازها به شهرهای دیگر آغاز گردد. سران دو کشور متعهد شدند که به‌خاطر پروسس سنگ‌های قیمتی، صادرات و تولید دوا، تیم‌های تخنیکی افغانستان و هند مشترکاً کار نمایند.
مودی اضافه کرد که برنامه همکاری در قسمت بورسیه‌های تحصیلی با افغانستان تا 5 سال دیگر نیز تمدید گردیده است و نیز مامورین افغان در عرصه مهارت‌های مختلف آموزش خواهند یافت. صدراعظم هند گفت که در آینده نزدیک وزیر خارجۀ هند به افغانستان سفر خواهد کرد و دردیدار با مقامات این کشور، در خصوص روابط استراتیژیک میان هند و افغانستان بحث و تبادل نظر خواهند نمود.
محمداشرف غنی نمایشگاه مشترک تجار و سرمایه‌گذاران افغان- هند را در شهر ممبی هند برای رشد اقتصاد دو کشور مهم و مفید خواند و از همکاری‌های آن کشور در بخش‌های مختلف، به ویژه تطبیق پروژه‌های زیربنایی با افغانستان، قدردانی نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала